10 669 läst ·
17 svar
11k läst
17 svar
Chock när elräkningen kom för januari - fel i pumpen?
Sida 1 av 2
Vi fick en chock när elfakturan för januari anlände. Dels var det det höga rörliga priset, men även en stor skillnad mellan elkonsumtionen i december och januarifakturan - 1300 kWh mer (dec 3389 kWh, jan 4692 kWh). Vi har en Altherma luft-vatten-värmepump från Daikin och en servicekille var hos oss i januari och återställde en larm som visade överhettning. Vattentrycket faller onormalt snabbt och vi tror vi har en läckage i vattensystemet som orsakades av fel vid installation av vattenburen golvvärme i somras. Rörmokaren är kallad för att undersöka och reparera läckaget.
Vi är nu osäkra om den höga elkonsumtionen kan förklaras av läckaget, eller kan det vara något annat som är fel. Även om januari var så kall månad (vi bor i Stockholm) menar pumpleverantören att ökningen är onormalt hög jämfört med december och pumpen ska klara sådana låga temperaturen utan problem. Pumpen är bara ca tre år gammal.
Jag var och stod vid inomhusdelen och jag ser att den slår på elpatroner med ca 3 minuters mellanrum, för ca 20 sekunder, och sedan ner igen..
Vi är nya villaägare och det känns att man skulle behöva genomgå en universitetsutbildning för att kunna förstå allt, man vill ju inte skicka efter service och få en faktura på 1000 spänn jämt, vi vill lära oss själva lite grand. Någon kunnig som kan ge oss tips och hjälpa reda ut problemet?
Vi är nu osäkra om den höga elkonsumtionen kan förklaras av läckaget, eller kan det vara något annat som är fel. Även om januari var så kall månad (vi bor i Stockholm) menar pumpleverantören att ökningen är onormalt hög jämfört med december och pumpen ska klara sådana låga temperaturen utan problem. Pumpen är bara ca tre år gammal.
Jag var och stod vid inomhusdelen och jag ser att den slår på elpatroner med ca 3 minuters mellanrum, för ca 20 sekunder, och sedan ner igen..
Vi är nya villaägare och det känns att man skulle behöva genomgå en universitetsutbildning för att kunna förstå allt, man vill ju inte skicka efter service och få en faktura på 1000 spänn jämt, vi vill lära oss själva lite grand. Någon kunnig som kan ge oss tips och hjälpa reda ut problemet?
vilken tempratur klarar din modell? många luft/vatten pumpar klarar bara -10 grader, sen stängs dom av o du kör helt på elpatron (det var ju rätt många dagar som var kallare än -10 i januari)
sen oavsett om du har en pump som klarar -10 eller -20 så har den ju usel verkningsgrad när det är kallt, det är ju en av nackdelrna med att köra luft/vatten.
sen oavsett om du har en pump som klarar -10 eller -20 så har den ju usel verkningsgrad när det är kallt, det är ju en av nackdelrna med att köra luft/vatten.
Det beror på många olika saker om det är onormalt eller inte; vilken storlek på pump har du, hur stor yta värmer du, hur välisolerat är huset etc.
Vi har en Mitsubushi Ecodan 9,3 kw som värmer ca 160 kvadrat i hus från 1949 med hyffsad isolering. Vi håller ca 21 grader inne. Den klarar sig utan tillskott ner till ca -10.
Jag skulle gå in på värmepumpsforum för att få mer info om Daikin:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=117.0
Vi har en Mitsubushi Ecodan 9,3 kw som värmer ca 160 kvadrat i hus från 1949 med hyffsad isolering. Vi håller ca 21 grader inne. Den klarar sig utan tillskott ner till ca -10.
Jag skulle gå in på värmepumpsforum för att få mer info om Daikin:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=117.0
Det borde väl vara en större hysteres på elpatronen iaf.
Dvs den låga temperaturen den ska slå till på och den höga temperaturen den ska slå från på.
Jag vet inte vad som är normalt för dessa, men 3minuter avstängd och 20sekunder i drift låter lite konstigt.
Dvs den låga temperaturen den ska slå till på och den höga temperaturen den ska slå från på.
Jag vet inte vad som är normalt för dessa, men 3minuter avstängd och 20sekunder i drift låter lite konstigt.
Okej, vi har fått ett svar nu efter att servicekillen kom igen i morse. Den förra ägaren när de installerade pumpen 6 månader innan vi flyttade in hade velat programmera vattenuppvärmning med elpatroner, plus att värmepumpen går även till elpatroner redan vid 0 grader. Vi visste inget om detta. Dessutom hade installatören rekommenderad en större vattentank vilken de hade vägrat köpa. Nu har han programmerad pumpen att klara ner till -8 så saken borde vara i ordning.
Små småningom lär vi oss men det kan bli dyrt i början...
Små småningom lär vi oss men det kan bli dyrt i början...
