Hej ! Ny här och behöver lite råd!

Behöver värme i ett litet växthus. Typ 10 grader på vintern. Endast "underhållsvärme" på pumpen då.

Har kollat på Blocket och hittar begagnade luft-luft-pumpar som sr OK ut för mellan 2000 och 4000kr.

Hur komplicerat är det att koppla ihop ute- och innedelen??

Min lokala installatör säger att det är omöjligt att göra själv, krävs avancerade vacuumpumpar och annat konstigt.

Elen kan jag få hjälp med.

En risk lär vara att rörkopplingarna börjar läcka om man får det lite snett. Kylteknikern har utrustning för att detektera läckage. Om det är luft i rören när du startar pumpen kommer kompressorn att få jobba hårdare och slitas mer. Möjligen minskar också effekten. Du kan säkert får det att fungera om du kan ordna en vakuumpump. Utan vakuumpump minskar livslängden. Du kan troligen få mer hjälp om du ställer frågan i www.varmepumpsforum.com .

Erik

Att montera klarar de flesta som inte har tummen mitt i handen.

Vakumsuga behöver du hjälp med om du inte har egna grejer. Är det något beg från Blocket lär ju den som ha monterat isär vetat vad de gjort annars kommer du behöva fylla gas också..

Köper du något så dyrt som 3-4000 beg blir det billigare med en ny Jula maskin du kan koppla in själv.

Billigare (gamla) pumpar klarar inte +10 grader, deras lägsta arbetstemperatur ligger på ca +16. För övrigt verkar det ligga en maffiakartell bakom begreppet "behörig" installatör.

Var köper du gasen? Du måste vara kylmontör för att köpa den.
Dessutom behöver du våg och annan utrustning så att du vet hur mycket gas du fyller på då du har vacuumsugit.
Köp ny med förfylld gas. En vaccumpump kostar straxt över 1000:- Sen är det bara att köra.
Om du gör fel och det börjar läcka så har du dock svårt att hitta en seriös kyltekniker som hjälper till.

Har den begade pumpen demonterats på rätt sätt så skall gasen finnas kvar i utomhusdelen.

Jag jag fick hjälp med koningen av kopparören och vaccumpumpningen, totalt kanske två timmars jobb, resten fixar man lätt själv.

Min gamla Panasonic är fö till salu om någon är intresserad! Se Säljforumet!

Mycke_nu.
En fundering. Hur demonterar du enheterna så att det är vacuum i den ena delen och gas i den andra?
En kylmontör pumpar ur allt till en gasbehållare innan demontering.

Vad jag förstår så skruvar man igen vätskeröret och startar värmepumpen i kyldrift. När den gått en stund så skruvar man igen även gasröret. Därefter stänger man av och monterar ner det hela. Lite gas kommer att läcka ut.

Erik

Avemo skrev:
Vad jag förstår så skruvar man igen vätskeröret och startar värmepumpen i kyldrift. När den gått en stund så skruvar man igen även gasröret. Därefter stänger man av och monterar ner det hela. Lite gas kommer att läcka ut.

Erik
Det brukar vara lite lurigare än så när det är -20 ute.

Håller med tidigare talare, en ny billig Coolix från Jula för 4995:-. Busenkel att installera själv och har underhållsvärme, snurrar bra i mitt 80m2 garage även under -20. Ska du ha begagnad så är det ju som sagt långt ifrån säkert de har underhållsvärme så lägsta temp blir 17 grader, och med en installatör på det så är det inte så himla billigt heller längre.

Det enda rätta är att köpa på Jula. Den har kompressorn från Toshiba. Och är enkel att installera. Vid fel byter Jula ut den.
Tänk dock på att enligt lag, får du inte koppla in den utan att vara certifierat kylmontör.

Tack för era svar!

Antagligen har ni rätt. En ny pump med garanti, lagom underhållstemp. och enkel montering blir nog bättre än att köpa nåt begagnat skit på Blocket som man inte vet hur det funkar.

Arlamannen skrev:
Tack för era svar!

Antagligen har ni rätt. En ny pump med garanti, lagom underhållstemp. och enkel montering blir nog bättre än att köpa nåt begagnat skit på Blocket som man inte vet hur det funkar.
Inget fel på skit från Blocket men det ska ju vara tillräckligt billigt för att det ska vara motiverat.

Jag gav 1500 för min samt 1000 för vacumsug och ny gas via en kompis.
Men att pröjsa 3000 för en pump och sedan ta sug och ev gas för lika mycket till är ju ingen bra affär.

Suhagg skrev:
Inget fel på skit från Blocket men det ska ju vara tillräckligt billigt för att det ska vara motiverat.

....

Precis, eftersom jag varken har verktyg eller kunskap så bäddar det för en dålig affär. :blushing:

Har kollat på Coolix på Jula nu och det borde kunna ge en ekonomisk och hyggligt hållbar lösning för mina behov.

Lägger mina huvudbry på att bygga växthuset istället!

Glasen kommer fö. från just Blocket. Kostade 0:- för två lastpallar med glasrutor. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.