Ska kovertera mitt 70-talshus, har 3-glas och för byggnadsåret hygglig isolering (170 väggar, 300 vind). Ligger idag på totalt 28000 kWh per år, utanför Umeå. 146 kvm + 76 kvm garage, plus i framtiden 80 kvm övervåning.

Har mekanisk frånluft, varför det känns enkelt och billigt att installera t.ex. en Nibe F750 och vara nöjd. Problemet, som jag inser, är att den ger 6 kW, dimensionerande för huset är 9 kW med inredd övervåning vid DUT.

Det jag inte lyckats få fram är dock hur mycket kWh jag kommer förlora på de dagarna per år elpatronen måste slå till i värmepumpen? Det vill man veta för att förstå hur kalkylen blir jämfört med bergvärme, som jag fått ca 30-40 000 kr dyrare offerter på.

Sen funderar jag på hur en täljstenskamin typ Contura 26 T funkar tillsammans med frånluft, ställer det till med mer problem än nytta? Kan man elda en sådan flitigt under vintern för att slippa igångkörning av el?

D09
Blir det inte samma kost då för niben och kamin som för ett paket bergvärme?

Tror nog mer på bergvärme då, min personliga uppfattning efter att ha tröttnat på min Nibe 310 elpatron :/

D09 skrev:
Blir det inte samma kost då för niben och kamin som för ett paket bergvärme?

Tror nog mer på bergvärme då, min personliga uppfattning efter att ha tröttnat på min Nibe 310 elpatron :/
Nja, nuvarande kamin borde ha bytts för en tio år sen, så den kostnaden har jag kalkylerat med ändå....

Ja, många verkar negativa mot frånluft, får väl bita i det sura äpplet och bränna än mer pengar...

Du kan ju kombinera bergvärme med frånluft. Iaf Nibe har frånluftsmoduler som man dockar till bergvämepumpen.

lordi skrev:
Du kan ju kombinera bergvärme med frånluft. Iaf Nibe har frånluftsmoduler som man dockar till bergvämepumpen.
Jo, det är med i bergvärmeofferten, dock har jag läst att det knappt lönar sig? Dock ger det en bekvämare ventilation med lättare åtkomst till fläkten och dess inställning.

Skulle välja bergvärme det kommer att ge lägre förbrukning samt att om 15 år när du ev ska byta vp så finns borrhålet kvar och livslängden bör vara längre på en bergvärme pump än en frånluftare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.