5 376 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Problem med luft luft VP
Hej,
Önskar råd från någon som är insatt i luft luft VP.
Har idag en Sanyo SAP-KRV93EH som jag tror är drygt 5 år gammal (husets förra ägare satte in den).
Problemet är att redan vid 1-3 plusgrader ute så börjar den få problem med att generera värme. Antingen stannar den 1-2 gånger i timmen för att frosta av alt. så går den på väldigt låg "fart" oavsett vilken fläkthastighet och värme jag ställer in på kontrollen.
Jag rengör filterna ca 1 gång i månaden, finns det något annat som kan vara värt att prova eller bör jag byta ut den mot en ny?
/Tim
Önskar råd från någon som är insatt i luft luft VP.
Har idag en Sanyo SAP-KRV93EH som jag tror är drygt 5 år gammal (husets förra ägare satte in den).
Problemet är att redan vid 1-3 plusgrader ute så börjar den få problem med att generera värme. Antingen stannar den 1-2 gånger i timmen för att frosta av alt. så går den på väldigt låg "fart" oavsett vilken fläkthastighet och värme jag ställer in på kontrollen.
Jag rengör filterna ca 1 gång i månaden, finns det något annat som kan vara värt att prova eller bör jag byta ut den mot en ny?
/Tim
Hej!
Det låter som den har ett läckage(köldmediebrist) nånstanns, förmodlingen vid muttrar, inne eller vid utedelen.
Vid 3-5 + så ska ju pumpen generera max effekt dvs cop och det bör ju blåsa ut en temp på 45-50+ ifrån innerdelen då om inte mer.
Sådant går ju att reparera men det är ju en övervägnad på kostnad men det blir ju billigare att laga än att byta ut den mot en ny om nu inte kompressorn har gett upp förstås.
Att den frostar av 1-2ggr i timmen är iof normalt men om det är brist i den kan detta påöka antalet avfrostningar.
Men fläkthastigheten borde ju öka om du trycker på high iof.
Det låter som den har ett läckage(köldmediebrist) nånstanns, förmodlingen vid muttrar, inne eller vid utedelen.
Vid 3-5 + så ska ju pumpen generera max effekt dvs cop och det bör ju blåsa ut en temp på 45-50+ ifrån innerdelen då om inte mer.
Sådant går ju att reparera men det är ju en övervägnad på kostnad men det blir ju billigare att laga än att byta ut den mot en ny om nu inte kompressorn har gett upp förstås.
Att den frostar av 1-2ggr i timmen är iof normalt men om det är brist i den kan detta påöka antalet avfrostningar.
Men fläkthastigheten borde ju öka om du trycker på high iof.
Är innedelen rengjord någon gång? Vi har en Sanyo-123-någonting (jag tror den är lika som din fast med större effekt) som också är fem år. För ett par år sedan tappade den orken rejält, men efter att jag blåst rent den med tryckluft så blev den på bättre humör igen.
Om den är installerad av en seriös firma så är det väl just fem års garanti på den för övrigt, så den kanske kände av när garantin gick ut...
Om den är installerad av en seriös firma så är det väl just fem års garanti på den för övrigt, så den kanske kände av när garantin gick ut...
Hej
Tips!!
Kolla att ute delen fryser jämnt = att den ser frostig ut
Att av frostningen tinar av fruset vatten effektivt.
Att utedelen lutar lite ifrån kompressor sidan för säker vattenavrinning.
-----------
Hur det går att se om ferongas fattas...
Tips
Oljekladd vid läckaget visar att det läckt eller läcker ut gas.
Då blir det ingen jämn frost på utedelen + lägre temperatur till inne delen.
Nu vet jag inte om det stämmer, men inne temperaturen sägs att denna inte får vara lägre
än +16°C för att ge en säker avfrostning.
En bov till att en värmepump inte ger rätt utbyte av energi kan var krånglande
fyrvägsventil som inte växlar som denna skall.
Blås rent både inner och ute värmeväxlaren med tryckluft
det ökar upp värme avgivning och upptagning av märme.
( Mat os kan också ställa till det med att isolera kvar värmen i innerdelen )
Tips!!
Kolla att ute delen fryser jämnt = att den ser frostig ut
Att av frostningen tinar av fruset vatten effektivt.
Att utedelen lutar lite ifrån kompressor sidan för säker vattenavrinning.
-----------
Hur det går att se om ferongas fattas...
Tips
Oljekladd vid läckaget visar att det läckt eller läcker ut gas.
Då blir det ingen jämn frost på utedelen + lägre temperatur till inne delen.
Nu vet jag inte om det stämmer, men inne temperaturen sägs att denna inte får vara lägre
än +16°C för att ge en säker avfrostning.
En bov till att en värmepump inte ger rätt utbyte av energi kan var krånglande
fyrvägsventil som inte växlar som denna skall.
Blås rent både inner och ute värmeväxlaren med tryckluft
det ökar upp värme avgivning och upptagning av märme.
( Mat os kan också ställa till det med att isolera kvar värmen i innerdelen )
Redigerat:
Klicka här för att svara