Låter som du har en inne givare. stänga v den o justera in anläggningen utan den, det är mycket viktigt!
sen när du märker att anläggningen fungerar till 100% utan inne givare så kopplar du in den (kanske till nästa vinter)

Jag kör på innegivare och har gjort det sedan start är det inte bra? varför?
annars är det väl ingen ide att ha en innegivare.

Om jag stänger av den styr den bara mot utetempen då eller hur känner den av temperaturbehovet?

M.S. skrev:
Jag kör på innegivare och har gjort det sedan start är det inte bra? varför?
annars är det väl ingen ide att ha en innegivare.

Om jag stänger av den styr den bara mot utetempen då eller hur känner den av temperaturbehovet?
japp, förutsatt att du kunnat justera in rätt värmekurva och förskjutning till ditt hus så funkar det faktiskt med bara utegivare. vi har det väldigt jämnvarmt med bara den.
och skulle vi elda i kaminen blir det självklart varmare men det vill vi ju om vi ändå eldar. har inte rumstermostater heller, och visst funkar det ändå, när det väl är injusterat. rumsgivare hade gjort att golvvärmen hade slått av o de känns ju meninglöst, innegivare hade sänkt börvärdet på framtemp o det är väl ok, men för oss har vi ett sovrum som inte värmen kommer till på det sättet så det bästa verkar vara utan givare, för där vill vi inte att värmen sänks mer.

våga säga nej till termostater o givare :)

• Gilla
zlay3r
  • Laddar…
Värmepumpen arbetar mede utegivare som huvudgivare, för at få rät värme i ditt hus måste du justera in rätt kurva & rätt paralellförskjutning, deta går andast att göra om inne givaren är bortkopplad & det tar lång tid at göra!!!

Inne givaren är en kopliterande givare som är mycket bra att ha, den talarom för pumpen om du har värmetillskott eller värmeförlust i huset som inte utegivaren kan veta om.
Inne givare kan inte styra inomhus tempraturen (som du märker har du helt fel tempratur på den för att få rätt temp inne & din pump argetar ju inte bra som du märker.)
inne givaren kan bara flytta paralell förskjutningen, vilken den endas ska göra vid fel värme inne av för pumpen okänd orsak.

Du ska absolut ha inne givare, då det är ett mycker bra tillbehör, men du kan inte fuska, du måste justera in pumpen utan inne givare först (inne gvaren kopplar du in nästa år, eller om du är snab o duktig kanek du kan koppla in den i mars.

Tror inte de hjälper med att koppla bort innegivarn o justera rätt kurva samt strypa in rätt flöde till radiatorer/golvvärme i detta fall, Borran lär inte bli varmare för det utan huset/pumpen kräver mer än borran ger tyvär..

Vet av en till med 8 kW (1245) pump o 200 meters borra som har samma problem men bara med utegivare, Det är konstant minus i borran..
Vad beror sånt på, Kan en 8 kW pump som bara ger 6-7 kW vid 50° kyla hål på 200 meter så mycket där aktiva djupet är över 190 m??
Ser man till sådana här fall så behöver man ju 2 st hål på 200 m om man har hus som kräver att man har en 12 kW pump o har golvvärme så pumpen suger max, Då vart det riktigt dyrt med bergvärme

Håller med dig om att innegivaren knappast är boven. Det finns bara ett riktigt bra skäl till att det blir kallt i hålet och det är att man förbrukar mer energi än vad hålet kan bidra med.

Jag gissar att orsaken till att det funkar ibland och ibland inte är att vattenflödet är väldigt olika i hålen - aktivt djup säger ju inte allt. Ett kortare hål med stort vattenflöde/omsättning kan avge avsevärt mer energi än ett längre hål med stilla vatten.

Dessutom kan det ju skilja mellan olika hus, även om man momentant förbrukar samma effekt så har man ju olika gångtider för pumpen, dvs energiförbrukningen kan vara större i ett hus än i ett annat.

självklart hjälper det inte mot att borran är kall, men det gör inte så mycke om det är nån minusgrad även om det är betydligt bättre om det är varmare.

han har ju väldigt många starter o det beror alla gånger på att han inte justerat in anläggningen

En annan sak jag har funderat på är om köldmediat R 407 eller vad det heter kan ha sjunkit och det är därför pumpen tappat 30% i effekt för inte kan det väl bara bero på någon minusgrad på kb in det är för stot effekttapp för det tycker jag.

Kan det läcka ut köldmedia utan att det märks?

Läste en artikel där det var för lite köldmedia påfyllt i en pump redan från början och det gjorde att pumpen jobbade max för att komma upp i 40 grader framledning men efter påfyllning till rätt nivå så var det inga problem att snabbt komma upp i 50 grader.

vist kan det vara många fel, men då det är en nystartad anläggning som inte är injusterad så börjar man fårn början med det som ska göras.

Det är inte konstigt i att borrhålet blir kallt & effekten sjunker. (det är heller inget konstigt i att inte ha full koll på hur anläggningen ska funka, eller hur den har jobbar första veckan.)

justera in allt som det ska vara till att börja med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.