Värmepumpar
Västerhaninge 17: Om du styr värmen (max temp) på v-pumpen behöver den ej producera mer än nödvändig värme I rum som du vill ha svalare kan du utnyttja termostaten på elementet
mmmod: Det lät ju lite mycket. Be att få en skriftlig offert eller kostnadsspecifikation. Vad jag förstår är det bara att byta ut 1235-an och FLM 30 mot en 360P, alltså att ventilationskanaler och allt finns på plats i huset redan? Blir installationsjobbet på sin höjd att dra om lite rör låter ju 42 tusen som ett lite dåligt pris...
storstockholms vvs: sanyo Co2 är ju en CTC eco el i grunden om jag minns rätt så den borde funka fint!,med tanke på att CTCn är ju kanon,strular typ aldrig och prisvärd tycker jag i alla fall. kolla hur mycket som skiljer dem åt ,Co2 & CTC eco el, pris och allt för CTCn går jag igod för,mycket driftsäker panna.
Fader Jan: Tack Alpha. Dina teorier stämmer bra med mina. Jag hittade varmepumsforum.com. Den verkar jätteintressant. Jag testar min fråga där.
HusByggarTomten: [citat] Är din åsikt att det är BÄTTRE med radiatorer på övervåningen eller menar du just ur installationskostnad? Personligen har jag golvvärme på båda planen för att jag trodde det var bättre. Sen är jag allergisk mot radiatorer på väggarna rent utseendemässigt.
imported_hans: God middag, tack för länken "Flugfiskaren" , (Det gick förstås googla på värmepump och underhållsvärme) Har kollat igenom lite länkar och det finns ett antal apparater att fundera runt. Ang gångjärns upphängningen är att väggen inte blir permanent. Och det går då att riva väggen utan aggregatet behöver demonteras. Mvh Hans O
jbl: Du bir nog nöjd med din nya panasonic. Tror nog att dom har skärpt till sig ordentligt efter alla rasade kompressorer och fläktlager. Har själv en E9DKE ifrån 2005 mars och den går riktigt bra. Inga haverier än så länge. Visst innedelen är inte direkt tyst så man närmar sig nog ett fläktlager byte.
kanel01: Hej Har nån erfarenhet av ovanstående aggregat? Vi har blivit rekommenderade det av en firma, men vill gärna hitta någon som har det på "riktigt" och kan berätta vad dom tycker om det som brukare. (vi har bergvärme som vi skall docka FTV:en med för värme och kyla) : ) Lena&Per
BAS: Hej Kjellman. Det finns bättre kärl än de som ex IVT skickar med. De "bättre" kärlen har en stor öppning och är inte trycksatta. Jag har för mig att jag sett dem på Dahl.
MathiasS: Jag har dimensionerat min tank för att ge rätt gångtid på sommaren. Detta borde då ge ett trögt system på vintern men det gör inte det. Bara trevliga gångtider. Mao kan man både äta kakan och ha den kvar. Det blir lite väl mycket teoretiserande om detta med värmepumpar ibland. Variabel volymtank kan säkert vara jättebra, men släck en lampa nånstans istället så har samma pengar
svartöra: Det finns en annan principskiss för dem som har golvvärme: http://www.nibeonline.com/pdf/M10214-3.pdf Jag tycker inte att någon av skisserna ser särskilt tilltalande ut eftersom LV-pumpen sköter värmesystemet och frånluft-vp får sköta varmvattnet. Jag skulle hellre se en lösning där frånluftpumpen används för både värme och vv tills den inte orkar, och istället för elpatron
2an: Om det är bra el dåligt att sänka kb pumpen så ut tempen blir lägre vet jag inte men det finns nog folk här som vet, Därimot drar ju pumpen mindre el om den går på 1:an jämfört med 2:an.. Men man kanske vinner mer på att köra pumpen på 1:An o att det blir kallare ut från pumpen?? En sak som är säker är ju att dit cop bör va väldigt bra med dom temperaturerna, Är det
Bajen02: Hej Bastfallarn! Jag har kikat lite på Fairshopping och hittat det du nämner. Mycket bra att veta. Känns inte super seriöst. Tack för tipset... MVH Tobbe
payman: Mina 2 gr. DeltaT var när det var strax över nollan ute. Måste vänta på kallare väder. Jag fick ju 2 gr. oavsett pumphastighet. Idagsläget är 3:an utesluten pga misskjud. 2:an funkar men helst kör jag på 1:an men det beror på DeltaT:t förstås. 4-8 gr. rekommenderar Daikin. Just nu har jag dragit ner mina äldsta element (feta rör, feta plåt element) till 3 för de blir för varma.
mycke_nu: OK. Vi får se hur tätt det blir här när jag fått ihop huset igen - just nu blåser sydosten rätt in i bjälklaget och problemet med eldning här är att vi inte kan strypa nog.. FTX är ju annars kanon, vi har det i en modern kommersiell byggnad och där drar vi igenom 1 200 m3/h utan märkbar energiförlust.
