T
tjommeost: Tackar för länken....... hjälpte gott.
2 svar · 3,9k läst
A
Alvin: Nån mer som har en X15?
2 svar · 1,2k läst
I
ILampansSken: I BFS 2008:20 definierar arean: Atemp: Arean av samtliga våningsplan för temperaturreglerade utrymmen, avsedda att värmas till mer än 10 ºC, som begränsas av klimatskärmens insida. Area som upptas av innerväggar, öppningar för trappa, schakt och dylikt, inräknas. Area för garage, inom byggnaden i bostadshus eller annan lokalbyggnad än garage, inräknas inte. Författningen gillar
56 svar · 6,2k läst
C
CarMan: den sista delen i ditt stycek hålle jag med om. för många start o stopp är inte bra, men det är ju ingen fara att ha 15 start på et dygn. & som du säger så ger en normal frånluftsvärmepump 2kW, så den går ju konstant redan från 5-10 plusgrader i de flästa fall (den kan alltså gå lika länge somen markvärmepump går på 3 år, på bara ett år)
8 svar · 1,7k läst
E
eddy: jag har inte vågat trycka så mycket på pumpen men nu såg jag att i menyn värme kurva så var värdet kurva = 32 (provade höja denna kurvan till 40) min = 22 max = 50 kurva 5 = 0 kurva 0 = 0 kurva -5 = 0 värmestopp = 17
2 svar · 1,1k läst
M
mxmacke: Hej planerar värmesystem till vår blivande villa. Hur funkar det här med ventilationen till ivt twin695? fårstår ju att den tar frånluft från kök och badrum men tilluften då? värmer den upp tilluften som ett ftx agg gör eller kommer tilluften i ventiler i väggarna? alltså går tilluften igenom aggregatet eller den går bredvid? är ju en djungel det här med alla olika värmepumpar...
0 svar · 1,5k läst
Mich
Mich: Ja, det är normalt att en bergvärme pump går dygnet runt när det är mycket kallt ute. De dimensioneras så. Är det extra kallt så hjälper elkassetten till (speciellt om man tar ut varmvatten), också normalt. I praktiken så kommer detta variera från hus till hus. Hos mig tror jag det är när ute tempen sjunker under -15, som pumpen går dygnet runt. Oftast blir det varmare på dagen,
5 svar · 11,1k läst
mexitegel
mexitegel: Kanske står i installationshandboken hur den får förvaras? Annars ringer du till Nibes support och frågar.
2 svar · 2,8k läst
prototypen
prototypen: Kulvert är dyrt hur man än gör, en köpis har polyuretanskum som är ung dubbelt så bra som frigolit så det behövs kanske mer än 7 cm på en hemgjord som dessutom aldrig kan bli lika tät som en köpis. du kan ju komma åt Ume å titt på mina 100 m som ligger åt olika håll. Höger vid mejerie. Protte
6 svar · 4,2k läst
mexitegel
mexitegel: Om det är de fast monterade rören som sitter på värmepumpen vid leverans du tänker på så måste du först avlägsna isoleringen, bocka röret och isolera igen. Hör också med tillverkaren vad det är för typ av rör, hård, halvhårt eller mjukt så du använder rätt metod/verktyg sedan.
2 svar · 1,9k läst
LLLVäxjö
LLLVäxjö: [citat] Jag hackade under maskinen.Har/hade ett mellanrum på 15cm ner till makadamen.
6 svar · 3,1k läst
B
BAS: Min höll bara 3 år (då var den ändå reparerad efter 1 år). Nej, sån sk-t som propan som köldmedia är ingen bra affär. Med ca 5000 kWh per år i besparing och ca 5000 kr per år i snitt i reparation är det ingen lysande affär.
9 svar · 6,7k läst
B
BAS: Om du har övertryck i systemet så måste du även ha en pump att spola i med. Om systemet är öppet kärl så är det bara fylla på.
3 svar · 1,5k läst
C
CarMan: Så nu har jag lite mer tid, ska försöka förklara. utegivaren bestämmer vilken tempratur värmepumen ska tilverka o skicka ut i golvvärmesystemet (kör man utan termostater så håls denna tempratur hela tiden, vilket är en fördel) har man sen en inne givare, så bestämmer inte den när värmepumpen ska starta eller stänga av värmen. Innegivaren tala bara om för värmepumpen om
12 svar · 1,2k läst
2
2an: Hur mycket vv behöver du i garaget??? Du måste spola rätt mycket innan det är någon vinning, Kör med elberedare i garage/gäststugan o ha bara en 2 rörskulvert...
