4 083 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Förbrukning Nibe 1250?
Jag har en Nibe 1250 som jag är supernöjd med.
Nu är det första rejäla vintern och jag är lite nyfiken på hur mycket ström pannan drar per dygn eller något annat man kan utgå ifrån.
Finns det något i menyerna där detta går att läsa av eller måste jag koppla på egna mätare?
Nu är det första rejäla vintern och jag är lite nyfiken på hur mycket ström pannan drar per dygn eller något annat man kan utgå ifrån.
Finns det något i menyerna där detta går att läsa av eller måste jag koppla på egna mätare?
Medlem
· Västerbotten
· 40 inlägg
Jag har också en Nibe 1250. Det finns ingen möjlighet att via menyerna avläsa energiförbrukningen.
Du kan dock avläsa gångtid och den momentana effektförbrukningen.
Eftersom det är en frekvensstyrd pump varierar ineffekten beroende på värmebehovet.
Jag har en energimätare på inkommande 3-fas till pumpen. Mätaren visar den totala energiförbrukningen från pumpens installation. Det är då lätt att beräkna energiförbrukningen varje dygn.
I meny 5.3 kan du avläsa kompressorns totala gångtid.
I meny 5.2 kan du avläsa antalet kompressorstarter.
I meny 5.12.2 kan du avläsa den momentana effektförbrukningen.
Jag bor i ett nybyggt välisolerat enplanshus på 125m2 och ett garage på 55 m2.
Uppvärmningen är golvvärme i huset och garaget.
Temp inne är 22 grader och i garaget 10-15grader.
Vid en utetemp på 0 grader förbrukar jag ca 25 kWh/dygn. Pumpen gör ca 10 starter/dygn.
Vid 20 grader är förbrukningen ca 50 kWh/dygn. Då går pumpen kontinuerligt.
Jag är mycket nöjd med pumpen. Enda smolken i glädjebägaren är att interfacet (RCU 11) för fjärravläsning/styrning i/från dator är alldeles för dyrt ca 10.000:-
Du kan dock avläsa gångtid och den momentana effektförbrukningen.
Eftersom det är en frekvensstyrd pump varierar ineffekten beroende på värmebehovet.
Jag har en energimätare på inkommande 3-fas till pumpen. Mätaren visar den totala energiförbrukningen från pumpens installation. Det är då lätt att beräkna energiförbrukningen varje dygn.
I meny 5.3 kan du avläsa kompressorns totala gångtid.
I meny 5.2 kan du avläsa antalet kompressorstarter.
I meny 5.12.2 kan du avläsa den momentana effektförbrukningen.
Jag bor i ett nybyggt välisolerat enplanshus på 125m2 och ett garage på 55 m2.
Uppvärmningen är golvvärme i huset och garaget.
Temp inne är 22 grader och i garaget 10-15grader.
Vid en utetemp på 0 grader förbrukar jag ca 25 kWh/dygn. Pumpen gör ca 10 starter/dygn.
Vid 20 grader är förbrukningen ca 50 kWh/dygn. Då går pumpen kontinuerligt.
Jag är mycket nöjd med pumpen. Enda smolken i glädjebägaren är att interfacet (RCU 11) för fjärravläsning/styrning i/från dator är alldeles för dyrt ca 10.000:-
Tack!
Mitt hus är 210m2 och jag förbrukar totalt nu ca 2000kWh/mån totalt (dec, jan) ca 65kW/dygn (prognosen per år är ca 13000kWh totalt med hushållsel). Just nu är det -11 ute.
Jag har kompleterat min pump med Nibes frånluftsvärmemodul.
Så jag kanske inte skall jaga andra energitjuvar allt för mycket, utan vara nöjd med den förbrukning jag har.
Mitt hus är 210m2 och jag förbrukar totalt nu ca 2000kWh/mån totalt (dec, jan) ca 65kW/dygn (prognosen per år är ca 13000kWh totalt med hushållsel). Just nu är det -11 ute.
Så jag kanske inte skall jaga andra energitjuvar allt för mycket, utan vara nöjd med den förbrukning jag har.
Grattis, mycket trevliga siffror. Har själv 1225 med FLM dockad till jordvärme, 168m2 och förbrukning på 15 000kWh/år. Skulle nog få ner förbrukningen något då vi har elradiatorer på öv men just nu ok, känns bra att veta att det finns lite besparing kvar att görapbengtsson skrev:Tack!
Försökte hitta info om 1250 (COP ex) men hittade inget på deras hemsida, har du koll? 1225 anges till 4,8 men din borde vara ännu effektivare?
Kjell G
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 40 inlägg
Hittar inget värde på COP för 1250 på Nibe's hemsida!
Här är den spec som Nibe har för 1250:
http://www.nibe.se/sv/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/FIGHTER-1250/
Jag har haft pumpen i 10 månader nu, kommer att hamna på knappt 6000 kWh/år för värme och vv.
Här är den spec som Nibe har för 1250:
http://www.nibe.se/sv/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/FIGHTER-1250/
Jag har haft pumpen i 10 månader nu, kommer att hamna på knappt 6000 kWh/år för värme och vv.
Klicka här för att svara