8 732 läst ·
27 svar
9k läst
27 svar
Billiga värmepumpar
Sida 1 av 2
Har nu sett två annonser på Julas luft/vattenpump Anslut 6200 med ett pris på 16995:-
Detta måste väl vara prisvärt,dom flesta stora märken kostar mer än 100 000:-
En sån stor investering borde vara svår att räkna hem.
Angående Julaspump,den har nämnts i detta utförande sen 2008 är det en gammal modell,skall den ersättas?
Samma pump säljs under andra namn har dom fått någon ny modell.
Finns det någon som har erfarenheter av denna pump,bra eller dåliga.obs ägare ej tyckare.
Kanske någon installatör som har erfarenheter.
Detta måste väl vara prisvärt,dom flesta stora märken kostar mer än 100 000:-
En sån stor investering borde vara svår att räkna hem.
Angående Julaspump,den har nämnts i detta utförande sen 2008 är det en gammal modell,skall den ersättas?
Samma pump säljs under andra namn har dom fått någon ny modell.
Finns det någon som har erfarenheter av denna pump,bra eller dåliga.obs ägare ej tyckare.
Kanske någon installatör som har erfarenheter.
Nu jämför du nog lite äpplen med päron. Dom 100k du pratar om inkluderar ett färdiginstallerat system inkl elpanna.
Jämför du bara VP i motsvarande effektklass så kostar väl en Nibe/CTC etc runt 35k.
Såg även att Julapumpen var 1fas vilket kan ge en väldig snedbelastning av effektuttaget i huset.
Jämför du bara VP i motsvarande effektklass så kostar väl en Nibe/CTC etc runt 35k.
Såg även att Julapumpen var 1fas vilket kan ge en väldig snedbelastning av effektuttaget i huset.
Tänkte inte på de
Har idag en gammal panna med elpatron och en luft-luftpump Mitsubishi från 2005 som börjar tappa stinget.
Tänkte i första hand komplettera med Julas VP och senare julas multitank 300l(då borde man väl kunna koppla bort den gammal pannan).
Och då öppnar det sig möjligheter med solfångare och braskamin med vattenmantling.
Har idag en gammal panna med elpatron och en luft-luftpump Mitsubishi från 2005 som börjar tappa stinget.
Tänkte i första hand komplettera med Julas VP och senare julas multitank 300l(då borde man väl kunna koppla bort den gammal pannan).
Och då öppnar det sig möjligheter med solfångare och braskamin med vattenmantling.
det är inte jämförbara system
Jula pumpen med flera namn har ett kraftfullt begränsat reglersystem, hanterar bara en krets
kan alltså inte mata radiatorkretsen optimalt samtidigt som man har max varmvatten temperatur
reglerar ej heller tillskott på ett effektivt sätt, kan ej heller maxa tappvattnet för att ta död på den hemska legionella bakterien.
samt att den för normala villor har alldeles för låg effekt.
tveksam tillförlitlighet
dålig verkningsgrad
saknar plattvärmeväxlare - dålig verkningsgrad
dålig effekt vid kallare utetemperatur
vad har du för el-effekt i dag?
men vill man experimentera och tycker det är roligt att testa olika ting är jula pumpen ett utmärkt projekt.
men ingenting för den som vill ha en stabilt totallösning för hemmet.
Jula pumpen med flera namn har ett kraftfullt begränsat reglersystem, hanterar bara en krets
kan alltså inte mata radiatorkretsen optimalt samtidigt som man har max varmvatten temperatur
reglerar ej heller tillskott på ett effektivt sätt, kan ej heller maxa tappvattnet för att ta död på den hemska legionella bakterien.
samt att den för normala villor har alldeles för låg effekt.
tveksam tillförlitlighet
dålig verkningsgrad
saknar plattvärmeväxlare - dålig verkningsgrad
dålig effekt vid kallare utetemperatur
vad har du för el-effekt i dag?
men vill man experimentera och tycker det är roligt att testa olika ting är jula pumpen ett utmärkt projekt.
men ingenting för den som vill ha en stabilt totallösning för hemmet.
Nu har jag inte haft något annat att bilda mig en uppfattning om men vi har idag en Sfinx VP11 och den fungerar utan problem (vilket man inte kan säga om alla modeller som jula har sålt).
Den stor frågan om man vill ha en billig VP är hur mycket man kan/vill göra själv iom att inte många "seriösa" installatörer tar sig an en kinapump
Detta tycker jag nog att man trots allt kan förstå för om och när pumpen börjar strula så kommer kunden garanterat att ringa och hävda att felet är pga installationen och om man inte känner till riktigt hur pumpen fungerar kan det vara mycket tid för att bevisa att det är värmepumpen som e sönder.
