Värmepumpar
Carl G: Finns många seriösa som installerar bergvärmepump. Frågan är lite vilken du har tittat på. Ventilationsutveckling - NIBE Energisystem - IVT Smeab - CTC
CarMan: har du bara 80 000:- i inte tänker borra en till brunn, så kan du ju bara sätta i en 7-8kW pump, sen får den gå på massor av elpatron på vintern. om du kan få tag på mer pengar så blir det billigare att borra en till borra på 130m o sen dit med en 14kW pump eller dyrligt, sen blir det billig uppvärmning. det blir ju klar biligare på sikt o kanske samma månasdkostnad till en början
CarMan: om fukt i marken, nära slingan fryser, så expanderar det. alltså risk för settning i huset.
Castrol: I teorin vill ju VP på den kalla sidan jobba mot så varmt flöde som möjligt. Sänker du flödet på KB innebär det att medeltempen i förångaren kommer sjunka, detta medför ett det krävs ett lägre tryck för förångning av köldmediet, vilket per automatik ger en större tryckskillnad mot högtryckssidan (radiator sidan). För att hantera en större tryckskillnad behöver kompressorn
hakaner: Kjell_G: Det spelar ingen roll om du har FTX, frånluft eller "what ever", du skall ändå byta samma luftmängd i huset...Detta ger ju samma luftrörelse! *Installera fler frånluftsdon om du tycker att det drar! *Installera fler ljuddämpare & se över systemets dimensionering om det lever om... Slutsats: Dimensionera rätt så behöver du inte bry dig om varken ljud eller drag!
2an: 500 kvm kräver nog en hel del då det blir kallt, Kan nog räkna med 20-25 kW iaf o då skulle det behövts betydligt mer borra.. En Ivt HT E21/E26 (21/26 kW) o 3x180-200 meters borror skulle du kanske klara dej om huset är rätt hyfsat isolerat
Pen: Mm.... man vill ju inte vara hemma och elda.... Den tanke jag själv haft (jag saknar tyvärr kamin - eldningen är mest för mysfaktorn) är att dra upp värmen till ca 3 grader över önskad lagom till morgonen. Sedan får den sjunka till 1 grader under önskad till eftermiddagen. Då kan jag i princip ha värmen helt avstängd (även pumpen) under peak-timmarna eftersom mitt hus sjunker
tille1: Hej Tyvärr så är inte ivt firmorna dom vassaste i örebrolän bor ni söder eller i norr ? Kolla upp om elpatronen driver på? En grej är att koppla ur eltillskottet fysiskt o se vad som händer Mvh Tille
mexitegel: Det går att göra men det kan vara klokt att du låter frånluften träffa en plåt eller liknande som den kondenserar mot först alt. släppa luften 90 grader mot utedelens luftriktning. Har läst lite trådar om experiment kring detta på varmepumpsforum.com har jag för mig. Om det blev mätbart bättre värmepumpsdrift minns jag inte
John J: [citat] 10 mil norrut kanske.. men havet värmer mycket här. Växthus med värme på vintern plus att frugan jobbar hemma drar säkert 3000 kwh/år. Sedan måste man ju har lite varmt i garaget ;)
Hasse C: Hej, Jag bor sedan två veckor i nytt hus och upplever att värmen inte fungerar helt bra. Huset är ett tvåplans suteränghus på totalt 200 kvm inklusive inbyggt garage i bottenvåningen. Golvvärme är installerad på båda planen och värmen kommer från en NIBE 1245-8. Borrhålet är c:a 160 meter. Huset har stora fönsterytor mot söder och väster som ger stor instrålning dagtid, men
leolej: Var på husvisning idag och det var en CTC Ecologic + EcoAir med 500L tank och två elpatroner. Sedan fanns en kamin på entréplanet men det såg ut som den mest användes som mysfaktor och inte som värmekälla. Var rätt kallt i källarplanet, men det var mest förråd och tvättstuga där nere så jag antar att de inte värmer det så mycket. Problemet blir väl om man hade tänkt inreda och
CarMan: exakt hur man gör beror på hur rörmokaren gjort instalationen, då detta inte är en del av själva värmepumpen, den sitter ju utanför
kjellman: Har hört att det kan vara svårborrat på Ekerö då det skulle vara en stor rullstensås....men jag kan ha fel.
