23 177 läst ·
130 svar
23k läst
130 svar
Problem med ett element efter bergvärmeinstallation
Ett litet framsteg trots allt, men se till att han kopplar in garageslingan helt parallellt som ni skissat på tidigare. Sätt sen en ventil på den slingan så att den kan strypas om det behövs. Risken är annars att det blir vad CarMan kallar tattarlösning.anden__z skrev:
Mokare verkar ha svårt att ta till sig enkla fakta och svälja prestigetänk mm.
Rörkrökaren har iaf sagt nu att leverantören av konvektorn har gjort fel. Han trodde inte flödet var sämre igenom den än flödet från pumpen.
Så rörkrökaren ska fixa detta nästa vecka men han vill bara sätta 2 t-rör på konvektorn ute i garaget mellan tur och returröret på den. Sen sätta en kulventil som han styr förbisläppet av vattnet med. Tycker detta låter vansinne. Han tycker att koppla in den pararellt så försvinner ju tanken med att ta reda på spillvärmen från huset. Ja tycker det verkar helskumt.
Så rörkrökaren ska fixa detta nästa vecka men han vill bara sätta 2 t-rör på konvektorn ute i garaget mellan tur och returröret på den. Sen sätta en kulventil som han styr förbisläppet av vattnet med. Tycker detta låter vansinne. Han tycker att koppla in den pararellt så försvinner ju tanken med att ta reda på spillvärmen från huset. Ja tycker det verkar helskumt.
Eftersom det inte är en vedanlägggning du har så är det inte prat om nån Spilvärme.
Pumpen jobbar ON/OFF så det kan var en lite fördel när pumpen går att tempraturen hålls nede, men det är samma nackdel när pumpen inte går.
men du har hela tiden neckdelen att flödet försämras då hela stammen ska ut igarager (den den kyls på vägen)
sen så kommer det bli skit att försöka strypa med en kulventil !
Pumpen jobbar ON/OFF så det kan var en lite fördel när pumpen går att tempraturen hålls nede, men det är samma nackdel när pumpen inte går.
men du har hela tiden neckdelen att flödet försämras då hela stammen ska ut igarager (den den kyls på vägen)
sen så kommer det bli skit att försöka strypa med en kulventil !
Ja anledningen att det är kopplat i serie med returen nu är enligt rörmokaren att man ska ta tillvara på spillvärmen ( alltså få lite gratis värme i garaget ) .
Han tycker min princip att göra om det till helt vanligt element som pararellkoppling innebär, då kan ja lika gärna sätta upp en värmepump i garaget istället säger han. Då har han dragit en kulvert i onödan. Han som säljer grejerna till rörmokaren har samma inställning, dom tycker det är heldumt att sätta det pararellt.
Han tycker min princip att göra om det till helt vanligt element som pararellkoppling innebär, då kan ja lika gärna sätta upp en värmepump i garaget istället säger han. Då har han dragit en kulvert i onödan. Han som säljer grejerna till rörmokaren har samma inställning, dom tycker det är heldumt att sätta det pararellt.
Det du gör när du utnyttjar spillvärmen är att du sänker temperaturen ytterligare på vattnet som kommer tillbaka till värmepumpen. Värmepumpen måste värma upp vattnet på nytt från en lägre temperatur än vad som skulle vara fallet om spillvärmen inte utnyttjats och detta kostar precis lika mycket som om du värmt garaget med en helt egen slinga... Hoppas jag fått alla förutsättningar rätt nu för dig i ditt fall, annars hoppas jag att du förstår principen!
Förstår precis hur du menar, synd bara att inte rörmokaren och leverantören av konvektorn förstår detta.
Jag kommer säkert kunna reglera konvektorn så pumpen går mycket billigare än den gör nu om jag kopplar den pararellt.
Jag kommer säkert kunna reglera konvektorn så pumpen går mycket billigare än den gör nu om jag kopplar den pararellt.
Det tvivlar jag inte en sekund på att han gjort. Min rörkrökare och leverantör av materiel verkar inte ha koll på läget direkt. Kanske man ska skicka den höjda elräkningen sen installationen till rörmokaren=).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
