1 321 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Luft/vatten-pump i 20-tals tegelhus
Hej,
Vi har ett tegelhus i två plan + källare, byggt 1921, i Skåne. För tillfället värms det upp av en gaspanna anno 2002, tror jag, och ett system med vattenradiatorer. Uppvärminngskostnaderna har legat runt 30 000/år, och vi har inte precis haft det varmt inne, så jag är nyfiken på alternativ som är billigare och effektivare.
En firma rekommenderade att vi skulle undvika luftvärmepump och satsa på en ny gaspanna, för att öka verkningsgraden. Fick inte riktigt klart för mig varför värmepumpen räknades bort -- han hade tydligen sagt att det inte funkade så bra "för den här typen av hus".
Jag blir inte riktigt klok på det här, så jag undrar lite;
a) Det finns ju en murstock kvar i original, rykten går att den gärna ska hållas varm för att undvika fuktskador, etc. Ligger det någonting i det? Och kan man egentligen räkna med att nuvarande gaspanna läcker så mycket värme upp i skorstenen att det räcker?
b) Ett luft-vatten-system känns som att det borde funka överallt, väl? Luft-luft kan jag tänka mig är lite kinkigare, men att värma upp vatten och skicka runt det i radiatorerna borde väl inte vara något konstigt?
c) Finns det något annat jag borde tänka på? Skillnader i ventilationsbehov eller så?
Jag funderar på om det finns andra saker vi borde göra innan vi tänker på detta, t.ex. se över isolering mellan övervåning och vind, fönster, radiatorer, etc.
Det känns inte helt hundra att byta till icke förnyelsebar uppvärmning igen, när man har chansen att ändra på det, men jag vet inte tillräckligt mycket för att förstå eventuella konsekvenser...
Tacksam för idéer!
- Kim
Vi har ett tegelhus i två plan + källare, byggt 1921, i Skåne. För tillfället värms det upp av en gaspanna anno 2002, tror jag, och ett system med vattenradiatorer. Uppvärminngskostnaderna har legat runt 30 000/år, och vi har inte precis haft det varmt inne, så jag är nyfiken på alternativ som är billigare och effektivare.
En firma rekommenderade att vi skulle undvika luftvärmepump och satsa på en ny gaspanna, för att öka verkningsgraden. Fick inte riktigt klart för mig varför värmepumpen räknades bort -- han hade tydligen sagt att det inte funkade så bra "för den här typen av hus".
Jag blir inte riktigt klok på det här, så jag undrar lite;
a) Det finns ju en murstock kvar i original, rykten går att den gärna ska hållas varm för att undvika fuktskador, etc. Ligger det någonting i det? Och kan man egentligen räkna med att nuvarande gaspanna läcker så mycket värme upp i skorstenen att det räcker?
b) Ett luft-vatten-system känns som att det borde funka överallt, väl? Luft-luft kan jag tänka mig är lite kinkigare, men att värma upp vatten och skicka runt det i radiatorerna borde väl inte vara något konstigt?
c) Finns det något annat jag borde tänka på? Skillnader i ventilationsbehov eller så?
Jag funderar på om det finns andra saker vi borde göra innan vi tänker på detta, t.ex. se över isolering mellan övervåning och vind, fönster, radiatorer, etc.
Det känns inte helt hundra att byta till icke förnyelsebar uppvärmning igen, när man har chansen att ändra på det, men jag vet inte tillräckligt mycket för att förstå eventuella konsekvenser...
Tacksam för idéer!
- Kim
Skorstenen bör ha minst lite luftgenomströmning för att må bra.
Luft/vatten: Det som kan vara negativt är konstruktionen av ditt rörsystem, men det brukar gå att lösa iaf.
Isolera vinden är något som är det mest lönsamma och enklaste man kan göra.
Luft/vatten: Det som kan vara negativt är konstruktionen av ditt rörsystem, men det brukar gå att lösa iaf.
Isolera vinden är något som är det mest lönsamma och enklaste man kan göra.
Intressant, men ingen värme behövs alltså? Skulle man göra sig till och sätta in en fläkt som drar lite i rökkanalen?
Hur menar du med "konstruktionen av mitt rörsystem"? Att det är svårt att koppla på en pump eller att den får sämre verkan?
Tack för svar!
- Kim
Hur menar du med "konstruktionen av mitt rörsystem"? Att det är svårt att koppla på en pump eller att den får sämre verkan?
Tack för svar!
- Kim
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det kan vara så att elementen är av hög temp typ dvs kräver framlednings temperatur på 60-70gr när det är kallt.
I ett sånt läge funkar inte någon värmepump utan massor med el tillskott som sänker besparingen så mycket att det inte blir ekonomiskt försvarbart om man inte bytar en massa element först för dyra pengar.
I ett sånt läge funkar inte någon värmepump utan massor med el tillskott som sänker besparingen så mycket att det inte blir ekonomiskt försvarbart om man inte bytar en massa element först för dyra pengar.
Exakt d^_^bGöran.W skrev:Det kan vara så att elementen är av hög temp typ dvs kräver framlednings temperatur på 60-70gr när det är kallt.
Angående skorstenen så brukar det räcka att sätt in en ventil och genom självdrag så ordnar det till sig i de flesta fall, en del sätter på "dragburkar" på toppen av skorstenen. Bra mot regn och rusk också.
Aha, det var en skillnad jag inte kände till! Har försökt googla och läsa lite om hög-/lågtemp och det känns som att mina som sagt är av högtemp-typ (ca 140x90, relativt platta, antar att lågtemp skulle ha lite mer "ornamentering" för att få mer värmeutsöndrande yta?).
Finns det någon fördel med att byta radiatorer efter hand till lågtemp-typ, även med nuvarande värmesystem, alltså skulle vi kunna få bättre utväxling med den typen av radiatorer, för att eventuellt senare (på 20 års sikt) byta värmesystem?
Tack!
- Kim
Finns det någon fördel med att byta radiatorer efter hand till lågtemp-typ, även med nuvarande värmesystem, alltså skulle vi kunna få bättre utväxling med den typen av radiatorer, för att eventuellt senare (på 20 års sikt) byta värmesystem?
Tack!
- Kim
Jag tror att du kan ha radiatorer som skulle funka till en luft/vattenpump eftersom det är ett gammalt hus och troligen ett överdimensionerat radiatorsystem (vanlig förr) De system man ska akta sig för är enrörssystem från 60-70-talet.kimg skrev:Aha, det var en skillnad jag inte kände till! Har försökt googla och läsa lite om hög-/lågtemp och det känns som att mina som sagt är av högtemp-typ (ca 140x90, relativt platta, antar att lågtemp skulle ha lite mer "ornamentering" för att få mer värmeutsöndrande yta?).
Tack!
- Kim
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden