Hej,
skulle bli enormt glad för lite tips om mitt källar-elände. Köpte hus för ett halvår sedan. Byggt 1973, suterräng. Betongplatta med träreglar. Underbar trädgård, huset ligger på att berg, och det är en fin naturtomt som jag mest tittade på under visningen, vilket var en vacker vårdag när alla dörrar var öppna och det luktade friskt i huset pga av det.
När jag sedan flyttade in så stank huset av mögel, då de tidigare ägarna hade haft ett skåp fastborrat på en yttervägg i betong, det hade bildats kondens och hela tapet var full med mögel. Betongväggen var drypande av fukt.
Jag slet ned tapet, skurade väggen med klorin och har låtit den torka i 4 månader. Nu var den nästan torr och jag målade den med silikatfärg så att den kan fortsätta andas ocgh fukten kan vandra in och ut.
Nåväl, äntligen tänkte jag, så kommer den unkna källar doften försvinna, men nejdå, det luktar fortfarande unken källare i huset och nu tror jag det är trägolvet i källaren som luktar. I luftspalterna runt listerna luktar det mer. Tror jag håller på att bli tokig! Är ensam tjej som bor i huset och kunde absolut inget när jag flyttade in, näsan är superkänslig och mina nära och kära börjar bli trött på mig och mitt tjat om att mina kläder luktar källare. Alla säger att det inte är nån fara, men jag tycker inte det känns kul alls att gå runt och lukta skunk.
Nu funderar jag på att måla trägolvet så att det fräschas upp samt kanske täpper till springorna där luften kommer ut. Vad tror ni? Är det dumt? Jag vet ju att det är bra om det finns luft så att fukten kan ventileras genom springorna. kan säga att jag slet upp en bräda och då trodde att reglarna skulle vara murkna, men det lilla jag såg var fint, hela, rena reglar men betongplattan var lite fuktig under isoleringen, men det är väl normalt?
Eller så får jag kanske så småning om lägga in flytande betonggolv istället, men vad kostar det? Och är det en säker lösning?

Känner mig ledsen och trött, vad gör jag?:S

Redigerat:
Rå källare luktar alltid källare. Vilken temperatur har du i källaren? Hur är trägolvet uppbyggt, isolering under, vilken typ och konstruktion? Är det plast mot betongplattan?
Det är lite för mycket frågor för att kunna ge ett råd. Det rnda jag kan säga är att måla hjälper inte om det är ett fukt/mögelproblem du har.

Man ska aldrig ha organiskt material i direkt kontakt med källargolv eller källarväggar. Det leder ofelbart till problem med fukt och mögel.

Sedan bör den här tråden flyttas till rätt kategori.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.