Byggahus.se

IVT blev Autoterm

1. L
    Medlem Nivå 2
    När vi kom till planerad slutbesiktning (besiktningsmannen vände dock i dörren av andra orsaker) så stod där en Autoterm Duomax istället för en IVT 495 Twin.

Vi har beställt en IVT 495 Twin och det står också i kontraktet. All projektering är också beräknad på att en sådan installeras.

Vi har varit i kontakt med både IVT och Autoterm och de menar att det i princip är samma maskin men att vi inte bör acceptera ett byte rakt av - utan åtminstone förhandla om en summa som kompensation. Husföretaget verkar dock mena att de alltid byter ut denna enhet mot en Autoterm och att vi är de enda som haft något att invända.

Skulle ni låta er nöja med ett byte rakt av? Kompensation? Krävt att få en IVT?

//LL

2. danny_falun
    Medlem Nivå 5
    Kompensation ska du def. ha !
    Sen vet jag ej vad som skiljer mellan ivt och autotherm, men det är iallafall mkt dåligt av husleverantören!

3. haddirajan
    Medlem Nivå 7
    Jag skulle bli vansinnig, vad är det för husleverantör som gör så?

4. R
    Medlem Nivå 7
    Ja mycket ska man läsa här men detta tar nästan priset, skall husföretagen kunna bete sig hur som helst. Det skulle vara samma sak som att du skrivit på ett köpekontrakt på en ny Volvo V70 och när du ska hämta den står där en Reanult Clio istället, säljaren påtalar bara att den andra var slutsåld men vi säljer ju även Reanult så du får ta den istället, ingen annan har ju klagat !!!!!!!

Har du inskrivet i kontraktet en IVT495 skall du ha det och inget annat som husföretaget godtyckligt känner för, det är ju ett grovt kontraktsbrott.
    Byta ut pumpen eller rejäl kompensation är ju det som gäller.

5. Coolman
    Medlem Nivå 6
    De grejorna är exakt likadana. Kanske annan styrstystemkort. Men IVT är i regel dyrare än Autotherm. Kan våga säga de ligger 10% över Autoterm grejor så jag
    tycker du ska begära minst den mellanskillnad + 5000 kr.

Men båda är fina grejor. Egentligen inget tjafsa om men de borde naturligtvis ha
    INFORMERAT er om detta.

6. R
    Medlem Nivå 7
    Märkligt inlägg. Hur vet jag som nybyggare att det är samma sak?? Hur vet jag som nybyggare att styrkortet skiljer?? Ingenting att tjafsa om????

Att du som tydligen är insatt i detta är ju en sak men du kan ju inte utgå ifrån att alla är lika duktiga som du eller hur??

90% av alla nybyggare är inte ett dugg insatta i många bitar utan köper rakt av vad som skrivs in i kontraktet och utgår och skall kunna kräva att detta uppfylls anser jag. Var hamnar vi annars??

Dom borde inte bara ha INFORMERAT om att dom gjorde så här, om dom nu visste redan från början att dom skulle byta pumpen varför skrev dom då in att det skulle installeras en 495:a???? Idiotiskt är mina ord för det.

7. haddirajan
    Medlem Nivå 7
    Håller med dig Robban, idiotiskt är vad det är. Kläm fram namnet på husleverantören nudå så vi slipper gynna dessa.

8. Constructum Domus
    Medlem Nivå 5
    Det räcker att du säger: "Levererad värmepump överenstämmer inte med min beställning. Det är bara att ställa dit rätt". Detta håller helt juridiskt så du kan stå på dig hela vägen till domstolen om du vill.

Sedan kan du kanske vara smidig och acceptera denna model istället men då absolut mot en viss ersättning.

Jag skulle dock vara lite kall och vänta på att besiktningsmannen kommer och få med att det är fel värmepump som en punkt på besiktningsprotokollet. Sedan skulle jag "spara" den punkt och ha den som påtryckningsmedel om det är något annat (och det är det säkert) som det blir diskussion om hur det skall åtgärdas. Det är underbart att ha en sådan punkt på besiktningsprotokollet.

Viktigt att tänka på är att när besiktningsmannen tar upp denna punkt så säg att det kanske går att ordna mot en viss ersättning. Om det blir diskution om summa pengar direkt så säg att du måste kolla upp vad det är för modell och vad du kan tänka dig som ersättning. Sedan kan du dra ut på det så länge du behöver. Du kan även när som hellst ändra dig och säga att du vill ha pumpen utbytt. Om det sedan kommer en diskution om hur någon annan punkt skall lösas som inte blir till din fördel så säg något i stilen. Jaha, den här lösningen kan jag inte godkänna. Nu kommer jag inte att vara smidig längre. Ta upp besiktningsprotokollet och säg typ. Jag har ändrat mig jag vill ha värmepumpen utbytt till rätt model.

Spela dock inte ut detta trumfkort för enkelt utan vänta till rätt tillfälle.

9. Coolman
    Medlem Nivå 6
    Så en nybyggare bara tar vilken värmepump hus som helst utan att kolla andra alternativ på marknaden?!?!

Då är det mer klok renovera ett hus och man vet exakt vad för grejor man får efter man kollat runt lite.

10. R
    Medlem Nivå 7
    Ja det gör dom, det är ju bara att läsa här på forumet och andra forum om nybyggare som litar blint på sin säljare och accepterar värmekällan i huset och i efterhand konstaterar att det nog inte blev så bra.

Det är ju för det stora flertalet inte den viktiga biten i husbygget trots att det rimligen borde vara det utan det är kaklet i badrummet, köksinredning, och sist men inte minst hur många spotar det får plats i taket.

11. L
    Medlem Nivå 2
    Vi bygger ett Finja betonghus med Arkitekthem i Helsingborg som projektledare. Jag vet dock inte om det är byggaren som gjort detta på eget bevåg men vi har påtalat det för projektledaren som inte gjort något eller ens svarat och detta är ju minst ett par veckor sedan...

12. volvo
    Medlem Nivå 10
    Har ni gjort deta skriftligt?
    Stöt gärna på igen. En alltförlång tystnad kan ofta innebära att man kanske hoppas att problemet försvinner?
    Hinner de få fram rätt panna till besiktningen? Det brukar ju vara lite leveranstid på dessa.

13. L
    Medlem Nivå 2
    Jo vi har gjort det skriftligt både till projektledaren och byggmästaren men har som sagt inte hört ett ljud från Arkitekthem rörande det. Sedan har vi stött på muntligt och då har vi bara fått veta att det är exakt samma enhet och att vi är de enda kunder någonsin som varit så "besvärliga" och yrkat på beställd utrustning. Vi har fortsatt att insistera och velat ha en dialog kring detta dock.

14. Constructum Domus
    Medlem Nivå 5
    Ni har ju redan påtalat det skriftligen och de vill uppenbarligen inte ha en dialog med er. Det är bara att köra det den riktiga vägen. Ta upp det med besiktningsmannen när han kommer.