Hej

Jag har fått in 4 oferter de är jämnförbar i pris, vilken pump ska jag välja?
Thermia Villa 55, IVT Greenline Plus C7, Nibe 1235-6i eller Nibe 1225-8?
Borrhåll liger mellan 100m och 150m (aktiv mellan 80 och 110).
Nibe 1235 och Thermia Villa kommer kräva 650kW i tillskott per år (96% täckning), 1225 och Greenline har 100% täckning.

Tack för era åsikter/råd!

Sander

Kolla oferterna noga, så dom verkligen räknat på samma årsförbrukning & inomhus tempratur, samt vilken kb- in temp dom har.
sen ska du ju se til att essa värden motsvarar din kommand årsförbrukning & den innomhustempratur du kommer at ha efter instalationen.
den vvs-firma som ger seriösast intryck & verkligen ser till att du får en anläggning som komer att funka bra o vrekligen räcker till i verkligheten, den tar du.

alltså, börja med att granske oferterne, be gärna firmorna förklara vad allt betyder

Väg noga in dina intryck av installatören, du ska ha mycket med dem att göra.

Djupt borrhål är aldrig fel. Nästa gång det är dax att byta pump så har de säkert bättre teknik med bättre verkningsgrad och behöver då ta ut mer energi ur hålet.

Thermia offererade mig 90 m. Jag bad dem borra 115 m. Kostade mig 5000 kr extra och förutom att jag då fick 100 täckning så ger det även bättre COP då hålet blir varmare. Jag räknade ut att de 5000 kr var betalade på 10 år.
Och nu när jag bygger till är jag glad över att jag tog till lite extra.

Så mitt råd är: Om du inte föredrar den ena eller den andra så ta den med djupaste hål.

Och innan du skriver på så se till att ni är överens om att det skall vara aktiva meter som är gällande. Mina meter är aktiva.
Du har tydligen långt ner till grundvattnet och är värdena uppskattade så kan det bli mindre aktivt än vad ni tror i nuläget om inget annat är överenskommet.

En fundering ... har Thermia offererat dig en 5,5 kw och Nibe 8 kw ????

Det är varken bra att ha för liten eller för stor. Jag skulle fråga de som offererat dessa två varför de har valt så pass liten respektive stor jämfört mot sina konkurenter.

Nibe 8 Kw räknar med en årlig energibehov på 18200kWh och klarar detta utan tillskott. DUT (-20C) Framledning 55C och retur 45C, 100% täckning Labda 3
Thermia räknar med en årlig energibehov på 20800kWh med 665 KWh tillskott. DUT -17C, tillsats från -4C täckning 96,8% Labda 3,34
Nibe 6 kW har räknat med energibeov på 24000 kW/h, 98% täckning, 586 kWh tillskott, Labda 3
IVTEnergibehov 50320, DUT -18,1, tillskott 10kWh, 100% täckning

Jag tror att jag väljer IVT för de verkar bäst. Våra grannar har samma leverantör.

Min rörmockare vill installera en Nibe 1235 10kw. Jag är orolig för att den är för stor.

Planen är att installera en värmepump för jordvärme. Nibe 1235 är utrustad med en dubbelmantlad varmvattensberedare på 160l. Golvvärme i bottenplan och radiatorer på andra våningen.

Vårt hus är 2 plan se skiss. byggt på 1700-talet. Väggarna är timmrade och oisolerade. vinden ska tilläggsisoleras innan vintern. Vi skall lägga golvvärme i gjuten platta i hela bottenvåningen. Huset är 60 m2 bottenvåning + 5,6 m2inglasad veranda och övervåningen 45 m2. Fönstrena är gamla med innanfönster. Verandan saknar innanfönster. Vi planerar att lägga golvvärme i verandan oxå.

Idag är vi två vuxna men planerar för barn.
Vi bor på småländska höglandet.
Inomhustemperatur på 20-22 grader dagtid.
kommer att elda i vedspis när vi är hemma (ej sommar)
Min sambo älskar att duscha länge (40min) Jag klarar mig på 10 min.
ny AA diskmaskin och A tvättmaskin.

Planerar även för en insatskamin med fläkt till öppnaspisen som komplement och mys i vardagsrummet.

Jag är orolig för legionella bakterien i varmvattnet. Är varmvattnet alltid minst 60 grader?

Vilken storlek på radiator behövs då jag tänkt mig ett under varje fönster i övervåningen samt ett på wc? Rummen är små, sovrummet på 22 m2 och kontoret 14 m2.

Är det något annat jag bör tänka på?

Tacksam för alla råd och tips.

• skissen.jpg
Tidigare har huset bara värmts med vedspis och kaminer. Har ingen uppfattning av hur stor energiförbrukning vi kommer att ha när vi flyttar in. vad tror ni?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.