2 314 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Frånluftvärme i äldre hus
Ska kovertera mitt 70-talshus, har 3-glas och för byggnadsåret hygglig isolering (170 väggar, 300 vind). Ligger idag på totalt 28000 kWh per år, utanför Umeå. 146 kvm + 76 kvm garage, plus i framtiden 80 kvm övervåning.
Har mekanisk frånluft, varför det känns enkelt och billigt att installera t.ex. en Nibe F750 och vara nöjd. Problemet, som jag inser, är att den ger 6 kW, dimensionerande för huset är 9 kW med inredd övervåning vid DUT.
Det jag inte lyckats få fram är dock hur mycket kWh jag kommer förlora på de dagarna per år elpatronen måste slå till i värmepumpen? Det vill man veta för att förstå hur kalkylen blir jämfört med bergvärme, som jag fått ca 30-40 000 kr dyrare offerter på.
Sen funderar jag på hur en täljstenskamin typ Contura 26 T funkar tillsammans med frånluft, ställer det till med mer problem än nytta? Kan man elda en sådan flitigt under vintern för att slippa igångkörning av el?
Har mekanisk frånluft, varför det känns enkelt och billigt att installera t.ex. en Nibe F750 och vara nöjd. Problemet, som jag inser, är att den ger 6 kW, dimensionerande för huset är 9 kW med inredd övervåning vid DUT.
Det jag inte lyckats få fram är dock hur mycket kWh jag kommer förlora på de dagarna per år elpatronen måste slå till i värmepumpen? Det vill man veta för att förstå hur kalkylen blir jämfört med bergvärme, som jag fått ca 30-40 000 kr dyrare offerter på.
Sen funderar jag på hur en täljstenskamin typ Contura 26 T funkar tillsammans med frånluft, ställer det till med mer problem än nytta? Kan man elda en sådan flitigt under vintern för att slippa igångkörning av el?
Nja, nuvarande kamin borde ha bytts för en tio år sen, så den kostnaden har jag kalkylerat med ändå....D09 skrev:
Ja, många verkar negativa mot frånluft, får väl bita i det sura äpplet och bränna än mer pengar...
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden