18 234 läst ·
27 svar
18k läst
27 svar
Vilken värmekura (Bergvärme)
Sida 1 av 2
Vilken värme kurva har du?
Har själv ökat till 4,5 igår och har haft lite problem med larm för högtvärmebärardelta.
Har då rensat silen (vilket inte behövdes) ökat pumpen från steg 2 till 3.
Har även succesivt ökat värmekuran från den låga nivå jag hade under sommaren.
Funderar lite på vad som är "normalt" och om man kan utläsa något från hur kurvan är ställd?
Den borde väl vara jämförbar oavsett hur huset ser ut, eller..?
Därför; -Vilken värmekurva har du?
Har själv ökat till 4,5 igår och har haft lite problem med larm för högtvärmebärardelta.
Har då rensat silen (vilket inte behövdes) ökat pumpen från steg 2 till 3.
Har även succesivt ökat värmekuran från den låga nivå jag hade under sommaren.
Funderar lite på vad som är "normalt" och om man kan utläsa något från hur kurvan är ställd?
Den borde väl vara jämförbar oavsett hur huset ser ut, eller..?
Därför; -Vilken värmekurva har du?
Du skriver flera saker som får mig att tro att du har allt felinställt.
Om du får värmelarm så har du troligtvis inte alla termostater på radiatorena fullt öppna, vilket du ska ha!
Vilken värmekurva du ska ha beror på hur mycke energi dit hus läcker (helt ointresant vad nån annan har) efterson du rågar så har du troligen inte alla termostater på radiatorenrna fullt öppna!)
du väljer en kurva som gör att du får samma inomhus tempratur vid +5 grader ute & -15 grader ute.
sen väljer du innomhus tempratur genom att paralallförskuta kurvan tills du har den innomus tempratur du vill ha.
är ett enstaka rumm för varmt så stryper du flödet på den radiatorn.
hastigheten på cirkulationpumpen ska vara så hög att tempdiffen mellan stig & retur är ca8 grader
Om du får värmelarm så har du troligtvis inte alla termostater på radiatorena fullt öppna, vilket du ska ha!
Vilken värmekurva du ska ha beror på hur mycke energi dit hus läcker (helt ointresant vad nån annan har) efterson du rågar så har du troligen inte alla termostater på radiatorenrna fullt öppna!)
du väljer en kurva som gör att du får samma inomhus tempratur vid +5 grader ute & -15 grader ute.
sen väljer du innomhus tempratur genom att paralallförskuta kurvan tills du har den innomus tempratur du vill ha.
är ett enstaka rumm för varmt så stryper du flödet på den radiatorn.
hastigheten på cirkulationpumpen ska vara så hög att tempdiffen mellan stig & retur är ca8 grader
Jo det är nog inte helt optimalt inställt...
Jag hade inte alla termostater öppna när larmen började komma.
Nu är de däremot öppna och jag har som sagt ökat pumphastigheten och kollat silen.
Jag har ingen inomhus termostat
Värmepumpen är en IVT Greenline HT plus C11 med en volymförstorare.
Jag hade inte alla termostater öppna när larmen började komma.
Nu är de däremot öppna och jag har som sagt ökat pumphastigheten och kollat silen.
Jag har ingen inomhus termostat
Värmepumpen är en IVT Greenline HT plus C11 med en volymförstorare.
Idag kl 09:20 hade den larmat för "Högt värmebärar delta"
Idag kl 13:15 läste jag av bergvärmen.
Värmekurva: 5,0 (Har succesivt ökat denna från i somras)
Finjustering: 1,0
GT1 - 26,3 (till) 26,5 (Nuv.)
GT2 - 10,2 TempUte
GT3 - 50 (Börv) 49,0 (Nuv.) Varmv.
GT6 - 32,9 Kompressor
GT8 . 27,0 Värmeb Ut
GT9 - 26,8 Värmeb In
GT10 - 7,7 Köldb In
GT11 - 9,2 Köldb Ut
Kompressorn var avstängd.
Appropå värmekurva så trodde jag att man anläggningen blir anpassad för huset och att man då på ett
ungefär skulle kunna jämföra olika hus inställda värmekurva. Eftersom anläggningen ska ju dimensioneras
efter husets behov.
Idag kl 13:15 läste jag av bergvärmen.
Värmekurva: 5,0 (Har succesivt ökat denna från i somras)
Finjustering: 1,0
GT1 - 26,3 (till) 26,5 (Nuv.)
GT2 - 10,2 TempUte
GT3 - 50 (Börv) 49,0 (Nuv.) Varmv.
