Har en drygt 15 år gammal Nibe Fighter 100 som jag är orolig för att den sjunger på sista versen. Den funkar än så länge, men jag är orolig att den brakar ihop när som helst och då - enligt lagen om alltings jäklighet - förstås mitt i smällkalla vintern.

Så istället för att tvingas byta LVP i panik om ett halvår eller så, så funderar jag på att redan nu i lugn och ro ta in lite offerter på att byta ut den mot en Nibe 100P. Så här långt har jag fått in en offert som ligger på 51 kkr exkl. intrimning av luftkanalerna (38 efter ROT). Eftersom pumpens pris ligger på 20 - 25 kkr, så tycker jag att det låter som en kraftig installationskostnad, men vad vet jag:surprised:

Någon som nyligen gjort motsvarande byte och kan ge lite råd och tips?

Min gamla frånluftsvärmepump sprang läck för 2 månader sen. Fick den bytt till en Nibe Fighter 100P på nolltid för under 30 tkr inkl ROT. Då ingick även akut utryckning på helgen. Vet inte om jag fick extra bra pris eftersom jag är på god fot med killen som har rörfirman som fixade jobbet. Men det lät på honom som att detta var standardpris.

30000 kr låter ok pumpen kostar runt 21 på nätet men 51000 kr låter som ett fantasi pris.

Intrimning ingick inte heller i mtt pris (fast kanske skulle dom ha gjort det iaf?). Däremot ingick bortforsling av min gamla pump.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.