pefo skrev:
Det väsentliga är att slangen hamnar på frostfritt djup då man vill frysa marken genom att ta ut energi och inte pga att tjälen går ner. Snö är ett plus då markens temperatur kan bli lite högre och det dröjer längre innan energiuttaget börjar frysa den. Men som sagt, djupare än vad tjälen går ä det viktiga.
Så om slangen ligger frostfritt så spelar det mindre roll att det inte kommer någon som helst sol på tomten under vintern??

Ursäkta om frågorna e dumma, jag e novis på detta.....:confused:

patrik659 skrev:
Så om slangen ligger frostfritt så spelar det mindre roll att det inte kommer någon som helst sol på tomten under vintern??

Ursäkta om frågorna e dumma, jag e novis på detta.....:confused:
Det kommer att fungera. Skillnaden är att effektiviteten kan öka något eftersom marken tillförs energi om solen skiner på den. Men slangen får inte ligga för djupt heller så man får permafrost, dvs ev is runt slangen ska hinna smälta under sommaren! :D

Jag tror inte du kan mäta sklnaden mellan skgad mark & mark som ligger i solen, så liten är skillnaden.

Är det frusen mark i västra götaland ? :)

Funkar det bra i västerbotten med jordvärme borde det väl inte vara nått problem där nere..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.