16 svar · 24,0k läst
M
mikkola: Din pump stödjer ju loggning på USB sticka. Kolla in detta program för att få upp trender på hur pumpen arbetar: http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?products_id=137&osCsid=f98tcm43bl7erinl4i96nfm757
24 svar · 22,4k läst
A
anden__z: Det tvivlar jag inte en sekund på att han gjort. Min rörkrökare och leverantör av materiel verkar inte ha koll på läget direkt. Kanske man ska skicka den höjda elräkningen sen installationen till rörmokaren=).
130 svar · 23,2k läst
·
B
BigGitt: Här är en billigare med underhållsvärme http://www.investliving.se/ InVest MSR3-12
17 svar · 7,7k läst
E
ejwbegysv: Jag snackade idag med en Panasonic ÅF och dom funderade på om det inte går att laga kondensorn, snackade om att löda ihop hålet, vad tror ni om det?
4 svar · 1,8k läst
C
CarMan: det är kallare vid yttervägg under ett fönster, så det tar lång tid innan panan får en märkbar effekt av att du eldar, nästan obefintlig efekt den vägen hur mycke du en eldar. att stänga av ellementen gör då mer nytta, men blir fel för hea systemet då värmepumpen inte kan styra sin temratur, utan jobbar ON/OF & behöver alla radiatorern när den är igång.
8 svar · 9,1k läst
I
ILampansSken: Hittar inget värde på COP för 1250 på Nibe's hemsida! Här är den spec som Nibe har för 1250: http://www.nibe.se/sv/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/FIGHTER-1250/ Jag har haft pumpen i 10 månader nu, kommer att hamna på knappt 6000 kWh/år för värme och vv.
4 svar · 4,1k läst
A
AndersS: Börvärdet för varmvatten har inget med legionellaskyddet att göra, men jag kanske missuppfattat skrivningen. Börvärdet för varmvatten kan du "normalt" uppnå utan att elpatronerna går in. Däremot så klarar merparten av de värmepumpar som installerats inte att köra upp tempen till 60-65grader t.ex. var 14:e dag utan stöd av elpatronerna. Sedan håller jag med om att sannolikheten
5 svar · 1,8k läst
2
2an: Med tanke på ev framtida vv behov kanske det kan va läge att bygga om pumpen på samma sätt som Carman, Extern beredare o den nuvarandee i pumpen som volymförstorare
18 svar · 17,8k läst
·
MathiasS
MathiasS: Vet inte hur det ser ut på din, jag tror jag får hålla in "pil-ner" en stund för att se menyn.
3 svar · 2,5k läst
V
varghund: Man placerar innerdelen högt för att vid drift för värme så ställer man luftströmningen nedåt mot golvet, där är det kallast och som bekant så stiger varm luft, och på sommaren när man vill få en svalare innemiljö så ställer man luftströmmen horisontalt efter det man ställt om värmepumpens fjärrkontroll så att växelventilen slår om till kyla allt kan du göra med
4 svar · 1,4k läst
C
copello2: Vi bor i ett hus på 140 kvm byggt 1988 försett med frånluftsventilations kanaler. Vi vill sätta in en ny frånluftsvärmepump och undrar följande: - Vi är på jakt efter en driftsäker, tyst FLVP av hög kvalitet, ska vi välja Comfortzone, Nibe eller IVT ? Vilken modell rekommenderar ni? - Är det en bra lösning att köpa själva FLVP över Internet och sen låta en VVS montör installera
0 svar · 2,5k läst
J
Johan Ö: Visst har det blivit skillnad med innegivaren men förbrukningen är fortfarande hög. CarMan ! Jag har provat köra något dygn med utegivaren bortkopplad. Strömförbrukningen blev oförändrad. Pannan visade konstigt nog -51 grader på utetemp. Hade trott att det skulle stå ----- på kanalen för utetemp om man koplade utegivaren. Givaren är nu återkopplad. Har allvarligt funderat på att
9 svar · 3,0k läst
C
cim97cd4: Tack Sven, jag ska ta upp detta med installatören. Nibe rekommenderar -15 grader C.
9 svar · 8,3k läst
mexitegel
mexitegel: Bergvärmepumparna är i sig billigare än luft/vatten, jämför man tex. 8kw modeller från NIBE så är skillnaden 15-25 tkr hos en nätbutik. Därtill kommer att på totalkostnaden av luftvatten betraktas 25% som arbetskostnad och för bergvärme är det 30% vilket gör bergvärmen än mer förmånlig i jämförelsen. Dock är borrningen en stor kostnad vilket gör att det ofta inte är några
2 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.