GT6 - 32,9 Kompressor
GT8 . 27,0 Värmeb Ut
GT9 - 26,8 Värmeb In
GT10 - 7,7 Köldb In
GT11 - 9,2 Köldb Ut
Kompressorn var avstängd.
Appropå värmekurva så trodde jag att man anläggningen blir anpassad för huset och att man då på ett
ungefär skulle kunna jämföra olika hus inställda värmekurva. Eftersom anläggningen ska ju dimensioneras
efter husets behov.
Idag kl 15:38 hade den larmat för "Högt värmebärar delta"
Idag kl 18:20 läste jag av bergvärmen.
GT1 - 27,4 (till) 29,3 (Nuv.)
GT2 - 8,8 TempUte
GT3 - 50 (Börv) 47,6 (Nuv.) Varmv.
GT6 - 54,7 Kompressor
GT8 . 49,3 Värmeb Ut
GT9 - 43,0 Värmeb In
GT10 - 6,8 Köldb In
GT11 - 3,6 Köldb Ut
Kompressorn var på.
Idag kl 18:20 läste jag av bergvärmen.
GT1 - 27,4 (till) 29,3 (Nuv.)
GT2 - 8,8 TempUte
GT3 - 50 (Börv) 47,6 (Nuv.) Varmv.
GT6 - 54,7 Kompressor
GT8 . 49,3 Värmeb Ut
GT9 - 43,0 Värmeb In
GT10 - 6,8 Köldb In
GT11 - 3,6 Köldb Ut
Kompressorn var på.
Men behöver du verkligen över 49 grader på värmebärare ut för att hålla värmen? Vad har du för element och hur är huset konstruerat? Isolering?
Vi har ett hus från -35 med endast stående plankväggar, ingen tilläggsisolering, 2 glasfönster. Trots detta har vi runt 35 grader ut, kanske 40 om det är kallare. Har någon enstaka gång varit uppåt 45 när det varit svinkallt ute. Reservation för att de högre temperaturerna mättes med termometer på rören när vi hade vedpanna.
Vi har ett hus från -35 med endast stående plankväggar, ingen tilläggsisolering, 2 glasfönster. Trots detta har vi runt 35 grader ut, kanske 40 om det är kallare. Har någon enstaka gång varit uppåt 45 när det varit svinkallt ute. Reservation för att de högre temperaturerna mättes med termometer på rören när vi hade vedpanna.
Troligen behövs inte 49 grader men nu vill jag ha bort larmen och sedan göra inställningar (hitta rätt
värmekurva) så att man inte behöver röra bergvärmen något mer.
Vi har gjort en konvertering från direktverkande el till vattenburet med bergvärme. Konverteringen blev
klar Feb 2009.
1,5 plan med källare. Treglasfönster (tvåglas med isolerruta) på entré och ovanvåning. Byggt 1970.
Nu har det blivit lite för varmt inomhus. Nu måste jag börja finjustera värmen i huset.
Tänkte sänka pumpen från läge 3 till 2 som ett "första" steg.
Ska väl även köpa några termometrar så att man kan kolla lite hur temperaturen är inomhus.
I första inlägget så var värmekurvan redan 5,0. Jag höjde från 4,5 till 5,0 igår, ska det stå.
värmekurva) så att man inte behöver röra bergvärmen något mer.
Vi har gjort en konvertering från direktverkande el till vattenburet med bergvärme. Konverteringen blev
klar Feb 2009.
1,5 plan med källare. Treglasfönster (tvåglas med isolerruta) på entré och ovanvåning. Byggt 1970.
Nu har det blivit lite för varmt inomhus. Nu måste jag börja finjustera värmen i huset.
Tänkte sänka pumpen från läge 3 till 2 som ett "första" steg.
Ska väl även köpa några termometrar så att man kan kolla lite hur temperaturen är inomhus.
I första inlägget så var värmekurvan redan 5,0. Jag höjde från 4,5 till 5,0 igår, ska det stå.
Redigerat:
Du får värmelarm om retur tempraturen överskrider 55 grader.
När värmepumpen går, har du då 8 graders diff mellan värmebärare in & ut? (höj/sänk pumphastighet tills detta uppnås)
Samt viktigt att presis alla termostater är fullt öppna
Vilka värden du har med avstängd värmepump kan inte säga nått om anläggningen. läs iställer av vad du har när värmepumpen varit i gång 10 minuter eller längre. (hur länge går värmepumpen innan den stanar?)
Varför vill du höja värmekurva? fryser du?
eller har du olika tempratur på morgonen när det är kallt, mot mit på dan när solen lyser?
