Jag minns ett experiment i en kurs i kylteknik som gick ut på att minska mängden kyla som behövdes och samtidigt mäta tillförd effekt. Till vår förvåning ökade den tillförda effekten i takt med att man kylde mindre. Läraren älskade detta icke-intuitiva exempel som kunde förklaras med kompressorns och köldmediets egenskaper. Tyvärr har jag glömt både förklaringen och vilket köldmedium vi använde! :(

PST skrev:
Angående värmepumpar tycker jag det finns mycket feltänk och onödiga fördyringar i de som dominerar idag. Varför är inte hetgasväxlare standard ??, och att man kopplar VMP-en till en acktank med VV-beredning, eltillskott och utshuntning därifrån??

Formfaktorn 60X60 med täckplåtar verkar styra före en optimal konstruktion. Liksom att man envisas använda växelventiler för att köra värmepumpen för VV beredning (till lågt COP), och då slutar värma rad-vattnet med lednings-"knäppningar" som följd...

Med en acktank slipper man den dyra inverterstyrningen dessutom..Det går bra att köra till/från och reglera med shuntautomatiken istället...
CTC har ju det du efterlyser...............väl?

blackadder skrev:
CTC har ju det du efterlyser...............väl?
Inte till det pris jag efterlyser :cool:
Ta bort meningslösa skyddsplåtar och designade displayer.. och sänk priset till en tredjedel...

HenrikHuslöse skrev:
Jag minns ett experiment i en kurs i kylteknik som gick ut på att minska mängden kyla som behövdes och samtidigt mäta tillförd effekt. Till vår förvåning ökade den tillförda effekten i takt med att man kylde mindre. Läraren älskade detta icke-intuitiva exempel som kunde förklaras med kompressorns och köldmediets egenskaper. Tyvärr har jag glömt både förklaringen och vilket köldmedium vi använde! :(
Synd att du inte kommer ihåg just det du skulle lära dig....:D:D:D

PST skrev:
Inte till det pris jag efterlyser :cool:
Ta bort meningslösa skyddsplåtar och designade displayer.. och sänk priset till en tredjedel...

Display måste man ju ha och allt som finns ärju designat av någon.

Plåtar är ju bra för ljuddämpning.

Sen har jag svårt att tro att plåt och display utgör en tredjedel av kostnaden men ska man ändå drömma kan man ju tycka att dom ska ge bort grejorna.

Knäppningarna i samband med varmvattenladdning har Nibe löst till hälften i invertermodellerna. När värmen kommer tillbaka efter varmvattenladdning rampar man upp temperaturen så sakta att det inte knäpper.

Därimot så knäpper det i början av VV-laddningen när VXV slår om och flödet till radiatorerna tvärnitar. Här borde man lägga till några rader kod i mjukvaran och först varva ner lite lungt.

blackadder skrev:
Display måste man ju ha och allt som finns ärju designat av någon.

Plåtar är ju bra för ljuddämpning.

Sen har jag svårt att tro att plåt och display utgör en tredjedel av kostnaden men ska man ändå drömma kan man ju tycka att dom ska ge bort grejorna.
Jämför priset på Vatten-vatten värmepumpar :

Sfinx 6kW = 16 000 :- , CTC EcoPart5, 28700:-,
Sfinx 9kW = 24 000 :- , CTC EcoPart8,5 31500:-,

(Är du förvånad att CTC ser "billiga" ut beror det på att de är från Rinkaby rör och inte priser från en VVS installatör)

Då har även sfinxen täckplåtar (Ser dessutom ut att vara rostfria?....)

Att tycka synd om tillverkaren för att någon designat är inte min grej...I pannrummet mitt är det ett myller av lösa prylar, pumpar och ventiler, men dagens värmepumpar verkar ju vara designade för att stå i vardagsrummet...mitt pannrum är i källaren,(riktig gammaldags med ingång från gården) så jag ger katten i utseendet. Det är pris, prestanda och kvalitet som räknas. Att pressa in en VMP i 60X60 med emaljerade plåtar är inte den optimala formfaktorn!! massa dyra rörkrökar och tok för att klämma in den...

En display 5*20 tecken kostar en ental ca 200:- när jag köper den på Kjell & Co. Processor och annal elektronik kanske nån hundring till. Inverter-kraftelektonik är däremot betydligt dyrare, en kontaktor för start/stopp = några tior för tillverkaren.

Betänk att man idag kan köpa en GSM telefon med färgdisplay och datakraft som överglänser datorerna i Apollo-projektets rymdkapslar för 300:- !!!!

Nä, en vatten/vatten VMP borde vara en massprodukt som går att tillverka till ungefär samma pris som de luft/luft varianter man kan köpa för 5000:- på Ö&B.:cool:

mycke_nu skrev:
Knäppningarna i samband med varmvattenladdning har Nibe löst till hälften i invertermodellerna. När värmen kommer tillbaka efter varmvattenladdning rampar man upp temperaturen så sakta att det inte knäpper.

Därimot så knäpper det i början av VV-laddningen när VXV slår om och flödet till radiatorerna tvärnitar. Här borde man lägga till några rader kod i mjukvaran och först varva ner lite lungt.
Hade de lagt in en hetgasväxlare hade de ju haft kontinuerlig VV-beredning !!!!
och inte behövt växla bort rad-kretsen alls !!!

Men åter till den verkliga frågan! Är det någon som vet vad som händer om man låter returen till värmepumpen kylas ned ordentligt !!! Hur påverkas elförbrukningen, respektive COP.Antaget framledningstemp konstant.

(Min gissning, elförbrukning ökar, COP ökar.....)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.