4 454 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Vilken värmepump m.m. ?
Hoppas någon har lust att svara på nybörjarfrågor !
Förutsättningar:
- Nytt hus i två plan, ca 165-170 m2.
- Golvvärme ovan platta (bjälklag ?), även gv övre plan.
- 2-3 personers hushåll.
- Badkar.
- Kakelugn.
- Zon 2.
- Markvärmeslinga om ca 420 m i lerig strand.
Frågor:
1. Vilken typ/storlek på vp ?
2. Vilket märke rekommenderas ? VVS-mannen föreslås CTC, är det ett bra märke ?
3. Hur stor varmvattenberedare ? Är större beredare dyrare i drift .. ?
4. Vad är skillnaden på inbyggd och fristående beredare ? Varför inte bara en vp + skild beredare ? Vår VVS-kille har föreslagit vp med inbyggd beredare + tilläggsberedare p.g.a. badkar. Vi tycker det låter som överkurs.
5. Är det vettigt att ha stor varmvattenberedare för att kunna bada 1 ggr/varannan vecka typ.
Förutsättningar:
- Nytt hus i två plan, ca 165-170 m2.
- Golvvärme ovan platta (bjälklag ?), även gv övre plan.
- 2-3 personers hushåll.
- Badkar.
- Kakelugn.
- Zon 2.
- Markvärmeslinga om ca 420 m i lerig strand.
Frågor:
1. Vilken typ/storlek på vp ?
2. Vilket märke rekommenderas ? VVS-mannen föreslås CTC, är det ett bra märke ?
3. Hur stor varmvattenberedare ? Är större beredare dyrare i drift .. ?
4. Vad är skillnaden på inbyggd och fristående beredare ? Varför inte bara en vp + skild beredare ? Vår VVS-kille har föreslagit vp med inbyggd beredare + tilläggsberedare p.g.a. badkar. Vi tycker det låter som överkurs.
5. Är det vettigt att ha stor varmvattenberedare för att kunna bada 1 ggr/varannan vecka typ.
Satsa på en jordvärmepump med en frånluftsmodul samt en fristående VPA (värmepumpsackumulator).
Frånluftsmodulen kommer då att ta till vara värmen som är på väg ut ur huset och återladda jordslingan samt förbättra värmepumpens effekt genom att värmepumpen får högre värme i inkommande brinekrets.
Kolla in Nibe så hittar du både priser och modeller.
Jag går på din VVS-killes tips.
Frånluftsmodulen kommer då att ta till vara värmen som är på väg ut ur huset och återladda jordslingan samt förbättra värmepumpens effekt genom att värmepumpen får högre värme i inkommande brinekrets.
Kolla in Nibe så hittar du både priser och modeller.
Jag går på din VVS-killes tips.
Lägg frågan i värmepumpsforumet istället, där hänger en del proffs mera frekvent.
Värmepump forum - Allt du behöver veta om värmepumpar!.
Värmepump forum - Allt du behöver veta om värmepumpar!.
För att tappa upp ett badkar behövs mer än de (troligen) 170 liter varmvatten som en VP med inbyggd beredare har. Du behöver därför en fristående dubbelmantlad VV-beredare.
För att slippa lägga ner för mycket pengar och få en onödigt krånglig värmepump/dyr installation ska värmepumpen givetvis vara utan inbyggd beredare. En dubbelmantlad beredare värms av värmepumpen tex en sån här: http://www.boroe.com/produkter/prod_beskrivning.asp?id=TIDA
Värmepumpsmannens förslag baserar sig på att han jobbar med CTC.
Ta in fler offerter.
För att slippa lägga ner för mycket pengar och få en onödigt krånglig värmepump/dyr installation ska värmepumpen givetvis vara utan inbyggd beredare. En dubbelmantlad beredare värms av värmepumpen tex en sån här: http://www.boroe.com/produkter/prod_beskrivning.asp?id=TIDA
Värmepumpsmannens förslag baserar sig på att han jobbar med CTC.
Ta in fler offerter.
Ähh, krångla inte till det, det räcker med den inbyggda beredaren i enheten, om det inte är ett jättebadkar.
Vi har ett vanligt badkar och ungarna badar 2-3ggr/vecka, och det räcker till, de badade en kväll efter varandra, det räckte även då, alltså till 2 badkar ( 1 fyllt + 1 halvfyllt), det räckte det med.
Nibe 1230-6, elpatronen avstängd!
Vi har ett vanligt badkar och ungarna badar 2-3ggr/vecka, och det räcker till, de badade en kväll efter varandra, det räckte även då, alltså till 2 badkar ( 1 fyllt + 1 halvfyllt), det räckte det med.
Nibe 1230-6, elpatronen avstängd!
Klicka här för att svara