Det senaste dagarnas värmebölja har fått mig att börja fundera på någon sort kyla i villan och ett alternativ är att installera en luftvärmepump, typ Panasonic E9GKE-5, LMG - Värmepumpar. Luftkonditionering och avfuktare som också ger den efterlängtade kylan (800-3000W enligt info - hur mycket är det?)...

Vi har idag vattenburen el som uppvärmning i villan så luftvärmepumpen skulle få jobba en hel det på vintern också.

Är det en rimlig åtgärd/investering?

Tanken på en "vanlig" luftkonditionering gillar jag inte riktigt då jag få göra hål i väggen "bara" för att få iväg kondensluft/fukt under några sommarmånader.

Vad anser forumet?

Har för mig att det behövs närmare tre gånger så hög kyleffekt jämfört med värmeeffekt för samma yta. DVS en pump som kan värma 150 kvm kan kyla 50kvm effektivt så det blir fort dyrt om den står och ska kyla hela huset. Det gäller att välja, Kanske kök, sovrum eller vardagsrum? Men tyvärr så är det lite motsatsförhållade var det behövs mest värme på vintern... Lite svalare i sovrummen, köket har många värmealstrande maskiner så då slutar det i hallen för spridningen av värmen men där vill man knappast ha den sköna svalkan!

Jag kan tillägga att jag som har bergvärme har installerat en kylare (så går på vattnet i borrhålet). Den ger ca 2500 W kyleffekt (enligt datorsimulering från leverantören) och det räcker för att håla nere temperaturen till ca 24 grader C nu då det har varit runt 30 grader ute.
Luftvärmepumpen lär få gå på högsta fart för att kyla vilket betyder att det kommer dra ganska mycket effekt (högsta märkeffekt).
Köp den för värmen, inte för kylan.
PS
Jag har en Panasonic EKE för att värma garaget på vintern och det fungerar bra.
DS

Min pump sitter i nedervåning och kyler snabbt ner när vi kommer hem på em. sen slår vi av den.
Grannarna har sina i trappan så de blåser både uppe och nere. Så de får det svalare i sovrummen, skönt för dem..
Men som sagt ovan, vår värmer 140 kvm enligt pannasonic, men kyler bara 50.....
/Sture

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.