hakaner: Googla på solarventi, vet inte så mycket om dom, men värt att kolla upp ...
bergstrollet: Just nu ligger jag på 15 starter. Det beror nog till stor del på det "soliga" vädret. Ställde gradminuter på 120. Jag har inte riktigt fått klart för mig hur rumskompenseringen fungerar. Just nu står den på (1.0). När jag ändrar värdet t ex 0.2 så påverkas framledningstempen mycket mer ca 3-4 grader. Måste läsa på mer om det, men bygget tar så mycket tid så man slits mellan
NiklasLK: Ingvald - Är det från sovrummet du hör CE50. Skall bygga under våren och har valt CE65L. Nyfiken på förutsättningarna i ditt hus när du hör.
MathiasS: Jag gissar att nibes uppgifter gäller den traditionellt reglerade kompressorn. Av eller på. Jag ligger själv på drygt 3500 starter och 2700 driftstimmar per år i snitt över 7 år. Pumpen är en vanlig kolvkompressor utan varvtalsstyrning förstås. Det gynnsamma driftsläget nås mha en volymförstorande tank.
Blumbern: Om KBn fryser löser lågtryckspressostaten och pumpen larmar på typ Larm Lågtryck eller nått liknande. Givarna kan ha en viss betydelse vid eventuell felsökning tex så man kan se checka av tex diffrerenstempen. Men då handlar det i princip bara om nyinstallerade värmepumpar. När väl allt fungerar är KBtempen helt ointresant för funktionen.
Torskenn: Mitt låga Ph ledde till att mitt vatten "åt" upp min VPA. Ytan emellan varmvattnet (5bar) och radiator systemet (1bar) hade helt enkelt spruckit/lösts upp, vilket ledde till att trycket gick upp i radiatiorsystemet som då löste ut övertrycksventilen på expansionskärlet. Dessutom lär väl alla kopparrör i huset blivit något tunnare... samt att frugan är lite smågrön i håret ;)
CarMan: glöm frånluftsvärmepumpen. den har dålig effekt & låg återvinningsgrad. det du lägger ner i rör kommer du inte att ha tjänat in innan den har gåt sönder, då dom inte håller så länge heller.
Milkshaken: Vi har en IVT 12,a (Kommer inte ihåg beteckningen) inköpt sept-07. Den funkar helt klockrentendast nu denna vinter när det varit kallare än -15 gr ute som vi fått dra på ett element och det i rummet längst bort och dessutom i vinkel ifrån pumpen... Den går tyst och fint, jag gör endast rent filtrena och dammsugar uppe i kylflänsarna ibland.... Bästa köp vi har gjort tror jag... men
_ap_: Har varit till stugan idag och det verkar som att den funkar på kyläge, då tinar utedelen. Körde kyla tills allt tinat bort sen "vände" jag och slog på värmeläge igen, sen åkte jag, får väl se om den funkar när jag kommer nästa gång. Får nog bli en "rejäl" pelletspanna nästa vinter!
Boan: vi har 20 m i krypgrunden, det är inga problem men den måste kondensisoleras ordentligt! vi ska lägga på mer isolering för i höstast när det var fuktig luft ute var det kondens på rören... men nu i vinter när det är torrare luft är det lugnt. så inga problem, se bara till att väga av upphängningarna så att rören lutar svagt uppåt hela vägen till pumpen.. sen att inte dra
e98tobias: Hej! Jag har en nordenberedare och skulle vilja komplettera den med en extra ackumulator för att lagra mer värme. Nordenberedaren har föreslagit att koppla en ack i serie med min nuvarande tank och därigenom förvärma, t.ex med solfångare, inkoppande friskvatten innan det når nordenberedaren:s tank. Jag är inte helt nöjd med den lösningen då jag behöver tappa varmvatten för att föra
yllwa: förklarng till bilderna: den bilden där inner delen sitter, där går trappan up till övervång på vänter sida. högt i tak och öppet. där jag står är det en smalgång ut till köket. till vänster om pumpen mejade jag ner väggen med motorsåg och byggde valv. värmen har passage både uppåt, och framåt, samt åt valvet till. jag to bara lite snabb kort här nu när det va mörkt. ska