6 055 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Vid viken yttertemperatur börjar el tillskottet gå in för er?
Sida 1 av 2
Dela gärna med er vid vilket temperatur som er markvärmepump börjar behöva stöttas med eltillskott. Har själv en ny anläggning med en IVT C7 greenline till en 50-tals hus på 170m2. Om ni vet så ange gärna er el förbrukning också.
Min anläggning installerade i september och under oktobermånad gick det åt 800kWh till värme varmvatten. Siktar på en total el förbrukning på runt 16000kWh skulle jag tro då jag bor i västerbotten.
/Mith
Min anläggning installerade i september och under oktobermånad gick det åt 800kWh till värme varmvatten. Siktar på en total el förbrukning på runt 16000kWh skulle jag tro då jag bor i västerbotten.
/Mith
Redigerat:
Min bergvärmepump installerades i Juni, så jag har inte koll på hur långt den klarar utan tillskott.
Men nu när det har legat kring +-0 ute så har jag legat på knappt 40-50% kapacitet så den har mycket mer att ge.
Jag har en IVT E9:a till ett hus på 190m2 byggt 81.
Förbrukning för oktober månad blev 1050kwh.
Men nu när det har legat kring +-0 ute så har jag legat på knappt 40-50% kapacitet så den har mycket mer att ge.
Jag har ett hus på 230m2 i sörmland.
Total elförbrukning inklusive hushåls el ligger på 10800kWh
jag har försökt göra beräkningar på när eltilskottet går in, o har kommit fram till att den nog går in vid -30 grader ungefär
som sagt, huset ligger i sörmland
Total elförbrukning inklusive hushåls el ligger på 10800kWh
jag har försökt göra beräkningar på när eltilskottet går in, o har kommit fram till att den nog går in vid -30 grader ungefär
som sagt, huset ligger i sörmland
Hejabrovink skrev:Min bergvärmepump installerades i Juni, så jag har inte koll på hur långt den klarar utan tillskott.
Blev lite nyfiken på hur du vet vilken kapacitetsnivå du nyttjar då vi har samma fabrikat på VP? Själv har jag en separat elmätare med momentaneffektförbrukning men då jag läser av den så ser det ut som VP går på 100% (drar ca 1800W) då den går dvs 15 - 18h /dygn så här års.
/Mith
Japp, jag går på timmarna. Just mnu går den ca 9h dygn.mith skrev:
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Nybyggt hus 1,5 plans (-08) IVT 490,240 mm isolering i väggar ,220 mm i mellanbjälklaget,oisolerad övervåning ,4 pers. i hushållet,boyta nere 84 kvm ,21-22 gr,
18000 kwh/år ,pumpen börjar värma med el vid ca +5-0 gr ute,när någon har använt varmvatten lyser ellampan på en gång
OOPS markvärmepump ,sorry ,men någon kanske är intresserad ändå
18000 kwh/år ,pumpen börjar värma med el vid ca +5-0 gr ute,när någon har använt varmvatten lyser ellampan på en gång
OOPS markvärmepump ,sorry ,men någon kanske är intresserad ändå
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 61 inlägg
Nybyggd 2008 Smålandsvillan i Sundsvall med bergvärme Nibe (1135/8kw) och FTX ventilationsaggregat. 194kvm+64kvm garage med golvvärme. Har aldrig haft elpatronen i drift ännu.
Oktober månad 489kWh för uppvärmningen.
Oktober månad 489kWh för uppvärmningen.
HejCarMan skrev:
Roligt att så många hjälper mig med indata för att kunna tolka min anläggning så här första vintern.
Carman
Din anläggning är ju fantastiskt då man ser på energiåtgång, jag inser att du ägnat en hel del tid åt att komma dit där du är idag. Hur många timmar per dygn behöver din VP gå den här tiden på året? Hur ligger det till med köldbärar temp in för dig såhär års om vi tar den lägsta temp som kan bli faktum då den tillverkat tex varmvatten och värme samtidigt?
Själv så ser jag att KB in går ner till +1,4gr då kompressorn gått ett tag som lägst då VP tickar på 18h/dygn eller som jag nu fått lära mig 75% av max.
/Mit
Jag råkar dock ibland ut för att tillskottet går in trots att pumpen inte jobbar fullt (dvs 24 timmar per dygn). Har försökt hitta hur man kan åtgärda detta på min Thermia Diplomat Optimum G2:a utan framgång. Någon som har tips om vart jag ska leta? Eller - ännu bättre - hur jag gör!
Hejfrhe skrev:
Jag är bara nybörjare på detta men min gissning är att det borde gå att laborera en del med hur lång tid tillskottet skall vänta innan det går in. På min pump är det 1h tror jag och under den här timmen kan kompressorn kanske lyckats balanscera ut och tillskottet behöver inte gå in.
Det är helt i sin ordning att tillskottet går in då man plockat ut mkt varmvatten och man behöver hålla värmen i huset men tillskottet går in då så korta stunder.
Jag är också intresserad av samma sak så jag är övertygat om att vi snart har fler tips att gå på.
/Mit
Det viktigaste i värme systemet är radiatoreyetemet. har man överdimensionerat här så håller man väldigt låg tempratur ut på radiatorerna & vid låg temp får man på min pump både högt COP & mycke effekt (KW) ut ur pumpen.
Det var länge sedan jag mäta nått på min anläggning, ska kolla om jag kan hitta nån gammal data nånstans, så jag kan inte pårakarm svara på hur många timmar/ dygn pumpen går just nu.
Rent teknskt kan inte värmepumpen göra varmvaten & husvärme samtidigt, men den kan göra det efter varan, eller avbryta husvärmen för att värma varmvatten.
jag ligger så här års på +5 grder på KB när pumpen gått 20 min om jag får gissa (tror pumpen går nånstans mellan 20-30 minuter så här års) (den går aldrig kortare än 20 minuter)
Sen är det nog 1-2 tmmars paus så här års, innan den startar igen.
Det var länge sedan jag mäta nått på min anläggning, ska kolla om jag kan hitta nån gammal data nånstans, så jag kan inte pårakarm svara på hur många timmar/ dygn pumpen går just nu.
Rent teknskt kan inte värmepumpen göra varmvaten & husvärme samtidigt, men den kan göra det efter varan, eller avbryta husvärmen för att värma varmvatten.
jag ligger så här års på +5 grder på KB när pumpen gått 20 min om jag får gissa (tror pumpen går nånstans mellan 20-30 minuter så här års) (den går aldrig kortare än 20 minuter)
Sen är det nog 1-2 tmmars paus så här års, innan den startar igen.