Jag funderar på att installera en luftvärmepump (luft-luft) i vårt Borohus från 91.

Jag har idag uppvärmning via luftvärme, ett system från Svenska Fläkt (Minivent växlare + luftvärmeaggregat).

Nu undrar jag om kombinationen luftvärmepump och luftvärme är en bra kombination? Vår ambition med värmepumpen är att kyla huset på sommaren samt stödja uppvärmningen på vintern.

Någon som har denna kombination? Skall vi slå till eller innebär denna kombination något problem?

Mvh
Fredrik
 
För uppvärmningen så fungerar det bra. Även för kyla, men det är dyrt att kyla med en luft/luft värmepump.
 
Snailman
satte in en panasonic he12 förra sommaren, den klarade ensam att värma mitt borohus från -90, luftvärmen, hade jag själva värmen avstängd på, men den avändes ju som vanligt för ventilatonen, min totala elförbrukning gick ner från 14000 till 9000 kwh ca

nu när det varit varmt har jag kört den ett par timmar på kvällen för att få svalare i sovrummet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.