Värmepumpar
waldo: Hej Jag har en luft/luft Sharp AY-XP12ER som kommer aldrig igång. Den startar med att hitta ute temp och fläkten snurrar långsamt på den ute delen men sedan så piper det till lite i utedelen och då stannar fläkten. Efter den har gjort detta ett par gånger kommer felkoden(blinkar mellan 0 och 13. Alla svar är högt uppskattade Mvh Walter
BigGitt: FTX vill jag inte ge mig själv på. Och sist men inte minst Nerre: Tack för förklaringen hur det fungerar med kanaler /och den fina ritningen. Hakaner: Tack för termerna och tips! Det blir garanterat många som kommer att dra nytta av detta! Inte bara jag.
CarMan: det tror jag inte på... Värmapumpen jobbar med så kalt vatten som möjligt, för att få bästa cop. Den skicakr altså inte ut varmare vatten än var som för tillfället behövs för att hålla rätt värme i huset, så det är värmepumpen som justerar värmen i huset! Inte termostaterna på radiatorerna, dessa ska vara fullt öppna. En kamin eller annan värmekälla med ved håller en
maycar1: Hej! Är det någon som har uppgifter på höstens prislistor? När ändras priserna och vilken är ändringen i kr samt vilka är skillnaderna? Vi får inga tydliga svar från vår säljare....Vore mkt tacksam om någon har koll! //M
Videung: Jag vet inte om han med säkerhet vet djupet men det stod så i offerten. Jag tror att vi har nära till gv eftersom vi har en grävd brunn precis där vi ska borra (används ej) och där ligger vattenytan kanske 1,5-2 m under markytan. Berget borde också vara nära eftersom vi har berg i dagen på ett par ställen på tomten, kanske 20-30 meter ifrån där vi ska borra. De har även installerat
Kjell_G: Efter ett par år utan att titta närmare på menyerna på Nibe 1235 tänkte jag kolla upp olika värden. Frågan är bara vilka, vad ska jag hålla koll på och hur ska jag ev. bokföra det. Har ingen elmätare på pumpen (ska ev sätta dit en). Har heller inte nollställt nåt i menyn så det borde gå att få fram siffror, eller? Tänkte sedan föra nån liten bok med olika värden, om det är
jensreerslev: Sitter och försöker räkna ut vad normalförbrukning är i vårt hus. Kommer fram till att oavsätt årstid så drar vi mellan 25 och 45 kvh per dygn till hushåll. Bor på landet med egen brunn och 250m2 boyta 2 tonåringar grabbar 1 fru och hund. Visst tvättar vi minst en maskin och en disk om dagen och lagar mat hemma varje dag. TV och data går varje dag men vi har inget som står stand.
tompas11: Man ska aldrig ha organiskt material i direkt kontakt med källargolv eller källarväggar. Det leder ofelbart till problem med fukt och mögel. Sedan bör den här tråden flyttas till rätt kategori.
Milkshaken: Luktar det avlopp så kan det vara stopp i dräneringen, eller kanske i avloppsröret.....
CarMan: finns inget som hater mycke, är det 5 som ger rätt tempratur så är det rätt.
PalleQ: Tack för alla inlägg. Nu har jag dock fått fart på pannan. Egentligen var det inget fel trots att allt pekade på det inklusive att microreläet som styr kompressorn (längst in på styrkortet) var väldigt bränt. Fick till sist tag på Nibe (anställ fler frontlinetkniker i telefonsupporten för sjutton). Summa: Kompressorn slår automatiskt av om kanal 8 är över 54 grader. Den slår inte
Hocke: I senaste Vi i villa, så var det en annons på en avsevärt snyggare innedel än dom vanliga. Frågan är hur värmespridningen blir, men dom menar att man kan ha en i varje rum..... http://www.lampoplus.fi/se/produkter-och-tjanster/luftvarmepumpar/art-cool-gallery
Lilla Marn: [citat] Varför inte pröva att ändra inställningen på VP så att den inte automatiskt går in med elpatron? Lilla Marna
Arhof: Tack för svar! Har anmält till nätägaren, och får se vad som händer härnäst.
