2 437 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
luft vatten värme pump billig eller
Hej tänkte fråga er som har mer kunskap inom värme. köpte en luft vatten på 11kw två nya element 8st termostart ackumulatortank allt inkopplat och klart för 33usen kr efter rot.då har han dockat den till min panna som jag ska ha som backup om det behövs under vintern.
jag har ingen varmvattenberedare så har stängt av min luft pump kör varmvatten med pellets vad tycker ni ska jag skaffa mig en varmvattenberedare uppskattar alla svar...
jag har ingen varmvattenberedare så har stängt av min luft pump kör varmvatten med pellets vad tycker ni ska jag skaffa mig en varmvattenberedare uppskattar alla svar...
Om jag förstått rätt låter det som en lite ovanlig lösning, är VP och pellets dockad mot acctank men du värmer tappvarmvattnet i pelletspannan?
Då måste du köra både VP och pellets på vintern för att få både värme och tappvarmvatten?
Det normala är ju att man har varmvattenslinga i acctanken när man kopplat på detta sätt och det är ju ganska standard i dessa tankar (antar att tanken är 500-750 liter?)
Är du säker på att det inte finns någon tappvattenslinga?
För mig är en stor del av grejen men en VP att sköter sig själv så därför hade jag nog satsat på att få bort tappvattnet från pelletsen även om det blir lite dyrare men det är ju upp till var och en hur mycket jobb man vill lägga i förhållade till kostnaden.
Måste avsluta med att tillägga att du fått ett riktigt bra pris! Stämmer det verkligen med 33k för inköp av allt inkl installation?
Då måste du köra både VP och pellets på vintern för att få både värme och tappvarmvatten?
Det normala är ju att man har varmvattenslinga i acctanken när man kopplat på detta sätt och det är ju ganska standard i dessa tankar (antar att tanken är 500-750 liter?)
Är du säker på att det inte finns någon tappvattenslinga?
För mig är en stor del av grejen men en VP att sköter sig själv så därför hade jag nog satsat på att få bort tappvattnet från pelletsen även om det blir lite dyrare men det är ju upp till var och en hur mycket jobb man vill lägga i förhållade till kostnaden.
Måste avsluta med att tillägga att du fått ett riktigt bra pris! Stämmer det verkligen med 33k för inköp av allt inkl installation?
Redigerat:
Hej ska ta reda på allt inom det med han som installerat in den..
allt kostade 33 med matrial och inst. tänkte säga att när jag körde med L/V pumpen så va pelletsen helt avstängt då fick jag ut 50grader på tempklockan i pannan.
allt kostade 33 med matrial och inst. tänkte säga att när jag körde med L/V pumpen så va pelletsen helt avstängt då fick jag ut 50grader på tempklockan i pannan.
Om du fick ut varmt tappvatten när pelletsen var avstängd så har du ju varmvattenslinga i tanken som värms av VP, då rekomenderar jag dig att låta VP gå nu med och ha pelletsen avstängd, bara köra med pelletsen på vintern när det är såpass kallt att VP inte orkar värma huset själv för att slippa spetsa med el.elvedin skrev:
Klicka här för att svara