Hej,

Har en Fighter 310P som just nu konstant frostar av sig. Den går en stund, frostar av sig, kompressorn går igång, och så samma visa igen.

Ringde service igår, men de har inte hört av sig än, så jag tänkte prova här.

Jag har kollat allt som står i manualen. D.v.s filtret, ventilationsdonen ute i huset. Även plockat ner fläkten ännu en gång, trots att det inte var så länge sedan. Kollat ventilationsöppningen i botten (slang).

Den låter inte speciellt annorlunda.

Något mer man kan kolla? Det kännt lite onormalt bettende, men det kanske det inte är?

Lite orolig blir man.

Kompressorn bytt 2005 (pannan är från den tillverkningen 99/00 där man missade att propanet inte var kompatibelt med något annat i kompressorn)

Har du kollat vad du har för avlufts temperatur är den väldigt låg så kan du ha för lite gas i systemet ,och då fryser den ner sej och går på avfrostning .

Tack.
Den står på 20 grader (kanal 5=20; Avlufts temperatur). Ingen aning om det är lågt eller högt, men det låter ju rätt rimligt.

Iofs efter bytet så har vi högre energiförbrukning när den är som minst äb innan, dock är vinter topparna betydligt mindre än innan reperationen.

C
Det är väldigt högt, det verkar som att den inte tar ut nån värme alls från värmepumpsdelen...

Från servicekillen verkar det som om det är läckage i förångaren. Då byter man numera även kompressorn och tack och adjö till 17000 kronor. Surt sa räven. Eftersom bara kompressorbytet sist gick på 11000 för 5 år sedan låter väl detta rimligt ... eller?

Jag tror inte kompressorn e sönder utan det är stopp i exp.ventilen.
Man byter då exp.ventil torkfilter och gas.
Kostnad ca 5-7000kr

Hej!

Har varit med om detta några gånger på min 310 P och då har det varit dåligt med köldmedium i systemet (läckage). Den håller på så några dagar (kanske nån vecka) sen lägger den av med larm för att det är för lite köldmedium (A-03). Har haft olika reparatörer hemma och felsökt men ingen hittar något egentligt läckage, men systemet är så gott som tomt vid kontroll. Efter en påfyllning går den ca 2-3 veckor innan den börjar frosta av hela tiden och slutligen dör (A-03 igen). Min 310 P har krånglat sedan den var ca:4 år (installerad hösten-00), kompressorn skar efter 4 år, sedan dess har den som mest gått ett år utan problem, har lagt ner ca:20000kr på reparationer. Går ej nu pga körldmedieläckage igen, börjar dock att fundera på att köra iväg Niben till tippen och installera en ny värmpump. Det blir inte en Nibe till, vill ha en pump som har något annat än Propan som köldmedium.

/Fredde

Är inte så haj på värmepumpar men jag har en 410p

Den stänger ner sig själv ibland, svartnar helt, stendöd, sen hoppar den igång igen,efter nån minut eller två. Är det sk avfrostning, eller???:S

Kollade just min avluftstemp, kanal 5, 23 grader. Om 20 är högt, så är ju 23 högre, kanske nån borde titta på den??

Den varnar inte för något, men det känns inte riktigt rätt att den bara svartnar, speciellt inte när det är -20 ute...:(

Nej det är nog inte avfrostning den gör om den dör helt. På 310:an så tänds en lampa/diod på displayen med texten "Avfrostning pågår" under tiden den frostar av.

/Fredde

Min höll bara 3 år (då var den ändå reparerad efter 1 år).
Nej, sån sk-t som propan som köldmedia är ingen bra affär. Med ca 5000 kWh per år i besparing och ca 5000 kr per år i snitt i reparation är det ingen lysande affär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.