När värmepumpen går, har du då 8 graders diff mellan värmebärare in & ut? (höj/sänk pumphastighet tills detta uppnås)
Samt viktigt att presis alla termostater är fullt öppna
Vilka värden du har med avstängd värmepump kan inte säga nått om anläggningen. läs iställer av vad du har när värmepumpen varit i gång 10 minuter eller längre. (hur länge går värmepumpen innan den stanar?)
Varför vill du höja värmekurva? fryser du?
eller har du olika tempratur på morgonen när det är kallt, mot mit på dan när solen lyser?
Idag kl 13:14 hade den larmat för "Högt värmebärar delta"
Idag kl 13:45 läste jag av bergvärmen.
Kompressorn av (tänkte att jag lägger in siffrorna ändå, även efter att ha läst ditt inlägg CarMan).
GT1 - 26,9 (till) 30,4 (Nuv.)
GT2 - 9,5 TempUte
GT3 - 50 (Börv) 48,7 (Nuv.) Varmv.
GT6 - 35,1 Kompressor
GT8 . 30,4 Värmeb Ut
GT9 - 30,3 Värmeb In
GT10 - 7,4 Köldb In
GT11 - 8,7 Köldb Ut
Förra vintern så fungerade det bra men utan att vara helt korrekt inställd med avseende på innetemp
och värmekurva. Men det var varmt och skönt. Till sommaren så ställde jag ner värmekurvan + att jag
ställde ner radiatorernas termostater...
Vet nu att man kan slippa detta med en bra inställd kurva.
Nu känns det som om det är dags att ställa kurvan "en gång för alla".
I slutet av sept började några i hushållet frysa...och jag gick ner och kollade inställningarna och såg då att
den hade larmat. Först så kollade jag silen, höjde pumpen till 3án. Sedan väntade jag en/två dagar men
det fortsatta att larma. Då sänkte jag först kurvan ca 0,5 per dag för att sedan höja den igen ca 0,5
per dag (ibland två dagar mellan ändringar).
Nu är det varmt inne och ingen klagar på det även om det är kanske lite väl varmt.
Nu känns det som om man skulle kunna sänka pumpen till steg 2 och succesivt sänka värmekurvan
men jag blir konfunderad vid fortsatta larm.
Om nu returen skulle vara 55grader heter larmet något annat då? Har inte sett annat larm än just
högt värmebarardelta gt8/gt9.
Kan man läsa av hur långa tider som kompressorn går?
Jag ser ju hur många timmar den har gått och hur många timmars eltillskott som behövs men själva
driftscyklerna kan jag inte hitta.
Jag har sällan haft ca 8 graders diff senaste månaden i alla fall utan det har bara varit någon grad
och ibland någon tiondel. Kan inte på rak arm säga om skillnaden är större eller mindre när kompressorn
är på eller av. Jag har ju antecknat detta men kan inte så här på rak arm minnas detta.
Idag kl 13:45 läste jag av bergvärmen.
Kompressorn av (tänkte att jag lägger in siffrorna ändå, även efter att ha läst ditt inlägg CarMan).
GT1 - 26,9 (till) 30,4 (Nuv.)
GT2 - 9,5 TempUte
GT3 - 50 (Börv) 48,7 (Nuv.) Varmv.
GT6 - 35,1 Kompressor
GT8 . 30,4 Värmeb Ut
GT9 - 30,3 Värmeb In
GT10 - 7,4 Köldb In
GT11 - 8,7 Köldb Ut
Förra vintern så fungerade det bra men utan att vara helt korrekt inställd med avseende på innetemp
och värmekurva. Men det var varmt och skönt. Till sommaren så ställde jag ner värmekurvan + att jag
ställde ner radiatorernas termostater...
Vet nu att man kan slippa detta med en bra inställd kurva.
Nu känns det som om det är dags att ställa kurvan "en gång för alla".
I slutet av sept började några i hushållet frysa...och jag gick ner och kollade inställningarna och såg då att
den hade larmat. Först så kollade jag silen, höjde pumpen till 3án. Sedan väntade jag en/två dagar men
det fortsatta att larma. Då sänkte jag först kurvan ca 0,5 per dag för att sedan höja den igen ca 0,5
per dag (ibland två dagar mellan ändringar).
Nu är det varmt inne och ingen klagar på det även om det är kanske lite väl varmt.
Nu känns det som om man skulle kunna sänka pumpen till steg 2 och succesivt sänka värmekurvan
men jag blir konfunderad vid fortsatta larm.
Om nu returen skulle vara 55grader heter larmet något annat då? Har inte sett annat larm än just
högt värmebarardelta gt8/gt9.
