0
0840: Vi har en Julia kakelugn som är kopplad till 500 L acktank, Nibe 360 är kopplad till acktanken också. Niben går jämt mer eller mindre för att försöka värma acktanken mycket få stopp vilket är bra för Nibe 360. När vi eldar i kakelugnen så värmer denna acktanken, fungerar perfekt. Elpatron i Nibe är bara inkopplad när vi är borta flera dagar och det är lägre temp än +5 grader.
5 svar · 2,8k läst
P
Pongu: Ni bor ju en bit norrut, så jag skulle säga jord- eller bergvärme. Och ska ni ändå göra om tomten är jordvärme billigast och enklast. Bergvärme om ni vill ha frikyla på sommaren, men då behövs ytterligare rördragning och en eller flera fläktkonvektorer.
3 svar · 1,1k läst
T
hokanp: [citat] http://www.uponor.se/upload/documents%20(pdf%20and%20officedocuments)/sweden/hs/PDF%20-%20Uponor%20Underfloor%20Heating%20System/Fördelare/5064SE_112007_Injust%20schema%20U%20Pro.pdf Börja med att ha den längsta slingan fullt öppen dvs.läge 5. Gå sedan till raden för längsta slinglängden 75 m och läs av värdena i kolumnen för 60 m (3,1) och för 45 m (2,6). D.V.S: man stryper
10 svar · 2,0k läst
·
D
Dave79: Problemet löst = ) Det var naturligtvis den blå ratten som sitter på röret ner till expansionskärlet... Mvh den nya husägaren
1 svar · 17,3k läst
B
BigGitt: [citat] Ja. Där har du rätt. En del Toshiba ger över COP 2 ner till minus 30!
24 svar · 17,5k läst
2
DIY_freak: Vet inte hur IVT gör. Thermia anger siffror anger inklusive cirkulationspumpar, Nibe exklusive c-pumparna. IVT anger inte hur de gör, men om du har sett att COPen sjunkit så antar jag att det beror på att de har ändrat beräkningssätt.
3 svar · 2,1k läst
M
Maeckie: Hej tack för svar. Jo visst ska säkerhetsventilen släppa vid 2.5 bar, och det gjorde den. Jag har nu haft en tekniker på plats och det var en säkerhetsventil som tjuvläckte. Tyvärr var jag inte hemma när han fixade det, men nu håller den sitt tryck igen..
6 svar · 10,4k läst
kjellman
kjellman: Jag menar inte "öppna" som termostatöppna!! Ett element får inte ha för stort flöde utan precis lagomt. För enkelhetens skull så ska ett element vara varmare upptill än nertill. Har elementet för stort flöde betyder det till att elementet är jämnvarmt och att värmen kommer tillbaka till värmepumpen och då tror den att den har gjort sitt jobb och stannar....startar...och
3 svar · 7,0k läst
J
jaybee9: Jag fick tipset efter byta av en givare att någon gång per år se till att slangen till vänster (av de jag har) som går ner till spillkoppen tror jag, är fri från smuts o så. Han gjorde ett "X" på den med tuschpenna. Ta en 50cm PET flaska med ljummet vatten, trä i slangen, lyft upp flaskan o täta med handen, o se till att ren sköljs igenom. Det är ett klassiskt fel att den sätts igen
2 svar · 3,6k läst
K
KungAnka: Jag krävde inte ett Kungligt svar, Henke :) Men tack ändå. Avstängningsventiler... sånt finns bara i nya hus. Imitt hus finna bara avstängningsventil för 2 av toaletterna + diskmaskinen, allt annat stängs av med huvudkran. Elementen har inga ventiler alls förutom luftnippeln och regeleringsventilen. Jag får experimentera lite med avstängningen, nu vet jag lite om hur jag ska göra. Men
6 svar · 2,4k läst
Peter2400
Peter2400: Jag sökte HVJC12DS på google och fick den här som tredje träffen. https://docs.google.com/viewer?url=http://www.borresen.no/%255Cpublic_files%255Cdocs%255CNr2.3_detaljbeskr_singel_VP_SE.pdf
1 svar · 3,4k läst
svartöra
svartöra: Bergvärme? Om pumparna förefaller likvärdiga så kolla hur montörerna ser ut. Ta lite referenser och kolla med deras andra kunder.
1 svar · 1,3k läst
O
Orustbo: Om jag fattat rätt är det med slang. Tror inte innehållet i slangen är inräknat.
5 svar · 4,3k läst
B
Boan: hej såg just att viessmann kommit med nåt nytt, deras kompakt serie har fått uppgraderad kompressor (till den som för ett år sen bara fanns i enkelt utförande 300-G) och även energiklass A cirk.pumpar. http://www.viessmann.se/sv/products/Heat_pumps/Vitocal_343-G.html tre varianter, med o utan sol, samt inbyggd naturkyla. VVB-volymen är ju inte jättestor, men verkar ju vara ett bra
0 svar · 2,4k läst
T
TobiasL: Hej, jag tänkte fråga om detta är bra värden på pumpen (IVT Greenline HT Plus C7)? Retur RAD GT1 Från 30,8 Nuvarande 27,1 Kompressor GT6 74,8 Vämebärande Ut GT8 37,0 Värmebärande In GT9 33,2 Köldbärare In GT10 1,7 Köldbärare Ut GT11 -1,1 Är det något mer värde jag behöver ange för att få hjälp med att ev. justera in den? /Tobias
0 svar · 1,5k läst
F
fsn: November-December : 810kWh (endast värme och varmvatten) Januari-Februari: 1294kWh (endast värme och varmvatten) Förbrukning ett år (090305-100307): Värme och varmvatten: 3822kWh, gångtid: 2114h, 4581 starter Total förbrukning samma period: 8100kWh Göteborg 150kvm ett plan nybyggt. 22 grader inomhus. Källarförråd 50kvm ca 13 grader, garage 42kvm 4-8grader (beroende på utetemp). Nibe
40 svar · 5,8k läst
·
B
BAS: Du lär inte behöva mer effekt än 6 kW om du inte bygger 300 m2 hus förståss. Nybyggen är bra isolerade.
