Värmepumpar
Marcus J: Tack för era svar! Ibland har man en magkänsla, men vill ändå ha ett kvitto på att man tänker rätt. Så var det i detta fall. Jag ska diskutera saken nästa gång jag har elektriker i huset.
FredrikR: Hur det påverkar med sand kan jag inte svara på, men vet att det värms större hus än 98m2 med jordvärme. Så nog ska det fungera, om inte sanden påverkar negativt då.
Blumbern: Pumpar med scrollkompressorer slits mer av lång drifttid än av många start och stopp mot kolvkompressorer Dessutom är de tystare och mer driftsäkra då de ha betydligt färre rörliga delar.
cicci1977: Vi har en luftvärmepump som vi ska montera ner och försöka sälja. Den heter Aermec EWI 100H. Vi vet inte riktigt från vilket år den är, men vi tror att den är från 2005... Vad kan man tänkas få för en sådan? Någon som har en aning om detta? Tack på förhand!
OlaF: Bump. Också intresserad av erfarenheter av denna.
ybu: Intressant teori med LSF och L/L måste jag säga, uppdatera oss efter eventuella försök! ;)
Rocks: Hej ! Undrar lite om dimensionering bergvärme till vårt hus . Nibe fighter310 nu . Bostadsyta 124 kvm i 1 ½ plan, Älvsbyhus Ekonomibyggnad totalt 70kvm . Där ingår kontor på 30 kvm och där önskas 20grader Resterande 40 kvm garage o förråd och där önskas ca 10-15 grader . Välisolerat. Undrar nu hur jag ska ansluta ? Kasta ut Nibe 310 eller köpa en seprat acctank som matar till 310 ?
dunken: Söker efter en kondensskål till en ctc 107 , någon som vet nån som har till bra priser ? Har sett för 2500 :- , men mkt plåt för dom pengarna känns det som :)
ölk: Då tackar jag eder allihopa för era svar;) Har läst nu i manuallen till Boschen som verkar aktuell,att den kunde komma upp i 50 grader utan eltillskott.Då förstod jag det som att de mäter denna maxtemperatur i botten på vattenberedaren......stog ju inget mera om hur mycket temperaturen kunde bli uppe mot toppen(ytan) av kärlet,alltså det vattnet som används först,så att
Hubbe2: vi har haft llvp sedan 2004 och den är en kassako. 24000kwh innan 15600 efter. en pump, 154kvm placerad undervåning vid ytterdörr.
FredrikR: Dom sitter på cc 120-130mm, borrat av installatören, så jag lever i tron om att de är 'bra'. :)
2an: Du får ett riktigt bra cop på VP genom att det kommer behövs låg framledningstemp för att hålla 8-10° Du kommer kanske inte behöva mer än ca 20-25° till radiatorerna, En VP har cop närmare 5 när den gör 35° vatten av 0° från marken o om den då bara behöver göra 20-25° vatten blir det många ggr inamatad du får ut ;) Elpatronen ger 1 kW från 1 Kw inmatad så vp vinner
brumme-lisa: Jag grubblar på samma sak till vårt nybygge, men det verkar svårt att hitta information om det. Det jag funderar på är om det är värt det, eller om F750 ändå kommer suga upp värmen och distribuera den i resten av huset? Är även lite sugen på solvärme och då antar jag att man kan använda samma ack-tank till båda värmekällorna... Jag tänkte höra med energirådgivarna i min
shadowsinthesun: Skaffa en flaska rengöringsmedel för lamellerna - kostar 2-300.- så blir de ordentligt rena. Dammfilterna (de stora som sitter ytterst) skall ju helst vara hela - byt om de är skadade (släpper igenom fint damm). Luftreningsfilterna skall också bytas med jämna mellanrum, men har ingen betydelse för värmefunktionen. Är det en Mitsubishi electric modell så kolla canvac.se efter
BAS: Det finns fullt av fläktkonvektorer som sitter på väggen. De i taket brukar kosta ner än det smakar.
BAS: "Förra ägaren hävdade att det var tillräckligt till ett helt höghus, jag är dock lite tveksam då tillskottet gick i stort sett hela förra vintern." Det han syftade på var att det fanns tillräckligt med energi (alltså värme KiloWattTimmar). Att tillskottet går beror på att effekten (KiloWatt) är begränsad.
