Z
zoom: Jag har en 360 och den klarar sin uppgift att värma ett likvärdigt hus i samma län som du men jag kan inte säga att den är energisnål. Alltför ofta använder den elpatronen för att värma hus och tappvatten. CE50 kommer inte att behöva använda elpatronen lika ofta men å andra sidan är den dyrare. Du får räkna på om du tycker att det är värt den högra kostnaden.
3 svar · 2,5k läst
Snailman
Snailman: Ok, tackar för svaren! Så kan jag nysta vidare...
10 svar · 5,1k läst
R
robertdigital: En klämringskoppling sprack på en polares thermia. När jag letade efter kopplingar till kb-installationen så var det bara vatette (av dem som jag kollade) som godkände kopplingarna för kyla.
5 svar · 3,1k läst
B
BAS: Kolla även att inte utegivaren glappar. Mät med ohm-meter.
3 svar · 4,7k läst
D
Don82: Jag har länge varit inne på att fortsätta köra på vedpanna, men känner att tiden inte räcler till när man har barn. Funderar starkt på att sätta in en jordvärmepump, med tanke på att vi har tillgång till väldigt stora ytor. Vilken pump är att föredra, med tanke på effektivitet? Garantier (vill ha lång garanti)? Något annat att tänka på? Kan tilläggas att vi har ett hus på
0 svar · 2,1k läst
S
sebba: Sanyo 93 är mer än tillräckligt för 80kvadrat på Gotland. Hade jag inte redan köpt en toshiba super-daiseikai så hade det blivit en sanyo. Panasonic är bästsäljare, men det betyder inte att de är bäst.
6 svar · 3,7k läst
W
WeeBe: Husstorlek:130m2 1 plans vinkelhus (byggår 2006) i Västernorrland Energiförbrukning:beräknas bli caa 15.000 kWh, min beräkning då vi flyttade in i början på Januari i år 2 vuxna och 2 barn (1,5 och 4). Nöjda? Ja, jag kan inte se att jag kunnat valt en billigare/bättre lösning
3 svar · 4,7k läst
N
NiJa: Jag tycker du ska kolla in Comfortzone. Vi ska bygga ca 150 kvm enplan lösvirke och ska ha en CE50. I ditt fall tycker jag att du ska kolla in denna och även deras CE65. Jag var först helt inne på FTX-system i någon form men eftersom jag är väldigt känslig för ljud plus några fler argument så hoppar jag över det. Det blir en FLVP men väldigt bra COP. Många bra tips finns även på
7 svar · 3,6k läst
M
Mattias Jönsson: Tackar! 10 minuter med borrhammaren kommer alltså att göra susen. Totalt blir det 6 meter rör: Från väggen ned i krypgrunden, under hallgolvet, genom grunden och rakt ut till utomhusenheten.
2 svar · 2,1k läst
C
CarMan: du kan instalera en FLM som det heter på Nibe språk. sök lite på deras hemsida. Men jag är skeptisk till att det är till låtet att koppla in nåkot överhuvud taket på en "köksfläckt"
1 svar · 3,7k läst
I
ipppe: ville bara påpeka att den stora tidskillnaden från ett ställe till ett annat handlar om hur mycket foderrör som lär borras... Upp till 20-30 m föderrör går hyffsat bra, efter det ökar det mesta... Tiden, riskerna, vattnet... Dessutom lär man kompensera med "bergdjupet", så man får rätt mängd "aktivt" borrdjup... Jag har jobbat med bergvärme några år och det längsta
19 svar · 16,1k läst
sergeant
sergeant: Hej igen! Slangarna för köldmediet är 5m och inneslutna i en vit hylsa tillsammans med ström och styrkablarna. Slangen för det vattnen som bildas i inne-enheten vid AC är 1m med en förlängning på cirka 7m. Den första metern är isolerad och bör räcka för att passera igenom ev. isolering. Strömsladden som kommer från inne-enheten är cirka 1,5m vilket kanske är aningen kort men
23 svar · 8,9k läst
J
jenfor: Vi bytte också upp oss till en 495 + kamin, vilket vi är otroligt nöjda med.
5 svar · 2,0k läst
2
DIY_freak: [citat] Att man får ut olika hög effekt vid olika driftslägen spelar ju ingen roll. Pumpen räknar ju efter hur mycket energi den har lämnat till VB så högre effekt betyder ju bara att detta går snabbare, inte att den totalt sett ger mer energi till VB. Om du ändrar startvärdet för gradminutrar så skall det inte påverka snitt-temperaturen i huset, utan påverka hur mycket temperaturen
12 svar · 4,4k läst
P
perstr: Noterade när jag to bort täckplåtarna på min 360P att det är en liten röd diod på styrkortet som blinkar. Är det helt i sin ordning? Får inget larm i displayen och kan tänka mig att styrkortet rapporterar annat.
