har en Aermec EWH I. Nyligen installerad och verkar funka bra. Det blir dock isbildning under. Vad beror det på och skall det vara så?

Det beror på att fukt i luften kondenserar när luften kyls ner.

ja det ska var så

Men hos mig leder det till att isen växer så mycket under pumpen, att jag får använda motorsågen för att bli av med det. Hur kan man bli av med kondensvattnet, när det är så kallt. Pumpen är en Sanyo SAP 126

Redigerat:
Du kan ju peta dit lite isolering.

/ATW

Man rekommenderar att fixa ett tråg under utedelen och leda bort vattnet, helst till dagvattenledningen (kanske du kan koppla på närmaste stuprör?) eller ner i dräneringen. Kalla vintrar kan du behöva en elslinga för att förhindra att vattnet fryser innan det kommit ner i rören.

Jag har ingenstans att leda mitt kondensvatten så jag har ställt murbrukshink under min pumpar.Det tål lite lite mera stryk än en vanlig hink.Kan ibland hända att man får slå isen ur hinken.Jag ser till att tömma hinkarna 2ggr /dygn beroende på hur mycket kondensvatten som bildas.Blir de dessutom ståendes för länge så kan det frysa till för mycket i hinken. / Mats

En tråg hjälper kanske, vet någon om det finns att köpa? Sanyo har det inte som tillbehör. Att tömma är ingen lösningen heller, aggregatet vämer upp sommarstugan och jag kan inte åka dit 2 ggr/ dygn :-)
Isolering har jag tänkt på med, men jag vill gärna se om det bildas fortfarande istappar. Alltså måste jag sätta ett tre glas fönster dit :-)

/Sven

Själv jag med murbrukshink, tömmer 1 gång per dag. Övrig is slänger jag tösalt på och skyfflar bort några timmar senare.

F
Kan gräva en grop under värmepumpen ca 70 cm djup (Götaland/Skåne)* och bygga väggar inuti jordhålet samt upp till pumpens underkant. Isolera insidan med 120mm markisolering och fyll resten med grovt grus. Lämna ett 150mm mellanrum till husgrunden ovan mark. Vattnet söker sig ner till husets dränering. Markvärme stiger upp i gruset så att vattnet inte fryser på vägen ner. Kostar ca 1000 Kr om man gör jobbet själv.

Det effektivaste vore att placera utedelen i en isolerad grop, ca 2 meter djup i marken och täcka med ventilerat lock. Då blir temperaturen inte ofta för låg och pumpen går oavsett utetemperatur i luften ovanför gropen. Kondensvattnet rinner ner i marken utan att frysa till is. Avfrostning skulle troligen inte heller behövas. 4 till 10 grader året om! Kostar ca 2000 Kr om man gör jobbet själv och slangarna till innedelen räcker till.

* Svealand 100 cm, södra norrland 140 cm, norra norrland 190-200 cm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.