1 svar · 3,0k läst
Mich
Mich: Testar skall man ta med en nypa salt. Nibe fick dåligt omdöme för varmvatten, en gång för länge sedan. De körde pumparna med standard inställningar. Nibe har/hade mycket dåliga inställningar för varmvatten (t.ex. min 1230-8). Gick inte att duscha två efter varandra. Efter lite omställningar så går det mycket bättre. PS. I och för sig väldigt konstigt att Nibe har helgalna
11 svar · 24,8k läst
M
micke n75: Grundvattenvärmepumpar i Malmö har jag monterat mellan 20 och 30 st, de flesta funkar kanon. De som funkar bäst är de runt Ribbersborg - Fridhem, men jag har problem med vissa också såsom en ute vid gammla Ikea och en som vi nu har byggt om till bergvärme som ligger i närheten av Klagshamn. Båda dessa är gjorda enligt konstens alla regler med täta lock och med slangarna släpta uder
8 svar · 2,4k läst
L
Lars-Erik: Tack för alla synpunkter och råd. Jag inser nu att det kanske inte var helt klokt att tänka sej bergvärme som backupvärme. Men jag såg det oanvända borrhålet och så såg jag priserna på beg. värmepumpar på Blocket och så spann tankarna iväg och blev till handling. Och så körde jag huvudet i väggen, som så många gånger förr..... Jag hade även en tanke att bergvärmen skulle
12 svar · 3,8k läst
M
micke n75: Jag plöjer ner jordvärmeslang i hela Skåne, har två olika maskiner för detta. Kontakta mej på 0702-268026 MVH Micke VPE Tjänst AB
2 svar · 1,6k läst
NetNut
NetNut: Jodå - transformatorn är riktigt rejält bränd! Kan ej säga det helt säkert, men det kan ha hänt när elektrikern vände faserna fel. Lättast är att byta ut transformatorn mot en likadan eller leta upp en motsvarande på Elfa. Då denna tråd är drygt en månad gammal hoppas jag att du redan fått hjälp men skriver ändå svar...
1 svar · 5,5k läst
·
NetNut
NetNut: Kollar man i den bifogade pdf:en från föregående inlägg så är det antingen "igensatt filter" eller "värmeväxlarens temperaturgivare" som är orsaken till "övertrycksskydd i inomhusdel vid värmedrift". Har själv ett par äldre toshiba luftkonditioneringsaggretat hemma som jag kör på sommaren för att överleva - i somras fick jag en liknande felkod trots filtertvätt gjordes varannan
13 svar · 2,2k läst
G
Gurravasa: Det är väl ett FTX-system som är aktuellt om du inte vill installera ett vatteburet system. I FTX så värmer frånluften tilluften. Finns en massa trådar om det här på forumet. Lite basinfo: http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Din-ovriga-energianvandning-i-hemmet/Ventilation/FTX-system/
3 svar · 1,1k läst
Suhagg
Suhagg: Mina föräldrar har en 495 Twin med jordvärme. Kan jag justera den så det går mindre på elpatron? T.ex när de tar en dusch behöver den inte gå på elpatron direkt utan det kan gott dröja några timmar innan den värmt upp nytt vatten. http://www.smedensberg.se/pdf/manual-ivt-490.pdf
9 svar · 9,0k läst
nyfunkis
nyfunkis: Hej. Jo jag fick hjälp på telefon från ett av Nibes serviceställen men tack ändå för bra och detaljerat svar. Vi hittade aldrig något smutsfilter på radiatorsystemet även om jag logiskt förstår att det är där problemet borde vara. Nibetjejen på telefon sa att installatörerna ibland skippar att installera det. I slutändan identifierade vi och rengjorde smutsfiltret på
6 svar · 40,5k läst
K
Kjell_G: OK, att stänga av var inte så komplicerat. Sommarläge, då får man bara varmvatten. Ska bara stänga av några dagar, för flytspackling. Sen på igen. Kanske borde kolla upp mina slingor o märka upp, rörläggarn gjorde aldrig detq(;^;)p Å andra sidan har vi inte direkt frusit i vinter:) Kjell G
5 svar · 3,9k läst
R
Richard Cederquist: Vi har en 310Pfigther som fungerar bra. Sedan vi kopplade den mot en ackumulatortank som värms med ved alt sol så har vi haft elpatonen avstängd. Men då jag försöker koppla styrningen av laddomaten som reglerar hämtning av varmvatten från ackumulatorkretsen via styrpanelen (nr11) inne i 310P enligt anvisningarna som medföljer dockningssatsen så börjar problemen. Istället för att
0 svar · 3,2k läst
C
Carl G: Frånluftsvärmepumparna har jag uppfattat som mindre energieffektiva samt att elstegen tar över allt för ofta. Jag bor på 101m2 boarea, 1 1/2 plan. På de siffror jag sett så verkar den bästa lösningen för huset en luft-vatten. Bergvärme blir för dyrt och jag vill ogärna göra om hela framsidan pga borrande efter jag gjort iordning den för två år sedan. Fördelen med luftvatten är
2 svar · 1,6k läst
C
Carl G: Finns många seriösa som installerar bergvärmepump. Frågan är lite vilken du har tittat på. Ventilationsutveckling - NIBE Energisystem - IVT Smeab - CTC
3 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.