Hej!
Förutsättningar:
Hus 2 plan, 180 m2 totalt, + lite uppvärmt garage, 40 m2.
Jordvärme, pump Nibe Fighter 1215 installerad 2006, inbyggd Vattenberedare 160 liter.
Jag är igentligen inte missnöjd, anläggningen har fungerat kanon under 4-5 år nu, det är mest detta forum som fått mig att undra om jag kan göra ngt åt alla starter.
Ser man på elförbrukningen så tycker jag det är helt ok.

Frågan är dock, bör jag byta till en separat större vattentank, vad kan jag vinna på det? Är det möjligt, vad kan det kosta?

Redigerat:
Jag gjorde en liten koll i november/oktober. Där hade du 60 starter per dygn och jag hade 6st. Din gångtid var 11h per dygn och här gick pumpen 6h per dygn.

Jag värmer lite mer än du men inte mycket. Hemligheten ligger nog i att jag kan tillåta ett rätt stort gradminutunderskott innan pumpen måste starta tack vare en 500liter volymtank.

Jag minns inte längre hur många starter kompressortillverkaren har specat som ok innan kompressorn dör men infon finns på forumet någonstans.

Min värmepump, som bara värmer radiatorvatten, helt utan tank, går minst 20-30 min åt gången, då det är kallt flera timmar. Antal starter per dygn har jag ingen aning om men 60 starter per dygn låter mycket. Styrningen är helt klart för känslig i din maskin. Den "värsta" värmepumpen jag hittat gick igång med 2 minuters mellanrum. I och för sig styr du nog på radiatortemp och utegivare. Jag styr på rumstemperaturen vilket alltid ger rätt värme i rummet under förutsättning att inte solen värmer på för mycket eller värmepumpen inte klarar av kylan (då elpatron är avstängd). Det gäller även att ha rätt hysteres (känslighet). Min termostat har + - 0,5 grader.

Helt rätt, jag har bara yttertempmätare.
Skall kolla vad jag har för inställningar för start och stopp-temperaturer.. Noterbart är att min far har en likadan pump, hans startar dock bara 8000 ggr om året, min 11000. Iofs bergvärme, men borde väl kvitta.

har man över 25 starter/ dygn bör man absolur göra nåt !!!

1 kolla så alla termostater är öppna (styp även in alla radiatorer inviduellt så alla rum har rätt tempratur & att ingen radiatore är "kortsluten"
2 kolla så pumpen verkligen reglerar på gradminuter o inte löser ut på "hysteri"
3 Delta-t på värmebäraren ska vara 8 grader & på kalla sidan 3 grader

Nu bör du ligga nära 25 starter / dygn

nu kan du laborera lite med gradminutreana, gissar på att 100 gredminutrer lär funka bra, men glöm inte att öka gradminutrarna för el reglät isamband med deta, typ 300

Hej igen!
Har nu varit och hjälpt till och förlöst vår andra dotter, och med tre tjejer i huset så lär det väl gå åt vatten i mängder om ett tag.. :S

Hur som helst, behöver lite förklaringar, kör på Carman:s punkter:
1: Alla element i allmänutrymmerna är fullt blås, sovrummen där jag inte vill ha varmt är bara en aning öppna, likadant i garaget, och det i gardroben är helt avstängt.
2-3: Hur gör jag det? Får väl kanske läsa på lite mer. Vad vill vi se i displayen på pumpen? Återkommer med bilder om en stund.

4: egen punkt, min fråga ovan, och med tanke på framtida tonårsdöttrar, är det lönt o satsa på en större VV-tank?

5: Går det koppla på en inomhusgivare till min pump? Vart skall den isåfall vara placerad?
/ Numera stolt tvåbarnsfar.. :)

Stort grattis!!! d^_^b Mängden vatten som går åt kommer iofs vara det minsta problem du har om några år....fast det vet du redan...;)

Jo, inbillar mig bara att jag behöver ta hand om de tekniska detaljerna att hålla familjen i gott samförstånd.. :P

Tokdåliga bilder, men det syns väl iaf vad det står.

• IMAG0025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0029.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0030.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0031.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0032.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0033.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0034.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0035.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Radiatorerna får du ha på fult ös eler strypta hur du vll, bara du inte stryper dom med termostater, utan du måste andvända fasta strypningar!

Delta-t på varma o kalla sidan jämför man bara värdena in/ut när pumpen gått minst 10 min så allt stabiliserat sig. sen är det cirkulationspumarna du kan ändra hastighet på för att ändra värdet. (men en radiator som är för öppen kan påverka detta med, vilket absolut inte är bra. radiatorerna ska ha ett delta-t på 4 grader eller mer, annars bidrar dom med onödigt hög temp i retur)

pumpen andvänder gradminuter dom regleringsmetod.
Utefrån ute temp & din kurva så väljs en framledningstempraturn (den innom parantesen)
För varje minut som går räknar pumpen gradminuter. om det skiljer en grad mellan VB-F & värdet innom parantesen så räknar pumpen 1 gradminut / minut. (om det skiljer 4 grader så är det 4 gradminuter/ minut)

default står pumpen på att den ska starta om pumpen har räknat till -60 gradminuter, sen går pumpen tills man är på 0 gradminuter.
(i verkligheten når man aldrig 0 gradminuter då du kommer att hoppa flera gradminuter/ varje minut som går)
Så det du ska göra är att kolla så pumpen verkligen räknar till "noll" o inte att alla gradminuter försvinner helt ologiskt o då hamnar på 0, om det händer så har pumpen brytit på "hysteri" du har nått ett gränsvärde för att det skiljer för mycke mellan VB-F & värdet innom parantesen, detta ska endast ske i nödfall. så då måste du öka detta gränsvärde (behövs oftst inte ifall radiatorsystemet är korekt injusterat)

Finns det exempel på hur man ersätter termostaterna med fasta kopplingar? Tips på prylar? Har Aga-termostater från -79 skulle jag tro. Antar att man kan ha en såndäringa temperaturmätarpistol och helt enkelt kolla temp på in-ut-rören på elementen för att kontrollera Delta-t på radiatorerna?

dom här värmepumperna finns i 12xx modeller & i 11XX modeller.
en 12xx modell har en inbyggd vvb på 160 liter
en 11xx modell har ingen vvb alls (här så köper man vvb:n löst i valfri storlek)

innanför plåtskalet så ser själva värmepumpen exakt likdan ut.

jag instalerade en 1215 i mitt hus, men när jag instalera stort badkar o bastu i mitt hus så valde jag att bygga om pumpen. jag köpte en vvb som man andvänder till an 11xx modell & kapa sen röret till min inbyggda 160 liters vvb o drog det till den nya istället.

så min 12xx vart en 11xx

Förutom funderingar om termostater jag skrev ovan. har jag lite funderingar om just varmvattnet:
Utifrån min display. värmer jag bara varmvattnet till 49 grader? Och sedan börjar den värma vatten när den gått ner till 44 ? Är inte det lite lite tempskiftningar? Bör jag justera här på ngt sätt?

Carman: Vad är VB-F förkortning för? Vilket är värdet inom parantes som du anger? Hur ställer man in det ni kallar hysteres?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.