21 268 läst ·
27 svar
21k läst
27 svar
Frånluftsvärmepump + FTX?
1. vilket ska man välja? Roterande eller Plattvärmeväxlare?hakaner skrev:
2. huset ca 160 kvm 2,6m till 3,9m i tak /pulpett
3. Hörde man ska rengöra det ofta. Kan den placeras i tvättstugan?
4. Ja. Vad ska man välja?
Det man får titta på är väl hur man kan/behöver dra luftkanaler.
Vår burk sitter (tyvärr) på vinden, vi funderade på att flytta den till pannrummet för att slippa problemen med frusen kondensvattenledning på vintern men kom fram till att då behöver vi troligen dra tre extra rör mellan vinden och pannrummet (det var nog därför de tidigare ägarna satte den på vinden).
Vår burk sitter (tyvärr) på vinden, vi funderade på att flytta den till pannrummet för att slippa problemen med frusen kondensvattenledning på vintern men kom fram till att då behöver vi troligen dra tre extra rör mellan vinden och pannrummet (det var nog därför de tidigare ägarna satte den på vinden).
FTX-lådan har totalt fyra anslutningar.
Det är ett rör utifrån in till lådan (friskluft).
Ett rör från lådan som grenas upp till de olika tilluftsdonen (ett i varje rum för oss).
Ett rör som kommer från alla frånluftsdon (i vårt fall sitter de i alla våtrum, samt pannrummet).
Och ett rör med luften som blåses ut.
I och med att vår låda sitter på vinden så går friskluft och utluft mer eller mindre rakt ut (friskluftitaget sitter på ena gaveln och utluften går upp genom taket). De rören ligger helt öppet på vinden (ingen isolering ens).
Frånluften tas från de gamal befintliga frånluftsdonen som redan fanns i huset, eftersom bägge de "stammarna" (det är två) gick upp ut genom taket så är de liksom bara kapade och ihopkopplade med ett rör som går in till lådan (av snuttarna som gick upp genom taket används den ena för utluften, den andra är bara igentäppt). De rören är "inbakade" i isolering på vinden.
Sen är det för tillluften dels draget rör under isoleringen på vinden (går till alla rum på bottenvåningen), sen går det ner två rör (ett bredvid en garderob och ett inbyggt i ett hörn i TV-rummet) som ger tilluft till källaren (gillestuga och hobbyrum, det sitter bara två tilluftsdon i källaren).
Försökte mig på en snabb skiss i Paint.

Det är ett rör utifrån in till lådan (friskluft).
Ett rör från lådan som grenas upp till de olika tilluftsdonen (ett i varje rum för oss).
Ett rör som kommer från alla frånluftsdon (i vårt fall sitter de i alla våtrum, samt pannrummet).
Och ett rör med luften som blåses ut.
I och med att vår låda sitter på vinden så går friskluft och utluft mer eller mindre rakt ut (friskluftitaget sitter på ena gaveln och utluften går upp genom taket). De rören ligger helt öppet på vinden (ingen isolering ens).
Frånluften tas från de gamal befintliga frånluftsdonen som redan fanns i huset, eftersom bägge de "stammarna" (det är två) gick upp ut genom taket så är de liksom bara kapade och ihopkopplade med ett rör som går in till lådan (av snuttarna som gick upp genom taket används den ena för utluften, den andra är bara igentäppt). De rören är "inbakade" i isolering på vinden.
Sen är det för tillluften dels draget rör under isoleringen på vinden (går till alla rum på bottenvåningen), sen går det ner två rör (ett bredvid en garderob och ett inbyggt i ett hörn i TV-rummet) som ger tilluft till källaren (gillestuga och hobbyrum, det sitter bara två tilluftsdon i källaren).
Försökte mig på en snabb skiss i Paint.

Det är väl lite därför många installerar frånvärmepump som värmer vatten, då behöver man inte dra så mycket rör eftersom frånluften normalt ändå redan går i rör. Bara att sätta värmepumpen "på vägen" och dra ett par vattenrör dit.