Liten vattentank ger liten volym som ger att den snabbt går upp och ned i temp, därav så ofta till och från på elpatron?
Men det här med att programmera pumpen så att den klarar ned till -8?
Varför vill/kan man begränsa hur långt ned den kan köra? Ju lägre desto bättre?
Fallande temperatur borde väl starta elpatron, dvs när utedelen går för fullt och värme i systemet endå inte kommer upp, då borde väl elpatronen starta?
Men det här med att programmera pumpen så att den klarar ned till -8?
Varför vill/kan man begränsa hur långt ned den kan köra? Ju lägre desto bättre?
Fallande temperatur borde väl starta elpatron, dvs när utedelen går för fullt och värme i systemet endå inte kommer upp, då borde väl elpatronen starta?
Tack för tipset JOW. Just sådana här frågor vill jag kunna ställa till installatören när han väl kommer. Han (ägaren av firman som installerad) är på semester men han ska komma och gå genom allt med oss när han väl är tillbaka.
Fick även veta att den gamla vattentanken inte alls är kopplad till pumpen utan körs helt på direktelen, förra ägaren hade trots rekommendationer inte velat investera till en ny tank antagligen eftersom de skulle ändå sälja huset (!!!). Så pumpen värmer inte varmvattnet alls.
Tur i oturen var ju att vi reagerade eftersom räkningen var så fruktansvärt hög (6000) så nu kan vi åtgärda alla problem och ha lägre elkostnader framöver. dumt av oss bara att inte gå genom allt redan när vi flyttade, men samtidigt tyckte jag det var lite konstigt att säljaren aldrig berättade något trots att vi gick genom alla andra detaljer i huset och alla små ändringar och fel som de hade haft. Vi litade på henne och tog för givet att hon berättat allt som vi behövde veta.
Fick även veta att den gamla vattentanken inte alls är kopplad till pumpen utan körs helt på direktelen, förra ägaren hade trots rekommendationer inte velat investera till en ny tank antagligen eftersom de skulle ändå sälja huset (!!!). Så pumpen värmer inte varmvattnet alls.
Tur i oturen var ju att vi reagerade eftersom räkningen var så fruktansvärt hög (6000) så nu kan vi åtgärda alla problem och ha lägre elkostnader framöver. dumt av oss bara att inte gå genom allt redan när vi flyttade, men samtidigt tyckte jag det var lite konstigt att säljaren aldrig berättade något trots att vi gick genom alla andra detaljer i huset och alla små ändringar och fel som de hade haft. Vi litade på henne och tog för givet att hon berättat allt som vi behövde veta.
Och samtidigt så fungerade det, ni fick både varmvatten och värmevatten.
Dock kanske inte på ett optimalt sett pga snikande av tidigare ägare.
Så på sätt o vis har hon/han/dem inte sagt varken för lite eller för mycket kan man tänka....juridiskt alltså, sen kan man tycka att säljaren hade kunnat sagt att, jag valde att inte sätta in ny blabla för att blibli....
Dock kanske inte på ett optimalt sett pga snikande av tidigare ägare.
Så på sätt o vis har hon/han/dem inte sagt varken för lite eller för mycket kan man tänka....juridiskt alltså, sen kan man tycka att säljaren hade kunnat sagt att, jag valde att inte sätta in ny blabla för att blibli....
exakt, det var ju egentligen pga det höga elpriset som vi reagerade för vi har ju annars haft ganska rimliga räkningar, men nu när rörliga priset var 0,74 och slutnotan 6000 spänn så börjar man ju av naturliga skäl undersöka och vill veta varför det blivit så.
Det blir säkert en ny vattentank för oss, med tanke på att vi är fyra i familjen och småbarn som badar nästan varje kväll kommer det betala tillbaka pengarna så småningom.
Det blir säkert en ny vattentank för oss, med tanke på att vi är fyra i familjen och småbarn som badar nästan varje kväll kommer det betala tillbaka pengarna så småningom.
Det blir ju lite jobbigt om man direkt när man köpt huset gör en massa förändringar, eftersom man då inte har några normalvärden att gå efter.
Vi gjorde av med 1200 kWh mer i januari än december (fast då har vi ingen stor värmepump utan mycket av värmen när det är kallt kommer fram vattenburen el). Januari står för 18% av senaste 12 månadernas totalförbrukning för oss.
Vi gjorde av med 1200 kWh mer i januari än december (fast då har vi ingen stor värmepump utan mycket av värmen när det är kallt kommer fram vattenburen el). Januari står för 18% av senaste 12 månadernas totalförbrukning för oss.
I morse var det -22 grader ute och kollade precis att elpriser har inte sjunkit som de lovade utan tvärtom. Vad ska nästa räkning sluta på det känns som rena rama lotteriet! Det verkar inte vara mycket bättre för de som har bergvärme, kollegan hade fått räkning på 5500 kronor. Men det känns ändå bra att vi nu vet hur allting funkar och vad vi kan göra framöver för att sänka kostnader.