OverAndOut: OK. Då har du lite mer övervakningsmöjligheter. Jag har ingen display så man kör lite i blindo. Ska se om jag kan fixa till det...
cheetah1: [citat] Precis den jag menade, tack. Angående erfarenheter av värmepumpar finns det ett forum jag vill rekommendera: http://varmepumpsforum.com
pappa86: Hej Vårat hus är 160m2 stort +40m2 i källare extremt kallt kan jag inte säga... ligger väl runt en -5ca vi ha 20 grader inne i huset. Vi har IVT ht+ 9kw. 400 meter slang är det som ligger nere.. Pratade med han på IVT och deras garanti är att den max skall dra 2kw i timmen vid dessa tider men han som monterade in alltihop kommer imorgon så jag hoppas att han ha en lösning på
mr.Ola: Jag har en fråga ang knäppningar i rören. Jag nämnde i en annan tråd att min IVT greenline smäller ganska högt när växelventilen drar från varmvatten till radiatorkretsen. Även knäppningarna som följer på detta är riktigt irriterande och om man avhjälper detta med en acc-knäpp-tank, måste man då ha en änkom cirkpump efter detta så att det blir nån typ av växlare eller är
Patrick E: Ta både tequila och salt, sen är det bara att tillsätta lime :D
backstromj: [citat] TACK! Jag insåg det senare igår kväll. Vad som dock är märkligt är att den inte stannat tididigare i vinter trots det mycket kalla vädret. Jag försökte klicka mig fram via menyn till det beskedet men det kanske inte går? Mvh Johan
janwide: Måste rätta mig själv. Jag har en NIBE 1225 (inte 1245)
trendig: Startar vårt byggprojekt i vår med ett 208 m2 betonghus i södra Skåne. Huset blir 1 1/2 plans med golvärme. Till detta frestas jag av NIBE Split luft/vatten värmare. Behöver jag värmeväxlare, eller blir det ok med självdrag?? Kan jag i framtiden enkelt koppla till solfångare ?? Hur är ljudnivån ?? Vad säger forumet, finns någon med erfarenhet?? Tänker jag rätt?? Andra bra
Alvin: Som en del kanske sett finns det flera trådar om Jula's lilla Colix pump och dess funktion. http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/138253-svarstartad-coolix-pump.html Följ länken i den här tråden och ni hittar viktig information som berör dem som inte får upp temperaturen m h a värmepumpen.
inghus: Ha ha ! Nej jag behöver inte flytta något det är mitt eget lilla ungkarlshus till 100% inte ens Banken "äger" något i det längre, köpte det -95 billigt mest för det stora fina garaget.
Laban: Vad menar du med att du behöver den för att få ut värmen? Är resistensen i radiatorkretsen så stor att pumpen inte klarar att ge tillräckligt flöde?
Roundup: Då är det alltså i princip inte helt fel att låta luft/luft-värmepumpen gå även vid extrem kyla, för man får åtminstone tillbaka den energi man stoppar in minus eventuell avfrostning?
Babbo: Säkerhetsventilen bytte vi i förra veckan. Tryckvariationerna har blivit något mindre efter det men inte bra. Då får vi kolla övertrycksventilen också. Ja - det har runnit ut en del vatten! Jag förstår inte varför det inte går att reglera värmen med ratten + och -? Enda sättet att få varmare/kallare är via shunten och den är ju inte graderad med någon exakthet precis. (Tycker
Miamanq: Vi har just fått en innomhusgivare monterad. På vår Nibe 360P ser vi nu innetemperaturen. Min fråga är; Är det fler inställningar än i meny 9.1.14 som vi ska göra? Är rädd att den i nuläget enbart är fungerar som en dyr termometer :S