8 259 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Etanolblandning
Hej ,
Jag undar lite om etanolblandningen.
ade en installatör som blandade till min jordvärmesling, han använde 75 liter etanol och det blev 40 liter vätska över och jag har 345 meter slinga.
När jag räknar på det får jag det till ca 21 % etanolinnehåll ?
Han använde Svedol kbs bioplus.
Stämmer detta ?
Jag undar lite om etanolblandningen.
ade en installatör som blandade till min jordvärmesling, han använde 75 liter etanol och det blev 40 liter vätska över och jag har 345 meter slinga.
När jag räknar på det får jag det till ca 21 % etanolinnehåll ?
Han använde Svedol kbs bioplus.
Stämmer detta ?
Nja, om det är vanlig 40-slang som använts och det blev 40 liter outspädd bioplus över så är din blandning 35/350, dvs 10%.
En timme är inte särskilt länge, hos mig höll de på längre men jag fick ändå trixa en del genom att trycksätta systemet med trädgårdslangen för att få cirkulationspumpen i värmepumpen att ta tag i köldbärarvätskan ordenligt.
En timme är inte särskilt länge, hos mig höll de på längre men jag fick ändå trixa en del genom att trycksätta systemet med trädgårdslangen för att få cirkulationspumpen i värmepumpen att ta tag i köldbärarvätskan ordenligt.
Det är i stort sett omöjligt att få bort luften med den inbyggda cirkulationspumpen i en värmepump.
Jag använder en 1 kW pump som ger ett tryck på 4 bar (40 meter vattenpelare). Efter ca en timme brukar det mesta av luften vara borta, men det är alltid lite luft bundet kvar i vätskan.
Jag använder en 1 kW pump som ger ett tryck på 4 bar (40 meter vattenpelare). Efter ca en timme brukar det mesta av luften vara borta, men det är alltid lite luft bundet kvar i vätskan.
Med hjälp av frysen och en termometer eller med en refraktometer.cim97cd4 skrev:
Mackarna har refraktometrar att kolla FP för kylvåtskan och dessa brukar även ha en skala för etanol. Men du vet ju blandningsförhållandet, och då handlar det om ca 9 - 11 C.
Det behövs ca 30 l etanol till för att komma upp i 18 C.
Volym i rör: 345m x 0,96 l/m = 331 l
Volym inkl 40 i blandningskärl: 371 l
Blandningsförhållande idag: 75/371 = 0,20
Öka på med 0,09 till 0,29 => 371 x 0,09 = 33 l
Redigerat:
Klicka här för att svara