4 907 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
panna nibe fighter 360
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
panna
Hej!
Trycket skjunker i våran nya panna,det är en Nibe fighter 360p.
Det skjunker väldigt sakta,man ska ju ha 0,5-1,5 bar i pannan,efter en dag om jag ställer den på 1,0 så står mätaren på 0,9 på kvällen.
Varför? Jag har satt upp några sparringskenor på väggarna och även krokar i tvättstugan i närheten där pannan står,kan jag ha träffat ett vatten rör?
Tacksam för svar
Hej!
Trycket skjunker i våran nya panna,det är en Nibe fighter 360p.
Det skjunker väldigt sakta,man ska ju ha 0,5-1,5 bar i pannan,efter en dag om jag ställer den på 1,0 så står mätaren på 0,9 på kvällen.
Varför? Jag har satt upp några sparringskenor på väggarna och även krokar i tvättstugan i närheten där pannan står,kan jag ha träffat ett vatten rör?
Tacksam för svar
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Kan det bero på vädret vi har haft väldigt kallt10-20minus och nu så har vi 3 minus
Hej,
såg på dina övriga inlägg att du hade ett nytt Hjältevadshus?!
Då borde väl rörinstallationer vara av typen rör-i-rör, där borde du se
ett eventuellt läkage i ett tidigt stadium. Jag är inte rörmokare så det
kan ju vara fel av mig. Ökad temp i rörsystemet bör ju innebära en viss
utvidgning men om det räcker för att tappa trycket som i ditt fall vet jag inte.
En läckande säkerhetsventil kan ju också vara en bov i dramat.
såg på dina övriga inlägg att du hade ett nytt Hjältevadshus?!
Då borde väl rörinstallationer vara av typen rör-i-rör, där borde du se
ett eventuellt läkage i ett tidigt stadium. Jag är inte rörmokare så det
kan ju vara fel av mig. Ökad temp i rörsystemet bör ju innebära en viss
utvidgning men om det räcker för att tappa trycket som i ditt fall vet jag inte.
En läckande säkerhetsventil kan ju också vara en bov i dramat.
Puffar lite på denna tråden eftersom vi har en likadan värmepump, Nibe 360p fighter, och samma problem! Den är ca 1/2 år gammal.
I vårt fall sjunker trycket till noll ibland. Och det går fort.
Vi har väldigt ojämn temperatur på golvet och elförbrukningen kan variera mellan 40 - 230 kwh per dag! Det konstiga är att när vi förbrukar mycket el så betyder inte det att vi har väldigt varmt inne eller att det är extra kallt ute :S.
Hjälp......... någon?
I vårt fall sjunker trycket till noll ibland. Och det går fort.
Vi har väldigt ojämn temperatur på golvet och elförbrukningen kan variera mellan 40 - 230 kwh per dag! Det konstiga är att när vi förbrukar mycket el så betyder inte det att vi har väldigt varmt inne eller att det är extra kallt ute :S.
Hjälp......... någon?
hmm det bådar inte bra detta...vi kommer ha just en 360 i vårt nya hus 
Om expansionskärlet är fyllt med vatten (blåsan kan ha gått sönder etc) så fungerar inte expansionen. Vattnet rinner då ut i övertrycksventilen. Kolla om det droppar där. Ställ en kopp eller annat under.
Övertrycksventilen kan vara trasig. Samma felsökning som ovan.
Övertrycksventilen kan vara trasig. Samma felsökning som ovan.
Säkerhetsventilen bytte vi i förra veckan. Tryckvariationerna har blivit något mindre efter det men inte bra.
Då får vi kolla övertrycksventilen också. Ja - det har runnit ut en del vatten!
Jag förstår inte varför det inte går att reglera värmen med ratten + och -? Enda sättet att få varmare/kallare är via shunten och den är ju inte graderad med någon exakthet precis.
(Tycker inte det ska vara så mycket krångel med en nästan ny värmepump........2 söndriga ventiler)
Tack BAS!
Då får vi kolla övertrycksventilen också. Ja - det har runnit ut en del vatten!
Jag förstår inte varför det inte går att reglera värmen med ratten + och -? Enda sättet att få varmare/kallare är via shunten och den är ju inte graderad med någon exakthet precis.
(Tycker inte det ska vara så mycket krångel med en nästan ny värmepump........2 söndriga ventiler)
Tack BAS!
Klicka här för att svara