2 096 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Slå av pumpen vid många minus?
Är ingen X-pärt men man säger väl att du inte längre får ut mer än du stoppar in vid de graderna. Troligen tom mindre eftersom pumpen ganska ofta afrostar dessutom. Jag hade den dock på eftersom jag tyckte att den ändå blåste ut lite värme som den spridde ganska bra. Men elementen gick på högvarv.
Men då måste jag fråga vidare: Om man har en L/L-pump som komplement till något annat vattenburet systemt, då slår man ju rimligen av pumpen vid några minus när det inte längre lönar sig att köra med den. Skulle den på något sätt kunna försämras eller ta skada av att vara avstängd?
Att låta den stå och kämpa mot -20 grader känns ju lite märkligt bara för att det är "vedertaget". Eller??
Att låta den stå och kämpa mot -20 grader känns ju lite märkligt bara för att det är "vedertaget". Eller??
Jo, det är inte så att verkningsgraden går ner vid minusgrader, utan endast uteffekten.cederbusch skrev:
Dvs, om pumpen ger 4 kW och drar 1 kW vid + 10 C, så ger den kanske 1 kW vid -10C, men drar endast 250 W.
Mao ger pumpen fortfarande ca 4x energivinst, om än med en avsevert lägre effekt.
Sedan är det givetvis så att blir det tillräckligt kallt så går uteffekten mot noll, men var denna gräns ligger för en viss pump får man nog försöka utläsa ur databladet.
Anledningen är ju att du kan aldrig få mindre än Cop 1, d.v.s. pumpen kan aldrig dra mer energi än den kan avge. Nåja, i stort sett i alla fall.
Jag har inte luftvärmepumparna som ett komplement till det vattenburna systemet, utan det vattenburna är ett komplement till luftvärmepumparna. Kör alltså det vattenburna när tempen sjunker under -20 annars inte.
Jag har inte luftvärmepumparna som ett komplement till det vattenburna systemet, utan det vattenburna är ett komplement till luftvärmepumparna. Kör alltså det vattenburna när tempen sjunker under -20 annars inte.
Intressant att man tänker så olika. Och jag är osäker på vad som blir mest lönsamt i vårt fall. Det måste såklart prövas fram.
Men en fundering till: med tanke på att pumpen får avfrosta ganska ofta när det är riktigt kallt så går det väl åt mer energi än man får tillbaka?
Men rådet är alltså att låta pumpen gå och när den inte orkar ge tillräckligt med värme så kör man på det vattenburna?
Men en fundering till: med tanke på att pumpen får avfrosta ganska ofta när det är riktigt kallt så går det väl åt mer energi än man får tillbaka?
Men rådet är alltså att låta pumpen gå och när den inte orkar ge tillräckligt med värme så kör man på det vattenburna?
Jag är nog av den uppfattningen att mina pumpar avfrostar betydligt oftare när temperaturen ligger runt nollan än vid riktigt kall väderlek.
Den här vintern har ju varit osedvanligt kall så då har jag varit tvungen att köra det vattenburna ganska många gånger. Vintern 08-09 så behövde jag bara köra igång det vattenburna vid ett tillfälle, som varade i 12 timmar.
Total elförbrukning 2009 inklusive värme, tappvarmvatten och hushållsel stannade på modesta 9200kWh. Inte illa för en kåk från -65 med 100 kvm bostadsyta samt 100 kvm källare och bara kutterspån på vinden.
Den här vintern har ju varit osedvanligt kall så då har jag varit tvungen att köra det vattenburna ganska många gånger. Vintern 08-09 så behövde jag bara köra igång det vattenburna vid ett tillfälle, som varade i 12 timmar.
Total elförbrukning 2009 inklusive värme, tappvarmvatten och hushållsel stannade på modesta 9200kWh. Inte illa för en kåk från -65 med 100 kvm bostadsyta samt 100 kvm källare och bara kutterspån på vinden.
Det här är verkligen intressant. Men det finns ju också en viss vinst (för mig) att hålla murstocken varm. Som sagt, ska försöka provköra med med dels bara det ena och dels bara det andra och se om det ger någon stor skillnad. Gäller att pricka in snarlika förhållanden bara!
Kan tipsa att luft/luft värmepumpen, tappar verkningsgrad när den bli dammig. Se till att filtet är rent och om ni har tillgång till en kompressor, så ta och blås ren inne i inomhusdelen med tryckluft. Det samlas otroligt mycket fint damm där, som gör att den blir igentäppt. Ska se att den ger mycket mer värme när den är rengjord.
Det där är ju inte riktigt sant. Verkningsgraden går visst ner på en luftvärmepump vid lägre utetemperatur. Sen har du rätt i att även uteffekten sjunker, och det är ju oftast det som är problemet, att uteffekten sjunker vid kyla när husets effektbehov ökar.mycke_nu skrev:Jo, det är inte så att verkningsgraden går ner vid minusgrader, utan endast uteffekten.
Dvs, om pumpen ger 4 kW och drar 1 kW vid + 10 C, så ger den kanske 1 kW vid -10C, men drar endast 250 W.
Mao ger pumpen fortfarande ca 4x energivinst, om än med en avsevert lägre effekt.
Sedan är det givetvis så att blir det tillräckligt kallt så går uteffekten mot noll, men var denna gräns ligger för en viss pump får man nog försöka utläsa ur databladet.
Det är bara att gå in på energimyndighetens sida och läsa alla tester av luftvärmepumpar som dom gjort. Där anges dels uteffekt vid olika utetemperaturer och dels COP värde (=verkningsgrad).
Klicka här för att svara