Färgerna blev lite ologiska såg jag när jag ritat klart, och sen heter väl inte det som jag kallar "utluft" verkligen så utan nåt annat. Men jag kommer inte ihåg vad
Det blå är i alla fall friskluften som tas in, det svarta är den värmda tilluften. Det lila är frånluften, de gick alltså från början rakt upp där det är en rosa snutt och sen vid den röda. Det röda är den kylda luften som blåses ut (och den använder alltså sista biten av den ena gamla frånluften).
Färgerna blev lite ologiska såg jag när jag ritat klart, och sen heter väl inte det som jag kallar "utluft" verkligen så utan nåt annat. Men jag kommer inte ihåg vad
Det blå är i alla fall friskluften som tas in, det svarta är den värmda tilluften. Det lila är frånluften, de gick alltså från början rakt upp där det är en rosa snutt och sen vid den röda. Det röda är den kylda luften som blåses ut (och den använder alltså sista biten av den ena gamla frånluften).
1 Roterande eller Plattvärmeväxlare?
-Roterande är effektivare. Teoretiskt finns risk för luktöverföring
ifrån frånluft till tilluft, i praktiken inte ett problem.
Roterande återför en del fukt ifrån frånluften till tilluften, därmed
behövs ingen kondensdränering och inneluften blir inte lika torr
på vintern. Bra för komforten, inte lika bra för huset om det inte
är tätat ordentligt kanske...
2 Storlek dimensionerad efter aktuellt hus.
Grov dimensionering: 0,35 liter/sekund per m^2
Bra dimensionering: behovsanalys rum för rum...
3 Rengöra
Byta två filter 1 gång per år... Därmed är ju tvättstugan
en bättre placering, om man har plats...
4 Vägghängt, liggande eller stående?
Välj det som passa bäst in i ert hus, där ni har lämplig plats,
vi har valt ett vägghängt, som ett överskåp typ, smidigt...
-Roterande är effektivare. Teoretiskt finns risk för luktöverföring
ifrån frånluft till tilluft, i praktiken inte ett problem.
Roterande återför en del fukt ifrån frånluften till tilluften, därmed
behövs ingen kondensdränering och inneluften blir inte lika torr
på vintern. Bra för komforten, inte lika bra för huset om det inte
är tätat ordentligt kanske...
2 Storlek dimensionerad efter aktuellt hus.
Grov dimensionering: 0,35 liter/sekund per m^2
Bra dimensionering: behovsanalys rum för rum...
3 Rengöra
Byta två filter 1 gång per år... Därmed är ju tvättstugan
en bättre placering, om man har plats...
4 Vägghängt, liggande eller stående?
Välj det som passa bäst in i ert hus, där ni har lämplig plats,
vi har valt ett vägghängt, som ett överskåp typ, smidigt...
Uteluft: Frisk utomhusluft in till aggregatet
Avluft: Ofräsch luft ifrån aggregatet som skickas ut utomhus
Tilluft: Fräsch luft, ifrån aggregatet in till huset
Frånluft: Ofräsch luft, ifrån rummen till aggregatet
Avluft: Ofräsch luft ifrån aggregatet som skickas ut utomhus
Tilluft: Fräsch luft, ifrån aggregatet in till huset
Frånluft: Ofräsch luft, ifrån rummen till aggregatet
Tex. Bravida har installatörer för FTX-ventilation i villor...
(Som även kan dimensioneringen)
Men jag har inga bra hänvisningar till regler, guider eller
annat om du vill göra allt själv, tyvärr...
(Som även kan dimensioneringen)
Men jag har inga bra hänvisningar till regler, guider eller
annat om du vill göra allt själv, tyvärr...
FTX vill jag inte ge mig själv på.
Och sist men inte minst
Nerre: Tack för förklaringen hur det fungerar med kanaler /och den fina ritningen.
Hakaner: Tack för termerna och tips!
Det blir garanterat många som kommer att dra nytta av detta! Inte bara jag.
Och sist men inte minst
Nerre: Tack för förklaringen hur det fungerar med kanaler /och den fina ritningen.
Hakaner: Tack för termerna och tips!
Det blir garanterat många som kommer att dra nytta av detta! Inte bara jag.
Klicka här för att svara