Värmepumpar
Micke2: Pannan är en CTC V 20 från 1997, märkeffekt el är 15.75 KW. Pumpen är en CTC Eco Air från 2004. Tror att pumpen slutar "fungera" vid ca -12 grader vilket borde innebära att problemet ligger på pannan. Hur kan man kolla så att alla tre faser till pannan fungerar? Har kollat (och bytt) samliga proppar till pannan så det borde inte vara något sådant i alla fall. Har precis justerat lite
mycke_nu: [citat] Det är ett litet missförstånd på gång här.. Varmvattenberedaren är tekniskt sett en acctank på 2-300 liter. Vanligen har man en värmeväxlarslinga i berdaren som värmer det inkommande kalla vattnet till varmvatten. Man kan alltså ta ut åtskilligt med varmvatten utan att det behövs stöttning av el. Behöver man sedan volymförstoring i radiatorslingan (välj en inverterpump
CarMan: Men vi är ju inga tanke läsare, inte svårare än att skriva att du inte kommer att vara anträffbar !!! men fortfarande inga svar !
loffes: Vi konverterade för ett år sedan. Vi bor på 333kvm fördelat på 1,5 plan + källare. Kostade 280 000kr Jämför man 2009 med 2008 så har vi sparat 13 500 Kwh, besparingen är på 11 månader eftersom vi inte hade bergvärme hela 2009. Det betyder en besparing på ca 33% på totala förbrukningen, inkl HH-el. (Besparingen blir lite mer eftersom jag även måste räkna med januari för att det
mexitegel: En bra länk att börja med är http://www.google.se Sen kan nog dessa komma till användning http://www.svepinfo.se http://www.varmepumpsforum.com Ta ett snack med kommunen först som jag skrev tidigare, om det är möjligt för dig att utnyttja åsen så kan de nog också hänvisa vart du kan vända dig för att få reda på mer om den.
Skeppars5: Jag har en Mitsubishi MSZ-GE25VA som ska fungera ner till -20. I övrigt eldar jag i kakelugnarna och håller el-elementen stängda och vi har varmt inne. Av utomhusljudet att dömma arbetade den ganska hårt vid -16. Lönar det sig i ngt skede innan -20grader att slå av pumpen och köra el-element istället, eller ger pumpen alltid COP bättre än 1 så länge den arbetar?
r.borgmaster: Tack för det mycket informativa svaret, där gick det upp många ljus!
niblom: [citat] Det är många som har en övertro på värmepumps teknologin. Ju kallare det är ute desto mindre värme kan de leverera, de flesta pumpar värmer inte alls under -20 grader. Detta gäller alla pumpar och inte bara Julas. Om man bara vill kunna värma med luft/luft pump så får man bo där det sällan eller aldrig är kallare än -20 och överdimensionera rejält. Kolla t.ex. vad pumpen
Pajjon: Nu när jag flyttade i till mitt nya hus så satt det en 1 år gammal Luftvärme pump i garaget ( 60 Kvm ) en Coolix MSR3-12HRN1 och den har funkat bra fram tills för ett par veckor sen, den har hållit ca 12-15 grader i garaget men nu så håller den bara runt 5 grader och den blinkar på avfuktning hela tiden, nog för att det har varit kallare nu men den borde funka bättre ändå tycker
Melpho: Jag funderar över möjligheter att värma upp källaren bättre än idag. Liten källare, 6x3 m fördelade på badrum, liten hall i mitten och ett rum med grovingång och plats för tvätttorkning. Andra halvan av källaren är matkällare och ouppvärmd. Hålsten i väggar och betonggolv. Kallt golv och ganska kalla väggar då sockeln är delvis oisolerad utvändigt.'Även lite fuktigt på
ordain: Nu börjar det bli tungt för pumpen att beta av gradminuterna, men så är det rätt kallt också... Den har varit ett gång ett tag nu utan att nå mer än 0.8 grader över börvärdet. Se bild. Kör på kurva 3, med förskjutning +1 nu förresten.
danieldanieldaniel: vad har du fått för pris ? Måste få bättre pris om man köper 5 - 10 st
andreasge: Den går på utetemp, men jag har en rumsgivare liggandes. Är det "bättre" att använda den? Vi har inga övriga värmekällor men är på gång att renovera murstockar.
aivo: Brorsan köpte en Ecozon på blocket för runt 20". Det dyker upp såna där då och då. Den verkar fungera jäkligt bra, han är helnöjd. Svensktillverkad utan massa lull lull. Sök mer info på www.varmepumpsforum.com.