0 svar · 3,0k läst
schwede
schwede: Tack för svaren! Jodå, vi får plats, fast 40 m för att hämta morgonkaffet är jobbigt :) Vore ju lysande att dessutom kunna cirkulera värmen från kaminen, men aggregatet smälter liksom inte in ovanför matsalsbordet... Murstockarna ger inte mkt värme på 2:a vån utom inne på toan, och lite grand i sovrummet på gaveln när kaminen är igång. Värmeläckaget upp från pannrummet är
4 svar · 5,1k läst
·
D
d_nilsson: Tack för tipset! Det låter faktiskt som en mycket bra idé, och mer ekonomisk än att tappa av värme från manteln på varmvattenberedaren. Jag pratade med Varmitek och de höll med om att man kan använda sig av slingan som går till varmvattenberedaren men att det blir inte speciellt ekonomiskt då värmepumpen får jobba väldigt hårt för att höja temperaturen så pass mycket så att det
2 svar · 2,3k läst
H
Helgon: [citat] För att huset kommer ligga typ på ett berg...... och då skulle det vara lite dyrt att spränga ner en jordslinga men annars hade detta självklart varit ett alternativ. CZ har vi också tittat på men jag skulle gärna vilja ha lite kyla på sommaren och sätter man in CZ och en AC så är man ju nästan uppe i samma pengar som bergvärme och frikyla, frågan är ju bara hur mycket
8 svar · 2,3k läst
J
jenfor: Där slangen går ut från huset (och därmed ligger ytligt innan den når rätt djup) körde jag både isolering runt slangen plus 100 mm frigolit för att vara på den säkra sidan. Om slangen ligger på en meter räcker det sannolikt med ett av alternativen.
3 svar · 2,0k läst
L
LuddeNo1: Så om den visar ett antal grader kallare så kan man anta att den inte får tillräckligt med "ny" luft att omvandla??
2 svar · 2,3k läst
H
holmertz: Förvissa dig om att det verkligen finns någon som kan och vill installera pumpen innan du beställer. Att sälja den pump man installerar är en del av levebrödet för firmor i kylbranchen. Om de skall installera en parallellimporterad pump så kan räkningen bli dyr. Installatören får garantiansvar för själva installationen och måste ta betalt därefter. Ska man köpa värmepump på
1 svar · 5,4k läst
M
mixwon: Hejsan! Har en bergvärmepump Thermia Diplomat. Det jag har problem med är att de donkar i radiatorer och rör. Någon som vet vad som felar eller vet vad jag ska göra? mvh Micke Jansson
0 svar · 1,3k läst
S
Solana: Jag hade valt en CZ, men jag är part i målet ;). Vi köpte en sådan i mars i år! CZ 65 för 77` monterad o klar, matta, givare, rubbet...
7 svar · 2,9k läst
pokergirl
pokergirl: Panasonic har tagit bort funktionen med bara fläkt tyvärr, däremot har sanyos fläktar den funktionen.
1 svar · 4,6k läst
L
LuddeNo1: Har precis installerat CTC EcoEl & Eco Air, samt då installerat 2 nya cirkpumpar, en ut till värmepumpen utomhus, samt en till radiatorslingan, hur vet jag att jag har lämplig "speed"/flöde på pumparna?
0 svar · 1,6k läst
Swetrot
Swetrot: Jag skulle inte ens tveka på att dra in fjärrvärme istället. Dels slipper ni risker i form av att någon inte klarar av att betala, nu eller i framtiden. Den risken tar fjärrvärmeleverantören. Dels är det troligen det mest ekonomiska för er, med bred marginal. Elpriset lär inte heller bli lägre framöver, så risken för prishöjningar finns där oavsett.
9 svar · 4,3k läst
P
Pongu: Det kan väl visst vara lönsamt med värmeåtervinning, men i så fall bergvärme/jordvärme kombinerat med ett FTX-system, om man nu inte vill ha en frånluftvärmepump. De där VBX-modulerna kostar ju en rejäl slant och "återvinner" mycket lite, nästan noll om man räknar bort elen som VBX:en drar... Det verkar därför bättre att köra med FTX, särskilt om man bor i norra delen av
8 svar · 3,3k läst
P
Plexus: [citat] Har du ingen länk till: "Enligt energimyndigheten/konsumentverket är det Thermia Atria Optimum som för närvarande är det bästa alternativetet, dvs störst besparning" ??
12 svar · 2,9k läst
A
aleli: Jag har en IVT 495'a + en riktig kakelugn (Cronspisen herrgård) .Gjorde en ordentlig energikalkyl och insåg snabbt att en 490 var ett klart sämre ekonomiskt val för mig (2-plan 160 kvm med massor av fönster..). Däremot kunde jag inte räkna hem en större bergvärmeanläggning lika lätt just pga avdrag och ventilationskostnader osv... 495'an blev då ett enkelt och snabbt val.
13 svar · 5,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.