15000kwh med bergvärme är inga problem 5000 kwh till hh el samt 10000 kwh till värme det motsvarar ett hus som drog totalt ca 35000 kwh före bergvärmen dvs ganska hög förbrukning.

KungAnka skrev:
De senaste två inläggen förstår jag inte meningen med? Ett hus som drar totalt 20.000 kWh/år. Det är ganska normalt om man har halvdålig isolering och bergvärmepump, i alla fall var det var vårt förra på 230 m2, byggt 1969, med stora fönster, tunna väggar och bergvärmepump gjorde av med. Ett bra hus drar betydligt mindre och ett dåligt mer.

Frågan är alltså vad ett hus som drar 30.000 direktel gör av med efter installation av BV.
Vårt hus är från -38 och är tillbyggt/renoverat.
Vi ligger strax under 10000kWh per år mot 30000kWh på direktel (kalkylerad siffra).
Detta i Dalarna, nära Dalälven och med 2 små barn. Så att komma ner under 1/3 i ett nyare hus borde väl inte vara någon omöjlighet. Vi ligger inte på 20000kWh, utan under 10000 + hushållselen då.

Och nej, ingen av oss duschar på jobbet, tyvärr. :)
Har en Contura 6xx? nånting som det eldas i då och då under vinterhalvåret, men långt ifrån så ofta som man skulle vilja för mysfaktorn, pga skiftjobb och småbarn.

Så min erfarenhet är, 1/3 av direktelsförbrukningen.

jensaro skrev:
Inget vidare då.. Om man räknar 7000kWh hushållsel har värmen minskat från 28' till 15110kWh, inte ens en halvering mao.
Var får ni det här med 7.000 kWh hushållsel ifrån?

I mitt hus (bara två personer i och för sig) gör vi av med 6.000 kWh totalt.
El varmvattenberedare, -spis och -ugn, värme. Ganska få lågenergilampor, inga LED-lampor.
Men vi lagar mat varje dag, och har inget jobb att duscha på.

Så varifrån kommer uppskattningen 7.000 kWh egentligen?
Förr så hette det schematiskt att hushållselen var ca 5.000 kWh.
Har det ökat med 40% nu med all strömsnål elektronik, LED-lampor och lågenergilampor,
och alla A+++ köksapparater?
Hur gick det till?

"normal" hushållsel brukar beräknas från 5000 till 15000 kWh så det beror välldigt mycket på vem som bor i huset. Att förbrukningen inte blir märkbart lägre genom åren beror till stor del på att vi skaffar oss allt mer som drivs av el. Att vi sedan sätter i några lågenergilampor spelar mindre roll då elförbrukningen normalt är en mindre del av elförbrukningen.
Sedan till hur mycket man kan "tjäna" på en bergvärme om man har vattenburen el. Jag har haft vattenburen värme med ved och el. Vissa år eldade jag ingenting och då förbrukade jag totalt ca 30 000kWh nu med bergvärme sedan ånga år förbrukar jag ca 14 - 15 000 kWh. Av den förbrukningen är 7 - 8 000 kWh värme och varmvatten (separat mätare).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.