Fasting65: Vaddå "hoppas". Du har ju köpt en installation av ett proffs. Alltså ska proffset göra en professionell installation. Det är väl t.o.m så att IVT kräver att montörerna skall vara utbildade. Hota med att kontakta IVT om de sätter sej på tvären. Du måste få ut luftbubblorna ur spriten. Annars kommer det bubbla och leva om i systemet. Luft är generellt sett aldrig bra i såna här
bumpaberra: Nej jag hade ej totalentreprenad. Du lär få en separat faktura för detta. Vårt blev 12600 inklusive moms, då ingick en kraftfull fläktkonvektor, alla rör och en cirkulationspump. Lycka till du kommer inte ångra dig.
pjoffen: Undvik att köra värmepumpen på Auto mode! Det drar ofta mer energi eftersom värmepumpen då kan växla över till att börja kyla istället (om innetempen blir för hög, t.ex vid solinstrålning). Och under uppvärmningssäsongen vill man ju i regel inte slösa energi på att kyla huset bara för att det tillfälligt blir någon grad varmare inomhus. Fläkten kan man köra i läget auto, men
FredrikR: Vi har precis burit ner en IVT HE E9 + 300L tank i vår källare. (undrar om inte E i HE står för extern eller liknande).
Yrrol: Okej, det var bra info... 1,5meters nivå kände jag inte till.. Sätta apparatdosa i den höjden blir ju inget fint, antingen sätta en högt och dra ner kabel. Eller dra röret och bara kapa plant med skivan, men känns läskigt. 16mm rör är ju rätt stort, om jag nu förbereder för båda väggarna, så får ju ena tapetseras över och kan ju ge mig tusan på att man lär peta hål i tapeten
Josth: För de 15 tusen som "blir över" skulle jag för övrigt fundera på en luftluftvärmepump i huset som kan ge ett tillskott av värme men också ordentligt med kyla när det blir stekhett på sommaren. När huset nu byggs är det också bra om avluftkanalen byggs för att någon gång i framtiden klara en frånluftsvärmepump med -15C eller -20C avluft, dvs diffusionstät utanpå 50mm
greenbay: [citat] Fast ingen av IVT490 eller CZ har förvärmd tilluft?Lutar åt en 410p alltså./Peter
StefanP: Haha väcker liv i den här gamla häcken till tråd. Hur blev det med CTCn egentligen? Sitter och tittar på olika värmepumpar nu, tex nibe f1145-10, thermia och ctc ecopart 10,5 och den är ungefär 18 billigare i inköp på rinkaby. Så man undrar ju vad det är för fel på CTCn :) Mvh
BAS: Du bör absolut inte ha luft/vatten värme i ett hus du inte har koll över dagligen. Isen som bildas under förångaren måste hackas bort med jämna mellanrum görs inte det så kan du förstöra värmepumpen. Satsa hellre på luft/luft i det fallet. Om den går sönder så fryser i alla fall inte radiatorerna sönder p.g.a. utebliven värmetillförsel. Ha även el-element i reserv om du har
CarMan: Jag byggde frikyla för några år sedan. jag köpte mig en crikulationspump för några hundringar & en backventil. sen var det lite rör o kopplngar, kosta alla gånger under 2000:- sen köpte jag en begagnad fläcktkonvektor för 1500:- när det gäler bergvärme på sommaren & frikyla, så skite frikyla helt i vad du har met inkopplat på bergvärmehålet. frikylan är ett eget system som
Bezt: Nån som vet om Nibes förlängda garanti är något att teckna eller är de som tilläggsförsäkringar på TV-apparater?
MathiasS: [citat] Nja, det var inte riktigt vad jag menade. Det kommer ta hundra år att skriva offerten om alla möjliga tilläggsarbeten ska fastprisoffereras. Det jag försökte säga var nog egentligen att du ska se till att det du vill ha gjort är inkluderat i det fasta priset för helhetslösningen. Eftersom man specat tex kopparrör som man gjort funderade jag över om du fått ett pris på en
Heat: Hittade en räknesnurra på www.jsenergi.com under kalkyl där man kan göra en payoff beräkning med lån och elpriser mm. kanske kan vara till hjälp!