Den stor frågan om man vill ha en billig VP är hur mycket man kan/vill göra själv iom att inte många "seriösa" installatörer tar sig an en kinapump
Nu kan man hitta Kinapumpar till vettiga priser samt som har bra prestanda. Julapumpen kanske inte tillhör detta segmentet. Satsa på en Nibe/CTC vilka du kan ansluta direkt till din elpanna och ha denna som tillskott. Finns många möjligheter till utbyggnad. Julas stora pump kostar 33000:-, du får t.ex. en Nibe från 40000:- och uppåt. Installation gör man själv om man är lite händig, då frånsett el som behörig ska göra.
Har en god vän som köpte 2 st Jula 6kW, parallellkopplade dom mot värme systemet och sparade 28k, varmt och skönt i huset och VV via beredare. Kommer köpa en själv i veckan och parallellkoppla mot en vedpanna, får nog stänga av VP när veden brinner, ev blir det en Acc tank också av enklare modell (inte Julas).
Men om han hade köpt en större vp av känt fabrikat hade den troligtvis sparat några tusen till samt förhoppningsvis hållit längre men det behöver inte vara ett bättre val för det för det hade naturligtvis kostat lite till men antagligen inte så mycket extra för 2 st jula vp blir inte så billigt heller. Har julas modell styr för flytande kondensering eller kör den fast ?
hej, den kör flytande.
Men (6+6) 12 kW hade nog blivit dyrare med dom mer beprövade märkena. Du ska också tänka på att Jula har inget vatten ute, som tex Nibe 2010, ska du köpa en sån Nibe, Split tror jag dom kallar den är det helt andra pengar.
Kompisen sa också att med 2 pumpar blev inte avfrostningen ett sånt gissel med kallt vatten ut i systemet, de båda avfrostande sannolikt inte samtidigt.
Men (6+6) 12 kW hade nog blivit dyrare med dom mer beprövade märkena. Du ska också tänka på att Jula har inget vatten ute, som tex Nibe 2010, ska du köpa en sån Nibe, Split tror jag dom kallar den är det helt andra pengar.
Kompisen sa också att med 2 pumpar blev inte avfrostningen ett sånt gissel med kallt vatten ut i systemet, de båda avfrostande sannolikt inte samtidigt.
Redigerat:
Och så ger ju Julapumpen mycket värme under 0 grader. Finns i ett annat forum mycket skrivit om just dessa pumparna. De ska ge 6 kW vid +7 grader sedan faller de kraftigt för att vid -2 grader ge 2 kW. Nej, satsa på erkända fabrikat så slipper ni en massa problem. Nibe och CTC har bra värmepumpar för vettiga pengar. en 10 kW för runt 45k samt att den ger värme ner till -20 grader, då ger den c:a 2 kW. Vid -12 grader, temp som mitt system är dimensionerat efter, 6,5 kW. Bara det att de anger ett COP på 4.65 borde få alla att reagera. Det är samma COP som en mycket bra Luft/Luft där det inte finns några förluster för värmeväxlare. Skulle tro att ett vettigt COP ligger runt 2 - 2,5. Men de kanske har räknat COP vid +15 grader.
Redigerat:
hej, läser man forumen så kan man konstatera att det finns det många klåpare. Jag har också läst en del positiva kommentarer också.
Jula anger 3kw vid -15C och min gode väns erfarenhet är ju också god, förra året i Sthlm (bor inte där så jag vet inte hur kallt det var). Du kan kolla vad utfästelser företaget gör http://www.jula.se/media/pdf/product/Product sheet/SE/416085_416086_SE_P60_120927.pdf
Mitt problem är inte att jag behöver 10kW utan ca 6kW vilket göras Jula pump ganska lagom, jag har vattenburet system och en vedpanna, så den kan ju backa upp när det är riktigt kallt. Är jag bortrest finns elpatronen. Försvinner strömmen är det samma sak för alla, men vattnet fryser ju inte i utedelen som tex på Nibe 2010.
Jula anger 3kw vid -15C och min gode väns erfarenhet är ju också god, förra året i Sthlm (bor inte där så jag vet inte hur kallt det var). Du kan kolla vad utfästelser företaget gör http://www.jula.se/media/pdf/product/Product sheet/SE/416085_416086_SE_P60_120927.pdf
Mitt problem är inte att jag behöver 10kW utan ca 6kW vilket göras Jula pump ganska lagom, jag har vattenburet system och en vedpanna, så den kan ju backa upp när det är riktigt kallt. Är jag bortrest finns elpatronen. Försvinner strömmen är det samma sak för alla, men vattnet fryser ju inte i utedelen som tex på Nibe 2010.