Flugfiskarn: Jag tycker det låter,som att det är för lite köldmedium.Du bör låta någon kolla upp din pump. /Flugfiskarn
mycke_nu: [citat] I wish.. vi har tyvärr ingen panna eller plats för en stor utjämningstank. Ganska sjukt att det inte finns plats i ett hus på nästa 300 m2, men så är det. Just nu är det direktverkande, brasor och LLVP som gäller. Tur att man inte har ett "riktigt" jobb utan har tid att elda .. Dagens teori är att NIBE Fightern växelvis skall gå mot en ackumulator/VVB med fast kondensering och
Drotten: Jag har en Autoterm (motsvarande IVT Optima 700) och ett dåligt isolserat stenhus från 1927 i skåne (ca 135 kvm). Innan VP hade den tidigare ägaren en förbrukning på 33,7 MVH! och när jag nu sammanfattar det första hela året (2008) med vp så hamnar vi på 17 mvh (inkl hh el). Det är ganske högt tycker jag, men samtidigt en avsevärd besparing.
fsn: Jag köpte helt nyligen en Nibe 1225-6 från VVSGDS och det fungerade utmärkt. Leverans med lastbilfrån Dahls 6-7 arbatsdagar efter beställning.
mycke_nu: Bra input! Tack för den. Det är lite svårt att gå till Alt 2 i ett senare läge eftersom det skulle innebära stora ingrepp i bostadshuset. Det fanns även några andra baktankar med Alt 2 (inredning av uthuset), men efter moget övervägande det blir en utbyggnad av det befintliga pumphuset istället. Rejäla dörrar på sidan och ev ett öppningsbart tak så blir det nog inga problem med
Knuttan: Jag har inget att bidra med kring erfarenheter av byte från CTC103 till NIBE, utan vill bara nämna att NIBE 410P i motsats till 360P även värmer tilluft och alltså kräver ventilationskanaler för både från- och tilluft. Har du bara frånlufts-ventilation står det mellan 310P och 360P beroende på hur stort hus du har.
mycke_nu: Tror inte dom har regelbundna produktsläpp på värmepumpar. Rimligen så är väl eldningssäsongen nästan över innan du kan få en bergvärmepump i drift, så du kanske skall satsa på att köpa senaste modellen i augusti? Jag biter också ihop och hoppas att det här är den sista vintern med vedeländet..
Niklas_d: Tjenare. Jag har ett 1,5 plans hus på 86 kvadrat och ska göra en utbyggnad på 37 m2 i botten och 20 m2 i övre planet. Bottenplanet blir ett stort vardagsrum på 37m2 och övervåningen två sovrum. Har vattenburen golvvärme i hela huset nu och undrar vad som e bäst för utbyggnaden. Om man ska kosta på sig vattenburen golvvärme i båda planen. Eller om man ska bara ha det där nere och
b_hasse: Nibe 640P är ett steg i den riktningen. Den tar in extra uteluft ner till -5 grader Celcius. Den har dock för klen kompressor (1 kW), så den har lägre uteffekt än Comfortzones pumpar som enbart tar frånluft. Problemet är att det är en enorm skillnad i luftflöde på en frånluftvärmepump och en luft/vatten. Det skulle krävas väldigt grova rör för uteluft och frånluft om man skulle
FrittDrag_II: På gamla 310 får man själv ställa om mellan driftfallen med utan elpatron, den nya 360 har automatik för att styra detta efter utetemperatur.
121: Hej igen Ringde till thermopanel där jag har köpt radiatorerna och fick tipset att skruva in käglan i H-stycket som sitter där vid ett-rör-system ca 2 varv. Detta innebär att det cirkulerar mer varmt vatten genom radiatorerna. Termostaterna är fullt öppna och jag har till och med sänkt pannan till 4.1. Har kollat elförbrukningen de senaste dagarna och vi ligger på ca 60kwh,
boeinarsson: Tack till alla som hjälpt mig att förstå varför högtrycks larmet på vp ständigt och oberäkneligt löste ut vilket resulterade i ett utkylt hus. Ni listade ut att det berodde på v.ventilen och jag tackar alla som snabbt ställde rätt diagnos. Idag bytte jag den och sedan dess har vp fungerat som den skall. Narurligtvis kommer det att ta många dagar innan jag får tillbaka tilliten till
torrum: såna finns det flera av, sök på mitsubishi tex. de har med flera innedelar, "multisplit" även kanalansluten och andra alternativ. de andra vanligaste märkena har desamma grejer. bara att googla. lycka till