Har tagit på mig friheten att citera från ett tidigare inlägg.

http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/101777-fvp-l-l-vp.html #8

"Det måste väl finnas mer än 4000 kWh om inte huset är ganska litet, eller tänker jag helt fel nu?

Så här tänker jag: antag att huset har 120 kvm yta (för det har mitt hus, sådetså) -> 150 kubik/timme ska ut. 150 kubikmeter luft väger cirka 190 kg. Värmeinnehållet i 1 kg luft är cirka 1 kJ per kelvin. Anta att vi har 21 grader inne och kyler luften till 1 grad. Det blir 190*(21-1) = 3800 kJ/timme, dvs ungefär 1 kJ/s = 1 kW.

Ett år har cirka 8800 timmar. Det blir 8800 kWh per år som vi kan hitta i frånluften. Antag års-COP på 3. Då får vi peta in 4400 kWh elenergi för att få loss de 8800 kWh, och totalt har vi 13200 kWh per år att värma oss med.

En ComfortZone 50 sänker ju temperaturen till minus 10, minus 20 eller så och borde därför kunna hitta ytterligare kilowattimmar i frånluften, men då får man lägga en viss del av energin på att avfrosta förstås."

Om det stämmer, skulle det betyda att man utvinner bara 1kW från en villa på 120kvm med 2,5 i tak om man följer dagens ventilations krav. Pumpen är inte så effektiv som en LVVP med andra ord.
Detta tema är återkommande för min del pga att jag jag en känsla i magen som säger mig att just FLVP är bäst sommartid till att producera VV och ingen annat.

Om ovanstående stämmer, är det lämpligt med en LLVP som komplement i temperaturer kring 0 grader med högst verkningsgrad vid 7 grader.

Eller är jag ute och cyklar?

Redigerat:
Dina siffror är fel. Med 150 m3/timme så ger CE50 ca 3.5 kW och COP är ungefär 3.
Man "tar" alltså ca 2.3 kW ur frånluften och får ytterligare 1.2 kW från elen som används till kompressorn.

/Hasse

Ska man räkna på vinsten så måste man nog räkna påhur mycket effekt man faktiskt behöver.

Det är ju ingen mening med att stoppa 1.2 kW för att producera 3.5 kW som man inte behöver. Med dina siffror så kräver exvis uppvärmningen av tilluften ca 0.5 kWh/h när det är 10 grader varmt ute. Vanliga värmeförluster genom väggar och fönster tillkommer givetvis, men jag har svårt att tro att värmebehovet överstiger 3.5 kW mer än sex månader per år.

Skulle det vara effektivare med att sänka frånluften till 100 m3 eller öka till 200 m3?

Hur kan C50 dra ut mer från 150 m3 luft vid delta 20, än den energin som den luften innehåller?

kamilenski skrev:
Skulle det vara effektivare med att sänka frånluften till 100 m3 eller öka till 200 m3?

Hur kan C50 dra ut mer från 150 m3 luft vid delta 20, än den energin som den luften innehåller?
Så länge utomhustemperaturen är högre än -15C så blir det effektivare om man ökar ventilationsflödet, men det är ingen bra idé. Tanken med FLVP från Comfortzone är att man ska ställa in ventilationsflödet enligt norm, och sedan utnyttja det så effektivt som möjligt. Vid ca 220 m3/timme ger CE50 ca 5kW med COP 3.

När man kyler frånluften får man "extra" effekt från fasomvandlingen vattenånga -> vatten.
Delta t är dessutom 35-40 grader. Man kan tillgodogöra sig hela effekten från kylningen av luften till lägre temperaturn än 0, men inte från fasomvandling vatten -> is.

/Hasse

Menar du att C50 arbetar hela tiden med en avluft på minus 15? Naturligtviss utom dessa stunder då ingen effekt behövs.

kamilenski skrev:
Menar du att C50 arbetar hela tiden med en avluft på minus 15? Naturligtviss utom dessa stunder då ingen effekt behövs.
Nej, när det inte behövs full effekt så sänks kompressorns varvtal och då ökar avluftens temperatur. COP ökar också!

/Hasse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.