2 439 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Bergvärme i fabriklokal
Sida 1 av 2
Hej
Vi har problem med att få upp värmen i våra lokaler, har kommit fram till att VP inte är dimensionerad till lokalen.
VP är en Thermia DUO 12
Med en effekt på 3,7kw + 3kw elpatron
Lokalen är 320m2 med golv värme där vi har försökt hålla 18grader (just nu 14)
och 250m2 övervåning med radiatorer samt 60m2 kontor.
Just nu går pannan på drift + reservvärme för att få upp värmen i golvslingan
Kontoret värmes med konvektor element.
Övervåningen finns en luft / luftpump som värmer när vi ska vara där uppe.
Hur räknar man ut hur stor VP man behöver ha för att klara värma lokalen så man slipper gå i vinterjacka.
Vi har 2st borrhåll på 160m var. dock osäker på aktivt djup.
VP är från 1988 så den börjar väl snart sjunga på sista versen.
Mvh Fredrik
Vi har problem med att få upp värmen i våra lokaler, har kommit fram till att VP inte är dimensionerad till lokalen.
VP är en Thermia DUO 12
Med en effekt på 3,7kw + 3kw elpatron
Lokalen är 320m2 med golv värme där vi har försökt hålla 18grader (just nu 14)
och 250m2 övervåning med radiatorer samt 60m2 kontor.
Just nu går pannan på drift + reservvärme för att få upp värmen i golvslingan
Kontoret värmes med konvektor element.
Övervåningen finns en luft / luftpump som värmer när vi ska vara där uppe.
Hur räknar man ut hur stor VP man behöver ha för att klara värma lokalen så man slipper gå i vinterjacka.
Vi har 2st borrhåll på 160m var. dock osäker på aktivt djup.
VP är från 1988 så den börjar väl snart sjunga på sista versen.
Mvh Fredrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kanske är 3,7kW x COP ≈12-13kW
Protte
Protte
Att en 12kw pump inte räcker till +500kvm är ju ingen kioskvältare direkt.
Vill man räkna själv får man mha kunskap om isolering i byggnadens konstruktion räkna ut förlusterna för att få en ide om förbrukningen vid olika temperaturer.
Antagligen är det ju vettigt att slå en signal till närmaste VP-leverantör och få hjälp med detta. Har du två hål på 160m som fungerar bra finns antagligen vissa möjligheter att ta ut lite mer effekt utan att borra ett hål till. Är underskottet stort (vilket du antyder) behövs rimligvis fler hål.
Jag skulle ärligt talat inte bli förvånad om du behöver en likadan pump till + ett hål. Det kan ju inte finnas någon ekonomi i att värma en lokal som denna med el ens som tillskott.
Vill man räkna själv får man mha kunskap om isolering i byggnadens konstruktion räkna ut förlusterna för att få en ide om förbrukningen vid olika temperaturer.
Antagligen är det ju vettigt att slå en signal till närmaste VP-leverantör och få hjälp med detta. Har du två hål på 160m som fungerar bra finns antagligen vissa möjligheter att ta ut lite mer effekt utan att borra ett hål till. Är underskottet stort (vilket du antyder) behövs rimligvis fler hål.
Jag skulle ärligt talat inte bli förvånad om du behöver en likadan pump till + ett hål. Det kan ju inte finnas någon ekonomi i att värma en lokal som denna med el ens som tillskott.
Har ställt upp kurvan till 3 nu,
Stängde av golvvärme slinga för 1h sen och nu är varmvattnet färdigt så jag öppnade golv slingan igen.
Med den stängd så fick jag en temp på 41 grader, och när nu öppnade igen så sjönk det till 31.
Delen med golv värmen håller nu 15 grader. 2 minus ute
Stängde av golvvärme slinga för 1h sen och nu är varmvattnet färdigt så jag öppnade golv slingan igen.
Med den stängd så fick jag en temp på 41 grader, och när nu öppnade igen så sjönk det till 31.
Delen med golv värmen håller nu 15 grader. 2 minus ute
en massa dumma frågor säkert men.
vad har du för tur och retur temp på slingorna?
är flödet rätt inställt? du borde ha ungefär 8 slingor då du hade 20pex vilket jag har för mig är max 40m2.
vad har du för tur och retur temp på slingorna?
är flödet rätt inställt? du borde ha ungefär 8 slingor då du hade 20pex vilket jag har för mig är max 40m2.