Kan man läsa av hur långa tider som kompressorn går?
Jag ser ju hur många timmar den har gått och hur många timmars eltillskott som behövs men själva
driftscyklerna kan jag inte hitta.
Jag har sällan haft ca 8 graders diff senaste månaden i alla fall utan det har bara varit någon grad
och ibland någon tiondel. Kan inte på rak arm säga om skillnaden är större eller mindre när kompressorn
är på eller av. Jag har ju antecknat detta men kan inte så här på rak arm minnas detta.
vi sk ta rn koll på värdena så fort du kommer med värden när pumpen arbetat mer än 10 minuter.
hög värmebärare inner bär att returtempraturen är högre än 55 grader. om du höjer cirkulationspumpen på värmebäraren så kommer returtempraturen bli högre om du höjer värmekurva så kommer returtempraturen bli högre
om du stryper en eller fler radiatorer så kommer reture tempraturen bli högre.
så det är inte så konstig att det funka föra vintern men inte nu. (sen fins det andra saker som kan inverka, men vi behöver lite värden först)
att du har samma temp på in ut värmebärare är normalt med avstängd pump.
hur är det med radiatorerna, jag har inte fått kläm på om du har alla fullt öppna?
hög värmebärare inner bär att returtempraturen är högre än 55 grader. om du höjer cirkulationspumpen på värmebäraren så kommer returtempraturen bli högre om du höjer värmekurva så kommer returtempraturen bli högre
om du stryper en eller fler radiatorer så kommer reture tempraturen bli högre.
så det är inte så konstig att det funka föra vintern men inte nu. (sen fins det andra saker som kan inverka, men vi behöver lite värden först)
att du har samma temp på in ut värmebärare är normalt med avstängd pump.
hur är det med radiatorerna, jag har inte fått kläm på om du har alla fullt öppna?
Idag kl 18:57 hade den larmat för "Högt värmebärar delta"
Idag kl 19:05 och 19:15 läste jag av bergvärmen.
Kompressorn på
KL 19:05
GT1 - 34,6 (till) 32,9 (Nuv.)
GT2 - 6,1 TempUte
GT3 - 50 (Börv) 50,4 (Nuv.) Varmv.
GT6 - 75,3 Kompressor
GT8 . 45,9 Värmeb Ut
GT9 - 33,8 Värmeb In
GT10 - 6,3 Köldb In
GT11 - 2,2 Köldb Ut
KL 19:15
GT1 - 29,7 (till) 34,9 (Nuv.)
GT2 - 5,9 TempUte
GT3 - 50 (Börv) 49,8 (Nuv.) Varmv.
GT6 - 85,9 Kompressor
GT8 . 56,7 Värmeb Ut
GT9 - 48,4 Värmeb In
GT10 - 5,8 Köldb In
GT11 - 1,9 Köldb Ut
Radiatorerna är öppna, alla står på 9 (det högsta). Dock har jag 4st fläktkonvektorer i källaren och
1st på entréplan och 1st på ovanvåningen. Dessa står i på ca 22-23 grader, Auto.
Idag kl 19:05 och 19:15 läste jag av bergvärmen.
Kompressorn på
KL 19:05
GT1 - 34,6 (till) 32,9 (Nuv.)
GT2 - 6,1 TempUte
GT3 - 50 (Börv) 50,4 (Nuv.) Varmv.
GT6 - 75,3 Kompressor
GT8 . 45,9 Värmeb Ut
GT9 - 33,8 Värmeb In
GT10 - 6,3 Köldb In
GT11 - 2,2 Köldb Ut
KL 19:15
GT1 - 29,7 (till) 34,9 (Nuv.)
GT2 - 5,9 TempUte
GT3 - 50 (Börv) 49,8 (Nuv.) Varmv.
GT6 - 85,9 Kompressor
GT8 . 56,7 Värmeb Ut
GT9 - 48,4 Värmeb In
GT10 - 5,8 Köldb In
GT11 - 1,9 Köldb Ut
Radiatorerna är öppna, alla står på 9 (det högsta). Dock har jag 4st fläktkonvektorer i källaren och
1st på entréplan och 1st på ovanvåningen. Dessa står i på ca 22-23 grader, Auto.
fläckt konvektorerna kanske är fel inkopplade! det ska vara fast strypt flöde på dom, inte en magnetventil som öppnar när dom arbetar.
är det inte fel på nått av det jag skrivit har du på tok för små radiatorer (typ 10 storlekar för små)
är det inte fel på nått av det jag skrivit har du på tok för små radiatorer (typ 10 storlekar för små)