Ryktet går att det kommer vid årsskiftet 2010-2011 att införas skatt på borrhål till bergvärme. Jag har letat frenetiskt genom forumet och nätet i allmänhet för att få rätsida på detta rykte.

Vad jag har kommit fram till så skulle i vissa fall fastighetsskatten bli högre. Men det här gäller en "särskild" skatt på just borrhålet till bergvärmen.

Är det någon som vet något? Eller är ryktet just ett rykte som kommit till på spekulationer och ren hörsägen.

Upplys mig!!

Om man googlar på detta så dyker det upp en enda relevant träff. Den är på ett forum som tillhör Värmepumpsföreningen där någon ställer exakt samma fråga år 2003.

Det förefaller vara en skröna som gissningsvis underhålls av någon med intressen i andra uppvärmningsformer.

Jo jag hittade det där forumsinlägget innan men 2003...det är ju trots allt 7 år sedan. Mycket har hänt men ryktet verkar vara på återtåg. Flertalet här på min arbetsplats talar övertygande om denna skatt. Dock ingen av dem har själv installerat bergvärme sedan 2003...

Jag har mycket svårt att tro att man skulle få för sig att punktbeskatta ett borrhål för bergvärme, av flera anledningar, men framförallt eftersom bergvärme är ett av de alternativ som subventioneras som en del i klimatpolitiken för att minska antalet direktelsvärmda hus (konverteringsbidraget). Däremot är det ju naturigt att installerad bergvärme påverkar fastighetsskatten, men den har ju ändå spelat ut sin roll.

Om det dessutom bara finns ett enda spår på internet av det, så är det inte ens på idéstadie någonstans.

Som Hempularen sa fast på ett finare sätt så är det nog ett rykte som härstammar från ved och pelletsmaffian.

Det konkreta jag hittar hos skatteverket ger indikation åt andra hållet - nämligen hur ROT kan nyttjas för avdrag i samband med en bergvärmeinstallation.

man har ju redan idag högre taxeringsvärde om man har bergvärme, så varför ska dom göra det dubelt?
Det är ju desutom inget jag hört nånstans nån gång!

Det bsäta brukar alltid vara att fråga den man hör ryktet ifrån, alts gå direkt till källan närmsta vägen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.