Värmepumpar
lilla syster: Varmvattnet kommer och går, så också värmen i elementen. Ett tag var varmvattnet riktigt varmt, sedan ljummet, sedan varmt, och nu ljummet igen. Parallelförskjutningen är inställd på 0 och kurvlutningen på 4, nattsänkningen på 0. Det verkar som det är varmare på nätterna än på dagarna, hur ställer man in nattsänkningen egentligen? Räcker det med att vrida på
Tompa74: 15kW till vattnet, 6kW till luften. Alltså totalt 21kW.
högbergarn: Funderar på en Bergvärme pump. Skulle vilja veta Cop värdena beroende på framlednings tempraturen. Har skickat efter lite broschyrer från de stora leverantörerna men det står inget om det Vart kan man få tag på dessa uppgifter??
Anders&Ylva: Sant, fjärrvärmen är enkel och bekväm helt klart. Om vi som i dagsläget bara skulle använda källaren som tvättstuga och förråd och klara oss med övervåningen i den storlek det är så skulle jag nog inte fundera över andra energikällor. Men som sagt så ska vi värma upp ca 260kvm boyta och sen ett garage på det, och eventuellt en övervåning på garaget. Det ligger ju en bit
loffes: Har läst en en som, i samband med omdränering, la ner extra rör som han använde till sitt ftx system. In luften, som han tog från rören i marken, hade värmts något av marken och var några grader varmare än den "vanlig" utomhusluften.
MöIIer: Jag fick en 9Kw ivt, C9 HT+ installerad för ca 1,5 månad sedan. 190 meter borrdjup. huset är på 190kvm i etage. Fick också ett expansionskärl på 300liter och så flyttade de på min vattenmätare. De tog bort min gamla pannan med tanken har jag tagit bort själv. Jag grävde och drog elen själv. Men slutnontan hamnade på 110 000 efter rot. 97 000 utan expansiontank och de andra sakerna
MöIIer: Desto större tankar du har desto långsammare blir systemet. Tar längre tid för värmepumpen att få ut rätt temperatur till elementen. Men visst, en acctank i rätt storlek är ju bra för kompressorn. Själv har jag en på 300 liter.
hokanp: Julapumpen ska du akta dig för. Skrivs mycket om denna i ett annat forum och det som skrivs är inte bra. Satsa på en Nibe F2025 eller motsvarande. Förutom pumpen så behöver du lite rör och en cirk.pump. Element måste klart finnas. Kan hända du behöver en 100-200 liter utjämningstank. Finns i olika storlekar från 6 kW till 14 kW. Köps billigast på nätet. Sök på NIbe.se för
SgtArdbeg: Vi har en Nibe 1245 som kan skicka ut 65 grader utan elpatronens hjälp... Vi behöver inte 65 grader, men över 50 är det ju gott och väl! Vi tjänar massor av pengar med hjälp av värmepumpen - även om COP skulle va 2 så blir det ju ändå halva priset så att säga... Varför ska man inte ha värmepump om man behöver över 50 grader ut???
Mich: Kan vara endast en kran också, om den sitter ihop med filtret.
tompas11: Du är inte tillräckligt snabb...:D
Benny_P: Inte ska väl fläkten gå för fullt på sommartid och dra in den varma luften utifrån!? Det finns ju en funktion som ska ökar fläkten när differansen mellan inner och ytter temperatur har nått inställt värd "Nattsvalka"
Göran.W: Varför funkar det inte med berg/grundvattenvärme är det Colonussänkan som sträcker sig längs en diagonal sträcka från Höganäs till Simrishamn som ställer till det. I vissa delar av lund är det upp till 90 meter lera innan man når fast berg.
BigGitt: Just det. Det viktigaste har jag missat. JAG HAR...
Sultanen af Nex: Vad tror ni, är det värt att lägga en tusenlapp extra och få 12 FR-N istället, den har lite högred uteffekt vid lite kallare väder, det verkar ju vara det främsta problemet med de här pumparna, med så lång garanti blir det inte många kronor per år i merkostnad för att välja det större alternativet. Hade verkligen uppskattat någon kommentar eller tanke, måste bestämma mig imorgon
Mikael_L: Har du sett denna, under socialt & projekt? http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/147204-kan-det-bli-nat-tro.html Där finns det litet, ska fyllas på allteftersom. Kanske postar lite där ikväll eller imorgon, det var länge sedan nu. Men bygget har nästan gått i stå nu, eller i varje fall är det mest en massa småpill nu, som tar en massa tid men inte syns. :O
_chrille_: Ja kanske om den är så liten att man kan bygga in den i pumpen vill ju att det ska vara korrekt el mässigt :S Och vill inte döda garantin
SgtArdbeg: Ja just ja, det gick lite för fort att skriva utan att riktigt tänka! :-)
Danne031: Fast det är ju inget man gör som privatperson, kostar ju typ 15 papp. Larviga byråkratisverige.
skolan66: [citat] Tack för ditt svar och all hjälp från er andra. Vi har nu fyllt systemet med ca 30% propylenglykolblandning så nu hoppas vi på att inte vi får läckage som det sägs kan förekomma. Allt ser bra ut än så länge. Återkommer med rapport om det ändrar sig. Tack för all hjälp ännu en gpng :-)
5.2 racing: Du har för litet hus för att få nån ekonomi i vattenburen golvvärme med installation och panna, cirk.pumpar och annat dyrt. Du kommer med lätthet kunna värma upp ditt hus med en värmepump, om planlösningen inte är helt fucked up villsäga. En kamin kostar kanske 30-40k att installera och en vettig L/L ligger på c:a 15-20k. Ta in nån offert på ditt huvudsakliga förslag så kan du ju
John J: [citat] Är du säker på att det är så? Låter ju helt sjuk om de beter såg så.
BigGitt: Undrar om man hade kunnat bygga nytt med 2 LLVP + EL VVB och uppfylla gällande energikrav. Det skulle gälla Skåne. VVB hade kunnat få stöd av solen. Vad tycker ni?
InsidersUnited: Har gv ingjuten i platta på ca 20cm djup, det tar 4-6 timmar från det att man ändrar rumsgivaren till det att man märker en skillnad i inomhustemp. Stora problem höst/vår, hinner inte bli varmt på kvällen, morgon efter frost =ok
taz: Ställde iofs frågan i värmepumpsforum.com men jag provar med att ställa den här också som det otåliga lilla barnet man är. Vi har en IVT 495 Twin med vattenburen golvvärme i platta och vattenburna radiatorer på övervåning. Vi dras med problem där vi ej får tillräcklig värme och där varmvattnet försvinner olika fort beroende på var man tappar, dusch uppe 5 min, dusch nere 30
pjoffen: Den verkar vara på tok för dyr, om priset jag hört på den stämmer. Här kan du läsa lite mer om du är intresserad. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35603.0