Hej!

Vi står i begrepp att köpa ett mindre radhus och funderar på vilken av ovanstående alternativ som blir bäst för oss att installera.

Huset är 113 kvm (1,5 plan) och har idag vattenburen el på bottenvåningen samt direktverkande el på övervåningen (4 små rum). Förbrukningen är idag på ca 18 000 kwh (endast 1 person!).

Huset ligger i ett område där fjärrvärmenätet är draget och i princip alla hus utom detta är påkopplat sedan tidigare. Att koppla in fjärrvärme kostar ca 75 000 med 4 radiatorer på övervåningen (efter ROT-avdragen), då är allt installerat och klart och bara att köra.

Har dessutom tittat på bergvärme och fått ett ungefärligt pris på ca 85-90 000 för hela paketet (exkl. radiatorer på övervåningen)

I min värld är bergvärme ett bättre alternativ men jag önskar få lite mer kött på benen innan jag beslutar något.

Vilka erfarenheter har ni och vilket råd vill ni ge till oss?

Tack på förhand

Verkar som du fått ett bra pris på bergvärmen. Skulle solklart slå till på det. Det kommer ju vara billigare i längden och har du nånsin hört någon fjärrvärme som sänker sina priser?

Med fjärrvärme sparar man löpande ca 30% av driftskostnaden och med bergvärme uppåt 70% av löpande kostnad men viktigt att alla rum då har vattenburen värme. Ta reda på kostnaden för att ordna detta med bergvärmealternativet. Dock brukar man anse att det krävs ett uppvärmningsbehov på åtminstone 20-25.000 kWh/år för att installation av bergvärme ska löna sig eftersom det är en ganska omfattande installation och dyra reparationer efter ett antal år. En fjärrvärmeanläggning kommer förmodligen att kräva mindre service och tillsyn.

Själv skulle jag funderat på frånluftvärmepump i ett så pass litet hus...

Frånluftsvärmepump är intet man instalerar i efterhand, det är ett sniksystem man kan ha i ett nytt & välisolerat hus som har krav på ventilation (för ventiletion är det enda den kan bra)

Nyss skrevs ett exempel att man spar 30% med fjärvärme & 70% med bergvärme (jag gissar på 75% på bergvärme)
En frånluftsvärmepum spar nog bara 30% i ett gammalt hus, men kostar lika mycke eller mer än bergvärme så huset måste ha ett omfattande ventilationssystem.

Jag bör nog lägga till också att vi tänker oss huset under ett övergångsskede medan vi letar efter/bygger vårt "riktiga" hus.

Förmodligen har vi huset ca 2 år och då gäller det ju också att göra den smartaste investeringen som höjer värdet på huset (förutom att sänka driftskostnaderna förstås)

Tack för era svar så här långt förresten :)

Ska du bo i 2 år så ska du inte göra nått alls. funkar bra med vattenburen elvärme så kort tid.

Jag inbillar mig att en installation höjer värdet på huset med minst motsvarande värde? Ingen vill ju ha direktverkande el idag?

Är jag fel ute?

Om du tittar på investeringen.

AV dagens förbrukning på 18 000 kwh. Så är kanske 14 000 värme, resten hushållsel. Då kan bergvärme spara ca 9000 kwh per år, kanske 10 000. I nuläget är dte jättesvårt att bedömma vad som är rätt eltaxa för en kalkyl. Men låt oss gissa på 1:50 per kwh, vilket troligen är i högsta laget.

I så fall så sparar du alltså 13- 14 000 per år. Antag att bergvärmen kostar 100 000 inkl de nya radiatorerna. Då får du en payoff tid på ca 7 år. OK, men lite obehagligt lång tid, framförallt om du inte räknar med att själv bo ens så länge.

En ev. köpare kommer inte att inse varför ert hus med bergvärme skall vara så mycket dyrare än grannhuset med fjärrvärme.

En installation höjer troligen värdet mindre än vad investeringen kostar. Undantaget är om du har fått någon form av kanonpris på investeringen.

Fjärrvärme pga driftssäkerheten, mina föräldrar byggde hus med FV 1979, förra året var dom tvungna att byta cirk-pump för 2000 kr inkl arbetet, detta var den första åtgärd som gjorts och dom har aldrig haft driftsstopp...

Bergvärme är billigare på pappret, men kräver mycket underhåll och dyra reparationer. Jag svor som faan när jag i helgen stod och försökte få igång svärmors bergvärmeanläggning, en säkring hade gått och maskinskyddet löst ut, funkade inte heller att återställa, detta var lördag em och det var -12 grader. Tyvärr var det helt omöjligt att få tag på nån reparatör men jag lyckades i alla fall handköra tillskottet så värmen kom igång.

Tack för tipsen. Har lite att fundera på men just nu lutar det åt fjärrvärme.

Ja, bergverme kräven ju en hel del arbete & dyra servicear.
När man har bergväreme så måste man tömma askkoppen var 14 dag... Nä, det var ju när man hade pellets
Man måste ringa sotaren varannan månad.. nä det var ju när man elda med vet.
Man måste göra retn luft liltrena... Nä det var frånluftsvärmepump...

Bergvärmen har ett slutet gas system som är helt underhålls fritt
bergvärmen har ett slutet vatten system mot ett borrgåll (här kan man behöva göra retn ett smutsfilter om instalatören har hart in smuts i systemet, inte annars & är då bara några gånger förta året)
bergvärmen är kopplar mot ditt radiatorsystem & radiatorsystemet behöver exakt samma underhåll oavsett värmekälla, det är även här et smuttsfilter som om man har otuur måste rengöras var 5 år eller så.

Med 14MWh värmebehov så är nog fjärrvärme billigare de första 10 åren pga lägre installationskostnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.