Hej allesammans.

Det är så att vi ha installerat jordvärme i vårat hus för 3 dagar sen då vår vedpanna gick sönder förra veckan. det är ytjordvärme vi ha (la ner slangen i somras).
När vi hade ved så hade vi en elförbrukning på ca 25kw per dag. Nu helt plötsligt så ligger det på 150-175kw. Med andra ord så betalar vi nästan 300kr per dag för att pumpen ska vara igång... detta kan ju inte vara normalt!? eller är det så bara för att det bara ha satt igång precis.. nu ha vi ju haft igång det i 3 dagar och närmare 900 spänn fattigare :( sett till en månadskostnad så kommer det bli 9000 ungefär. nån som ha svar på detta??

Hur stort hus har ni o hur mycket ved förbrukade ni tidigare??
Har ni oxå extremt kallt just nu??
Kanske är det så att pumpen inte är optimalt injusterad så elpatronen går in ofta/för tidigt..
Hur mycket slang har ni grävt ner??
Vad är det för pump??

Senaste dygnen går det ca 200 kWh/dygn hos mej då det varit 19-27 minus o mellan 3-7 m/s i vind, Tillkommer hushållsel men de är bara ca 11 kWh/dygn så ni verkar ligga på rätt hög förbrukning om det inte är stort hus..
Mina siffror är om jag skulle kört elpatron o huset är på 135+80 m2 källare som hålls på 19°

Redigerat:
hur många kW kan pumpen leverera vid 0/50

Min förbrukning för 245 m2 med stenväggar och kopplade fönster låg förra dygnet på ca 100 kWh för värmepumpen. Då hade vi ca -7 hela dygnet och det blåste en del. Ca 20 grC inne.

Givetvis kan man ha ställt juteringen för elkassetten fel. Jag har en timer som jag kan justera innan den går in.

I värsta fall kan man plockat bort elkassetterna. Man kan ju göra det som nödkörning innan man fått in jordslingorna.

Hej

Vårat hus är 160m2 stort +40m2 i källare
extremt kallt kan jag inte säga... ligger väl runt en -5ca
vi ha 20 grader inne i huset.
Vi har IVT ht+ 9kw. 400 meter slang är det som ligger nere..

Pratade med han på IVT och deras garanti är att den max skall dra 2kw i timmen vid dessa tider men han som monterade in alltihop kommer imorgon så jag hoppas att han ha en lösning på problemet..
Kan också nämna att elpatronen går in ofta eller elkasatten kanske det heter :D tack för alla svar..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.