6 994 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Offert bergvärme IVT Greenline HE C6
Hej! Min elpanna börjar gå på sista versen och jag har fått min första offert på bergvärme. IVT center ligger bara 3 km från mitt hus och han har också hjälpt mig billigt,bra och snabbt när elpannan krånglat. Tidigare har dom bara kört ner jordvärme här omkring pga djup ner berg pratades om 90 meter sandlager, men sedan en granne skulle borra enegibrunnar 5X20 meters så stötte han på kalkberg på ca 20 meter så började även en annan granne att borra för bergvärme och fick hylsa ca 30 meter. Då blev även bergvärme intressant för mig och offerten jag fick på fast pris är: IVT geenline HE C6 inkl cirkulationspump, varmvattenberedare 75000kr. Borrning 150meter inkl foderrör,slang,kollektor,vätska,ingrävning hus, återställning tomt 69000kr. Arbetskostnad installation inkl matrial och el 23000kr. Tot 167000 kr - rotavdrag 26000kr = 141000kr totalt fast pris klart att använda. Huset är från 1945 och boende ytan 80m2 (temp 20c) + ca 60m2 i grovkällaren(16c) står i Mora. Årförbrukning idag ca 19000kw/h avgår ca 3000kw/h hushållsel och 3000 kw/ direkteluppvärm garage 80m2 (10c) Husets värme behov är således 13000kw/h per år och jag beräknar med värmepump så blir det 4300kw/h. Okej gör jag en dum investering? Jag måste ändå byta ut elpannan snart.
Jag har ett hyreshus med bergvärme son jag köpte -08. Och där sitter en ivt pump ifrån -05 och det snittar på 1800:- i månaden och lägenheterna är på 360 kvm. Tycker det är låg värmekostnad och ett smidigt system.
Däremot undrar jag vad det är för pris du fått. Fick kvittona när jag köpte huset och det hade kostat 174.000 och då är det två hål och säkert större pump än du ska ha. Och ROT fanns inte då.
Däremot undrar jag vad det är för pris du fått. Fick kvittona när jag köpte huset och det hade kostat 174.000 och då är det två hål och säkert större pump än du ska ha. Och ROT fanns inte då.
Kolla hushållselsbiten i beräkningen, besparingen blir nog inte så stor som dom räknat.
Jag skulle chansa att din hushållsel är ca 5-6000 kWh om du har "normala" vitvaror och använder huset.
Be dom räkna om LCC utefter det. Annars blir lönsamhetsberäkningen enligt mig helt fel.
Jag skulle chansa att din hushållsel är ca 5-6000 kWh om du har "normala" vitvaror och använder huset.
Be dom räkna om LCC utefter det. Annars blir lönsamhetsberäkningen enligt mig helt fel.
Tack! för svaren men el förbrukningen är min egen mätning sedan 1996. Mitt 1 pers hushåll är inte att jämföra med det normala då jag jobbar borta varannan vecka (7/7 schema) då sänks värmen till ca 16 grader i huset sedan äter jag ofta ute, en liten frys/kyl 1/3 skåp drar ej så mycket el och har varit avstängt tidvis. Det onormalt dyra i offerten beror väl på borrningen med 20-40 meter hylsning.
Klicka här för att svara