Det är väl ganska enkelt att se om de tar energi ur uteluften, bildas det is på utedelen?
Sätt en termometer i utedelen och en bredvid.
Om utedelen är kallare än omgivningen så kan det inte vara 1:1. Hur mycket beror ju på luftflödena.

Protte

prototypen skrev:
Det är väl ganska enkelt att se om de tar energi ur uteluften, bildas det is på utedelen?
Sätt en termometer i utedelen och en bredvid.
Om utedelen är kallare än omgivningen så kan det inte vara 1:1. Hur mycket beror ju på luftflödena.

Protte
Det där resonemanget haltar ju lite dock. Skulle inte utedelen vara kallare än utomhustemperaturen så skulle värmepumpen inte ge något alls. Dvs COP 0, inte 1.

Jag tycker också det är märkligt att ni inte sparat något.

Vid COP 1 stoppar man väl in lika mycket som man får ut och då tar ju inte VP någon energi ur luften och blir därmed inte kallare än luften. Vid COP 0 skulle maskinen bli varmare än luften, den drar energi men ger inte ut något och energin kan ju inte försvinna så maskinen måste bli varm.

Visst, jag tolkade kanske fel, när du menar värmen på utedelen så trodde jag du menade lufttemperaturen direkt efter förångaren. Sen blir ju naturligtvis kompressorn varm och tillför en del energi. Det jag menade var att lufttemperaturen visst kan vara kallare efter förångaren än före utan att man för den skull har ett COP som överstiger 1.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.