Värmepumpar
aspa-hasse: Tyvärr är det så att det inte är något fel på din 360 för att tillskottet går under +4, det är helt normalt. Det kommer inte att löna sig ekonomiskt att byta värmepump bara för att du tycker att tillskottslampan lyser för mycket.
svartöra: B6304S1: du säger att dina åtgärder begränsade framledningstemperaturen till 60 grader. Är den 60 grader? Var står huset och hur kallt har ni haft?
amathea: Tack för ditt svar! Jag sökte omkring på nätet, och såg att IVT köpt upp Elektro Standard, och genom IVT fick jag tag på ett företag här i stan som har service på ivt-pumpar. Och dom hade filter hemma, och dessutom billigt! Men tack ändå!
oskis 123: Din installatör verkar inte veta att det handlar om en co2-pump. På vanliga pumpar med annat medium än co2 är det inte så bra om det skiljer för mycket mellan in- och -ut temp. Namnet på den skillnaden är just, delta-T värde. På co2 pumpen är det bara bra om det blir typ 55 grader ut och 30 in. Gå in på värmepumpsforum ( alltså ett annat än ByggaHus) så kan du hitta mer info. Du
A_WASTE: 1989-2009 INTE 10 ÅR.. Utan 20. Borde kanske kolla siffrorna på pumpen... :)
villafors: Det är Nibe och IVT's egna förslag. Har Nibe pumpen högre verkningsgrad i verkligheten? På pappret ser den ju bättre ut.
BAS: Hur har den lagt av? Om det inte är något fel på tanken eller fläkt så är det bara att köra på som el-panna (vilket många med mig gör)
pjoffen: [citat] Ok då vet jag! Var det jag misstänkte. Synd att det inte finns. :(
torparnorpan: rören på min är max 2,5-3m....utedelen sitter i princip bakom väggen bara fastlite snett bakom. Ja det kanske inte är någon större fara då...Jag bor ju inte där heltid så man blir lite orolig att den ska pajja bara.... Men de skall få kolla i alla fall
anden213: Korrekt, det var en scrollkompressor som monterades. Jag var nog bara lite för snabb att skriva i min spontana eufori över resultatet"
Badger: Ifall du har Nibelösning och komplettera upp för att slippa elpatronsläget kickar in så ofta: http://www.nibeonline.com/pdf/M10214-3.pdf
fsn: Jag är också "gördetsjälvare". Köpte min pump (NIBE 1225-6) på GDS-VVS (billigare än Rinkaby) och gjorde en seriös materialspec och beställde från Rinkaby och tog i ordentligt på materialet (det är full returrätt). Lödde ihop det, tog ganska mycket tid, kanske upp mot 30-35 timmar eller nåt sånt. Materialkostnaden har jag inte full koll på då det var mycket pill med vatten och
nogood: ok.. det kan det vara. blev lite orolig då det bara började låta... men kan ju ha att göra med att det är mycket kallare nu. tack för alla svar.
Fonzie: Nu har killen från rörfirman varit här vi hittade en del saker som inte var rätt bla spets värmen den var ställd så att den inte skulle slå till !!! Och blir det -15 ute så behöver man ju hjälp med spetsen ibland ( elkasseten ) + att vi knäckte om kurvan vid -10 & -15
marcusw: Vi bor i ett suteränghus byggt 1959. Vår källare var också rå och kall men i samband med att vi installerade en luft-vattenpump i höstas bytte vi ut en radiator i tvättstugan, som ligger i källarplanet, mot en fläktkonvektor - dvs typ ett vattenburet element men med en lite elektrisk fläkt som sätter snurr på varmluften från elementet. Tidigare tog det +2 dygn att torka tvätt i
MattiasT: [citat] Jag har en likadan pump och på den går kompressorn tills dess den har uppnått 52 grader och sen stannar den. Kompressorn går väl mest hela tiden om det är kring nollan eller kallare ute och man inte använder spisen eller något annat som värmer upp. Om det är rätt eller fel vet jag inte men det är varmt och skönt inne i alla fall :) Mvh Mattias (mitt första inlägg efter
f91jsw: [citat] Det tror jag inte, enligt vilken lag då? Konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen talar båda om frivillig garanti, som dock förstås måste följas om man utfäst den. Däremot har man reklamationsrätt (två år för tjänster, tre för varor). Nu har ju alla ledande vp-tillverkare garantier så frågan är mindre intressant. Men faktum kvarstår: man har ingen automatisk
ion: Ingen värmepump skall behöva repareras så ofta. Det är snarare så att man borde påtala detta för IVT så att de kan åtgärda bristen hos aktuell servicefirma. Vad gäller verkningsgraden beror den i första hand på köldmediet, därefter blir det finlir med dimensionering av systemet och driftoptimering som kan öka cop lite. IVT 490 har, mig veterligen rostfria beredare och borde, om de
peter_02: Ok. Ha kört så förut, men kan de ha nått med att göra att den frostar av så otroligt mycke ?
pefo: Det enda du vunnit på det är att grannarna inte klagar på att den väsnas! :D Grundproblemet, att de inte klarar att gå hur kallt som helst är ändå inte löst. Gränsen bestämms ändå av hur kallt köldmediat kan bli vid expansion.
Danne12345: Ok, där ser man. Det var brunnsborrarens egna uppgifter men man får väl ta deras uppgifter med en nypa salt. Problemet är väl att inte ens skatteverket vågar säga bu eller bä innan någonting är klart, och så länge kan vi tyvärr inte vänta. Det är synd att det inte går lättare att utnyttja rot vid nybygge. [citat]
Matss: Tänkte om det fanns något bättre sätt, typ extra styrdon som pumpen kunde styra. Då kunde en fördelare gå utetempstyrt och en konstant temp.
jenfor: [citat] Se min fråga ovan. Du bör ju ange vad pumpen är inställd på samt hur mycket du eldar. Annars säger siffran ingenting.
wiknil: Ska införskaffa en liten värmepump för att värma ett rum i källaren på 30m2. Då det ska gå att bo i rummet bör den vara tyst och ha en bra värmereglering. Silvan har en Apliance för 4000kr. Finns det några bra alternativ?
f91jsw: Det ska gå bra, förutsatt att skrubben är åtminstone 70-80 cm bred. Och att det går att baxa in pannan. Lite beroende på vilken lösning du väljer kan det behövas separat ackumulatortank, varmvattenberedare eller expansionskärl. Men det finns lösningar som har allt inbyggt i samma låda, exempelvis IVT 200 om du väljer en värmepump från IVT. CTC och Nibe har förmodligen liknande
elmont: Det är inga som helst problem med enrörssystem och VP, men det ska vara rätt dimensionerat. Men det ska det ju även vara om man väljer golvvärme eller tvårörssystem.
CarMan: om du kollar efter radiatorer så ska du dimensionera efter det lägsta alternativet dom anger effekten i. det kan stå DUT 50 & DUT 30 då tar man DUT 30. nu är det ju lite olika beroende på hur issolerat ditt hus är, men jag dimensionera mitt efter 65Wat / m2 i rum som har 2 ytterväggar & 60Watt på rum med 1 yttervägg i källaren kan du köra med en fläckt konvektor, den kan sprida
mycke_nu: Ta in någon som kan jordvärme och lå denne reda ut problemet på plats. Fungerande jordvärme är klart överlägset luft/vatten.