7 880 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Sjunkande tryck på värmevattens manometer
Hejsan,
jag har en Autoterm C380 frånluftsvärmepump från Elektro Standard (ca 13 år gammal). Under de senaste veckorna har trycket på värmevatten varit ostabilt. Det brukade stå kring 2 bar och det sällan behövdes fylla på med vatten. Nu sjunkar trycket så att jag behöver kolla varje morgon att det ska stå mellan 1 och 2.5 enligt tillverkaren. Samtidigt verkar det som om det är något fel med termostaten till varmvattenberedaren. Vattnets temperatur kan sjunka till 20 grader utan att systemet sätts igång för att behålla en anständig temperatur. Jag måste trycka på "extra varmvatten"-knapp för att få varmt vatten.
Någon synpunkt?? Tack på förhand!
jag har en Autoterm C380 frånluftsvärmepump från Elektro Standard (ca 13 år gammal). Under de senaste veckorna har trycket på värmevatten varit ostabilt. Det brukade stå kring 2 bar och det sällan behövdes fylla på med vatten. Nu sjunkar trycket så att jag behöver kolla varje morgon att det ska stå mellan 1 och 2.5 enligt tillverkaren. Samtidigt verkar det som om det är något fel med termostaten till varmvattenberedaren. Vattnets temperatur kan sjunka till 20 grader utan att systemet sätts igång för att behålla en anständig temperatur. Jag måste trycka på "extra varmvatten"-knapp för att få varmt vatten.
Någon synpunkt?? Tack på förhand!
För 13 år sedan var det inte tillåtet med mer än 1,5 bars tryck i värmesystemet! Normal inställning kring 1,0 bar. Läck någonstans? Förtrycket i expansionsbehållaren ok? Säkerhetsventilen till värmedelen ska vara på 1,5 bar om det inte är nyare grejer i huset. Den ska testas årligen och efter detta test brukar det vara svårt att få den att täta 100% direkt efter. Troligen småskräp som samlas överst och man behöver vrida upprepade gånger på ventilen tills den håller tätt. Låter också som elektroniken gått sönder i pannan tror jag.
Tack för svaret, nu ligger trycket vid 1 iaf...Jag har fortfarande problem med varmvattenberedaren och nu har något nytt tillkommit! Jag har valt en vis grundkurva till inomhustemperaturen och har även finjusterat denna temperatur på 21 grader, men av någon konstig anledning värms lägenheten till 23-24 grader!!! Min inomhus termometer mätter ibland 25,5 grader!!! Det är helt galet! Visst är det något fel med termostaten, eller hur?? Någon bra rekommendation till värmepumpstekniker??? Senaste gången anlitade jag auktoriserade firman och fick betala 2000SEK för ingenting! Jag berättade om vattnet, trycket plus att det visade sig att 2 elpropparna hade gått pga av värmepumpen, men han teknikern fann inget fel!! Bara att det var smutsigt o dammigt (hur ska man veta att man ska skruva loss ett lock för att komma in i ett utrymme som behöver städas!?) Det har blivit jättemycket med den pumpen!!
Tack ska ni ha!
Tack ska ni ha!
För er tappra läsare, igår var trycket först 0.83 sen efter några timmar var det 0.93, idag är det 0.74????? trycket verkar hålla sig stabilare så länge det är exakt samma temperatur, igår var det värme på elementen idag är de helt kalla men det har de ju varit tidigare också och då har trycket legat mellan 0.9-1.
vi ringde Nibe centralt och de tycker också det är konstigt, har pratat med skadetekniker och det som kan skada värmerör är renoveringar reglar i golv tex och några sådana är ej gjorda såvitt vi vet. Huset är original.
vi ringde Nibe centralt och de tycker också det är konstigt, har pratat med skadetekniker och det som kan skada värmerör är renoveringar reglar i golv tex och några sådana är ej gjorda såvitt vi vet. Huset är original.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Att trycket går upp och ner tyder på att expansionskärlet inte fungerar som det ska
Klicka här för att svara