Peek: Tack för tipset om varmvattenberedare på blocket! En sån får det bli tills vi bestämt oss för uppvärmningssystem.
micke8537: Borrfirman trodde att det var ca 20m ner till berget när de var här och tittade dagen före borrningen. Var det därför de borrade 19m extra? Extra foderrör kostar 500kr/m. Imorgon ska pannan komma men när de kopplar in den vet vi inte, de har fortfarande inte fixat färdigt rören inne i huset.
Thomas59: [citat] Momentan förbrukning är förbrukningen just i ögonblicket du tittar på mätaren, typ 60w för en glödlampa. För 300-400 kr får du en mätare med kWh-förbrukning (jmf vägmätaren i bilen), trippmätare, dvs du kan nolla och mäta kWh över en period (jmf trippmätaren i bilen) samt momentan förbrukning (w). Det brukar ofta finnas en utgång om du vill koppla mätaren till en
Corpes: Detta låter dumt kanske men jag undrar hur jag ökar temperaturen inomhus med min bergvärmepump? På vissa sidor på olika forum står det att man ska reglera detta via ändring av någon kurva (min står på kurva 40) och INTE med "Rumbör". Rumbör ska stå på 20 men det är just denna jag har ändrat till 21 men då går tillsatsvärmen på när det är några minusgrader ute. Har jag
2an: Maria ni kan ju kolla in http://www.comfortzone.se/ oxå, Samma princip som 360 men betydligt effektivare
Thunis75: Hej på er alla... Jag har några säkert banala frågor men inte för mig som är nybörjare med hus? Jag har frånluftsvärmepumpen står i garaget och har bara underhållsvärme där gör jag någon förlust på det vad det gäller uppvärmningen av vatten? Jag har också vridit ner framledningstemperaturen så mycket det går men får iaf för varmt när vi eldar i braskamin inne då vi inte
Sambuccashake: Hej! Har testat ett värmepumpsskydd utan större framgång så nu ligger det en anmälan hos kommunen.
CarMan: ja en avfuktare i källan borde ju vara den bästa lösningen. Om du nu inte har ställ in nått fel på pumpen så ska du nog ta dit nån som kan kola vad som är fel, för elpatronen ska inte gå hela tiden (låter ju som en kontaktor som inte släpper)
Ingarö Värmdö: Hej, Jag ska bygga om sommarstugan och funderar i samband med det det installera en luft/luft värmepump för underhållsvärme på 10 grader. Enligt vad jag hört ska det de senaste åren kommit värmpumpar som klarar det bla ska Panasonic ha en. Finns det någon som har erfarenhet av hur Panasonic fungerar? I tidningarna har det stått att många värmepumpar har dålig kvalitet. Jag funderar
CarMan: låter som det komer att funka bra mot värmepump
stickans: Jaha, kylmediet är alltså i vätskefas, precis som jag tidigare tagit för givet. Dock är pumpen trasig och inte i drift, så slutsatsen blir alltså trots allt, att det är regnvatten, ja egentligen smält snö, som gör att vatten läcker, för snö har det kommit en hel del av. Just nu är det dessutom -24,1 grader utomhus (i morse drygt -26), så just idag känns det inta som att jag vill
Thunis75: Vid mildare väder så stänger den ju av cirkulationen som den ska göra men det gör den inte vid riktigt kallt väder. Det är ju det som är bekymnret. Men jag gör en vinst i att dra ner på cirkulationen?
cäker: Tack, det var så enkelt alltså! Vore skönt om inte pumpen la av med -10 utanför knuten:)
prototypen: Vi höll huset varmt med några 500W halogenlampor medan vi bytte hela värmepumpen. Och här finns ingen elpatron, jag har pellets som toppeffekt så när andra brant ökar elbehovet vid kall väderlek så planar mitt ut. Protte
Mich: Jag har tyvärr ingen IVT, men lite tips... (vet dock inte om du vågar öppna och pilla på saker inuti) Om jag förstår rätt är den helt död, precis som om strömmen inte fanns. - Kolla om det finns en automat säkring inuti. - Kolla om det finns ett vred/knapp att köra den i nöd läge. Jag kan det på min Nibe. Då går endast elpatron med värme til huset (ej varmvatten). All