Hej ! Jag har installerat en NIBE EVC13 Elpanna och en COMPACT 300 Varmvattenberedare Juni/Juli 2008. Har nu en fråga om det går att kompletera med en Luft/Vatten värmepump, till dessa eller en av dessa. Jag bor i en villa på ca:98 m2 + 105 m2 bi-yta. Jag har en elförbrukning på ca:34000 kwh per år.

I
Det går nog, men jag tror det blir billigare och bättre att byta till ett färdigt system.

Ja. Jag trodde nästan det...... Jag får väl leva med det jag har tills det är dags att byta igen.

Oj, med den elförbrukningen bör du nog satsa på bergvärme, beror i och för sig på var du bor.
Det går alldeles utmärkt att komplettera en befintlig anläggning med bergvärme eller luft/vatten. Jag har en Bonus 6 kW bergvärme kopplad till min Nibe 310 (trasig kompressor fungerar alltså som elpanna).
Bergvärmeanläggningen klarar hela uppvärmningen ner till ca -10 grader C. Uppvärmningen kostar mig 4500:- årligen. Resterande varmvatten och hushållsel går på ca 10-12000:- per år.
Börja ringa runt, du bör kunna spara ca 15-18000:- årligen. Bergvärmeanläggning får du för runt 100.000:- om det är en vanlig installation utan krångel. Luft/vatten får du för max 75.000:-

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.