Hejsan!

Jag är nybliven ägare till en IVT Greenline 14E-9 från -98. Nu har det ju varit ganska kallt och då har man direkt sett om den inte fungerar som den ska.

Jag har ett par gånger sedan nyår råkat ut för något jag inte kan förklara. Temperaturmätaren på elementsidan står på ca 35 grC när det är några minus ute och det verkar stämma enligt manualen med den lutning jag ställt in.

Mitt problem är att jag ett par dagar sedan nyår upptäckt att innetemperaturen kryper ner mot 15-16 grader. När jag då kollar temeperaturen på elementslingan är den ca 25 grC.

Som jag tycker det verkar det så startar VP och kör upp det några grader för att sedan stoppa.

Mina funderingar är följande:

* Finns det något driftfall som skulle kunna förklara detta, ex fördröjning vid stora förändringar i yttertemperatur etc?
* Om yttertemeperaturen indikerar att elementtemperaturen ska vara 35 grC och hysteresen är 5 grC, ska väl inte elementtemperaturen vara utanför ca 32,5 - 37,5?

De gånger jag har haft problemet har jag dragit upp lutningen ganska mycket och sedan ställt tillbaka den. Då indikerar Vp att värmebehov finns och en kortslutning av stiften får den att starta och köra upp till lite över 35 grC.

Jag har haft loss returtemgivaren och kontrollmätt den och den verkar funka. Har också kontrollmätt utgivaren och den verkar också funka.

Skulle det kunna var antingen ratten för lutning som strular eller? Finns det någon annan möjlig förklaring?

Tack på förhand!

/Ulf

ring närmsta ivt-center och be om en översyn av din pump

Tack för feedbacken. Jag har pratat med dem och de förelsog att byta utegivare. Sagt och gjort. Dock kom problemet åter några dagar senare. Såg då att om jag vred upp kurvlutningen gick den lite högre, så jag misstänker att det är problem med den ratten, typ jag ställer 4 och den tror 1.

Att växelventilen som skiftar pumpen mellan varmvatten och värmeproduktion
strular är väl rätt så vanligt.
Min pappa hade liknande problem med sin Greenline och på hans pump
var det det som var problemet.

Nu lite uppdatering. Jag trodde inte på det med växelventilen då jag inte kunde förklara beteendet jag hade. Tyckte att om växelventilen inte la över borde den fortsätta värma varmvattenslingan till pressostaten löste ut.

Efter konsultation av IVT var det precis det som var problemet. Jag hade då sett att min pump gick i 5 min på varmvatten, sedan ca 1 min ut på radiator följt av stopp och ganska direkt indikation på att värmebehov förelåg. Dock hindrade timern kompressorn att starta.

Det som förmodligen hänt var följande:

1. Varmvattenproduktion (som bryter vid ca 48 grC returtemp)
2. Omkoplling till radiatorer gjordes, men växelventilen låg kvar på varmvatten
3. Nu det jag inte hade sett/förstått. Båda slingorna bryter på samma temperaturgivare då rören går samman precis innan. Får till följd att det varma vattnet från varmvattenproduktionen far ner till tempgivaten och 48 grC är en returtem som på radiatorslingan indikerar "nu är det nock!". Och pumpen bryter.

Det som strulat till det innan var nog att ventilen ibland tagit tid på sig att växla över. När det var kallt ute och jag hade högst ställd ratt var 48 grC en returtemp inte var hög nog och kompressorn gick tills ventilen växlat över och en mer rättvisande returtem dök upp.

Nu ska jag få hjälp att byta ventilen och är ganska säker på att problemet är löst.

Enligt IVT-killen ska nyare pumpar ha separata returtempgivare för att komma runt problem som detta.

Tack än en gång.

Jag har en IVT Greenline 14KW med separat VV beredare, när jag fick fel på växelventilen så började varmvattnet att göras ute i radiatorkretsen av misstag, detta medförde att det blev varmt som satan i huset innan anläggningen bröt för övertemp på ..(mins inte, pressostat eller nå)

Tog nån dag att få en ny ventil under tiden avstängt VV samt ventilen låst på ett mellanläge till både VVB och Radiatorer med ljummet VV som följd.

Jag upplever att det smäller bra högt i hela husets elementkrets när ventilen växlar till radiatorkretsen, varpå det börjar dåna av cirkulationen(inte högt, men dock..)

Jag hade ju mitt problem åt andra hållet.

Min är från -98. är det samma årgång på din eller?

Nej jag har en ..? Installerades för ca 4 år sen, bör vara en 07'a eller hur!
(ev en nollsexa, mins inte rakt av!)

OK. Då har du lite mer övervakningsmöjligheter. Jag har ingen display så man kör lite i blindo. Ska se om jag kan fixa till det...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.