Läste i den här artikeln

http://media.folksam.se/2009/12/14/tillverkarna-av-varmepumpar-struntar-i-kvaliteten/

att väldigt många har fått byta ut sin värmepump alldeles för tidigt då kvaliteten på värmepumparna har blivit sämre och sämre. Jag står i dag och vacklar mellan fjärrvärme eller bergvärme och är det så att värmepumpen packar ihop innan återbetalningstiden, ja då är ju fjärrvärme en väldigt bra affär helt plötsligt.

Hur många har haft problem med sin värmepump här?

Orkar inte kola länken, men Folkasm har presenterat liknande grejor förut, då har man alla sorters värmepumpen i en o samma "klass"

att en frånluftsvärmepump lägger av efter 10-15 år är inget konstigt, men det drar då skam övar alla andra. på samma sätt så har man inte så lång livslängd på luft/luft värmepumparna, det är nog likvärdig livslängd på en sånt.

sen har vi alla biliga luft/luft, som bara kostar några tusenlappar, gissar att man där får vad man betalar för.

Men vi ska inte glömma att folk mer än nnsin även instalerar bergvärme, o det är många som instalerar utan att tareda på o det funkar bra i deras hus, dessa pumpar får arbeta på fel förhålanden o får kortare livslängd.
Sen är det ju så att många tar den som har lägsta offerten, do då får man ofta ett för kost borrhål, vilket inte är bra, sen vet varken instalatör eller kunden hur pumpen ska justeras in, sånt förkortat också livslängden.

men jag hävdar att en markvärmepump håller 20-30 år, även idag.

carman. Underbart om markvärmepumpen håller 20-30 år. Min har nog tjänat in sig på 6-8 år och håller den 15 år är jag mycket nöjd. Över 20 år och jag vill absolut ha en likadan till när den lägger av. Tyvärr blir väl kanske kvaliten sämre i framtiden som med så mycket annat. Få saker idag har samma kvalitet som på den gamla goda tiden.

ja det var bättre förr, när man var tugnen att serva bilen efter 1000 mil & tändstift varannan ervice, samt att bilen var skrotfärdig efter 10 000 mil, om dne inte rostat upp innan dess....

Det var bättre förr

Ja bilar har kanske blivit bättre men hur länge håller en tv, borrmaskin, tvättmaskin osv av nyare modell? prylarna från 70-80 talet håller än medan black&deckern från 2000-talet höll 2 år och tvättmaskinerna sällan håller 10 år. men jag hoppas att carman har rätt och att en värmepump kan hålla närmare 30 år.

Har sett att du CarMan ofta skriver att frånluftsvärmepumpar håller kortare tid än markvärmepumpar, men har alldrig riktigt förstått varför? Kan du förklara? Samma tillverkare och ungefär samma pris (för enbart värmepumpen), tycker det är konstigt att man skulle vara så mycket sämre på att tillverka frånluftsvärmepumpar?

Har läst att man hade stora problem med att kompressorn skar på frånluftsvärmepumparna när man av miljöskäl gick över från ett kylmedium till ett annat, men det var väl ca tio år sedan och under en övergångsperiod bara innan man kom tillrätta med det.

Att luft/luft-värmepumpar och luft/vatten-värmepumpar har sämre hållbarhet i förhållande till en markvärmepump kan jag hellre förstå eftersom dessa har delar utomhus.

Jag har ingen aning om hur tilverkningen går till, men har märkt att folk byter sina frånluftsvärmepumpar efter 10-15 år, vilket man inte gör med markvärmepumparna.
Har själv inte funderat på varför denna skillnad finns, men det kan ju kanske bero på att en frånluftsvärmepump måste gå extremt mycke mer.

CarMan skrev:
Har själv inte funderat på varför denna skillnad finns, men det kan ju kanske bero på att en frånluftsvärmepump måste gå extremt mycke mer.
Jamen är det inte bra för kompressorn att gå mycket så man slipper många start/stopp? Som jag har förstått det så är det start/stopp som sliter mycket på en kompressor.

I och för sig så kanske kanske det inte är någon fara med start/stopp bara det inte blir extremt mycket. Kanske är som du säger att det blir mera gångtid på en frånluftsvärmepump (av standardmodell med 2-kW uteffekt). Vad vet jag.:rolleyes:

den sista delen i ditt stycek hålle jag med om.

för många start o stopp är inte bra, men det är ju ingen fara att ha 15 start på et dygn.

& som du säger så ger en normal frånluftsvärmepump 2kW, så den går ju konstant redan från 5-10 plusgrader i de flästa fall (den kan alltså gå lika länge somen markvärmepump går på 3 år, på bara ett år)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.